Lautalla petunia taimella, kolme makeapaprikaa työntää itua. Kylvö 14. päivä eli neljä vrk.
Piti minunkin kokeilla petuniaa
Tuo kylvölautta ei ollut mun juttu. Kokeilin viime vuonna, mutta päädyin sitten siihen, että helpommalla saan mullassa taimia aikaiseksi, kuten ennenkin.
Eilen selasin siemenpussivalikoimaa. Jättikurpitsaa näkyy olevan 3 pussia. Täytyy miehen luo laittaa kasvamaan, mikäli itävät. Siemenet ovat nimittäin jotain poistotavaraa.
Syksyllä kävin rankalla kädellä tuon siemenlaatikkoni kimppuun. Siellä oli yli 10 vuotta vanhoja pusseja seassa. Kaikki ikäloput lähtivät; kaadoin kukkapenkkiin kuitenkin varulta, että jos vaikka jokin perenna kuitenkin sattuu itämään, niin on sitten edes oikeassa paikassa. Nyt on enää noita “kevyesti vanhentuneita” jäljellä ja sitten ihan itävyystakuullista tavaraa.
Kovasti tekisi mieli jo jotain kylvää, mutta ei ole oikein tilaa ikkunoilla. Täytyy lykätä keväämmäksi.
Eilen laitoin lisää chilejä itämään. Eli se mopo taitaa kumminkin karata. Orvokkeja laitoin tänään kolmea eri lajia.
Euroopasta tuliaisina saadut pelargonin siemenet ovat itäneet hienosti. Muutama tomaatti mini yellow balconia ovat myös itäneet.
Huomenna ajattelin alkaa hankikylvöjä tekemään.
Mitä? Voiks petuniat laittaa jo? Tänään kylvin yllättäen jemmasta löytyneet pelargonin siemenet ynnä kolme ensimmäistä viinirypälerasiallista perennoja hankeen vietäviksi. Pitää lisätä rypäleiden syömistä. :)
Haluan petuniat kukalle heti alkukesästä.
Mansikat ja jo hyvän tovin itäneet chilin siemenet pääsivät vihdoin multiin. Ikävä vain, että olin unohtanut ottaa osan mullista sisälle lämpenemään. Siellä se multasäkki kökötti umpijäässä parvekkeella. Ei kerrota kenellekään, että sulatin sen mikroaaltouunissa…
Eilen laitoin 4 paprikaa, ja koekylvöön (= otan niistä sitten myöhemmin latvapistokkaita) ahkeraliisaa omista siemenistä sekä kerrottua samaa.
Hankin pienen lämpömaton, mikä on nyt kokeilussa. Onkohan täällä jossain juttua siitä, en löytänyt ainakaan…
Tänään aloitin hankikylvöt. Mutta jestas, että siellä varastossa, jossa hommaa tein, oli kylmä. Näpit jäätyi. Mun pitää katsoa sisällä kaiki tiedot valmiiksi, et peitetäänkö ym. Ei siellä varastossa tarkene olla kuin sen aikaa, että heittää siemenet multaan. 10 astetta näkyi olevan, mutta pelargonit voivat siellä hyvin. Täytyy jatkaa siementen kylvämistä joku toinen päivä.
Tänään löysin ensimmäiset vihreät piipat keijunmekkorasiasta
Täällä pääsee petunioiden siemenet tänä iltana multaan. Eilen tuli Seemnemaailmasta ihana paketti petunioiden ja orvokkien siemeniä (ja muutamat zinniat, kosmokset ja paria kärhöä). Kasvattelin viime vuonna myös petuniat tosi aikaisin ja osa niistä kukki jo keväällä kasvihuoneessa ja jatkoivat kukintaa ensimmäisiin pakkasiin asti. Ihanan kiitollisia kasvateltavia
Joka suunnasta tulee siemen kuvastoja.Näpit syyhyää.Vaan kukkaron pohja ei =). Joten tälle vuodelle jää siemenet ostamatta.Onneksi on varastoja joita käytän, ja toivotaan että itävyyttä riittää. Kukkia en ole vieläkään saanut laitettua mitään…miettii miettii.
Hankikylvöt laitoin tänään multiin. Ainoastaan neljää sorttia: keiju- ja lehtoängelmää, verikurjenpolvea ja matalaa ukonhattua. Pari vuotta sitten osallistuin kahteen siemenkirjeeseen ja nyt on vauvalassa jo liikaakin teini-ikäisiä perennoita, joiden lopullinen kasvupaikka on tiedossa mutta edelleen laittamatta. Onpa ollu pitelemistä monta kertaa etten heppaa johonkin ketjukirjeeseen kuluneenakin syksynä.
Mekot aattelin vielä tänään laittaa ja vähän orvokkeja. Ja pari tomskua kokeeksi lautalle, vaikka viime kesänä(kin) vannoin ettei ikinä enää tomaatteja avomaalle. Niin on ihmisen muisti lyhyt.
Että ihan on vielä kylvöt hallinnassa toistaiseksi… millokas ne perun koisot voipi kylvää?
Kylläpä tuli eräälle emännälle kiire kun luin sanan “hankikylvöt”. Oli meinaan unohtunu tonne hyllylle pariksi päiväksi, mut eivät sentään onneksi vielä itäneet. Huh.
Täällä kävi vähän nolosti neilikkakylvösten kanssa. Tarkoitus oli siirtää purkki ulos muiden mukana parin päivän lämmittelyn jälkeen mutta ne kehvelin siemenet ehtivät itämään ja nyt on purkki iloisesti täynnä pieniä neilikan taimia. Nyt sitten siirsin purkin viileään autotalliin ja toivon että selviävät kevääseen.
Tänään aion tehdä lisää hankikylvöjä kun pakkaset vaan jatkuu
Tänään kylvin hankeen vietäväksi marhanliljaa ja lapinakileijaa. Ja vähän turhan innokas olin ku vein orvokkipurkinkin hankeen! No, tuon huomenna takas sisään, kattotaan tuleeko mitään.
Pitelemättömissä taas olen. Jo kolme vuotta olen kipristellyt hurjan taimimäärän kanssa. Tänään olin taimimyymälässä ja ulos tullessani oli repussani 11 siemenpussia. Siemenkirjeistä on lisäksi 7 kukan siemeniä. Puhumattakaan niistä yksivuotisista joita poimin omista kukistani. Ja, ja, ja vielä kymmenkunta jo hankikylvössä olevaa. Hitto liemessa olen! Hirveä heinä- ja unikkohimo iskivät yllättäen ihan tässä. Ei ole ikkunalautoja, kasvilamppuja eikä viileää kasvatuspaikkaa meillä kaupungissa. Kuitenkin vielä kotiin tultuani tilasin lisäksi risiinin, hentohöyhenheinän ja jänönhännän siemeniä.
Illalla ennen nukahtamista voin haaveilla hurjasta kukkaloistosta mökillämme ensi kesänä.
Tämä nyt ei oo vielä kylvettävissä mutta ootan kuitenkin siemmeniä tästä. Oon aikaisemminkin laittanut amarylliksen siemeniä kasvamaan. Kuitenkin nuo sipulit ovat vielä pieniä ja en tiiä saanko ne kasvamaan ihan kukkivaksi.
Jee! Ekat tomaatit ja melonit itäneet! Yllätys, kuvittelin paprikoiden itävän ensimmäisenä. Jäinen multasäkki kannettu sisään, hankikylvöt huomisen vapaapäivän suunnitelmissa. Ärsyttäviä nämä tabletit, tämä yksilö ainakin oikolukee miten sattuu. Multasäkistäkin tuli mustasukkainen 😀