2016 Kylvöt

Siementen kylvöaikojen ja menetelmien taulukko, onko linkkiä kellään? Tämä ei ole se oikea mutta ainoa joka on minulla tallessa. http://theseedsite.co.uk/db43.html

Kasvatus siemenistä.

Yläpalkista (vihreä pohja) löytyy mm. kasvillisuus otsikon alta kaikkea mielenkiintoista luettavaa.

Kiitos vinkistä! Ymmärränkö väärin, vai onko siellä perennojen taulukko kahteen kertaan, myös otsikon 1- ja 2-vuotiset alla, eikä 1- ja 2-vuotisten taulukkoa lainkaan?

Se esimerkkikuva on perennojen ohjeesta. Linkistä aukeaa oikea tiedosto =)

Ka niinpä tekkee, ihan loistava taulukko! Meikä hätäinen kuten aina. :slight_smile:

Tyhmä kysymys. Ostin ekan pluggboxini ja aloin nyt miettimään kuinka toimii jos kylvää eri lajeja mitkä sitten itää eri tahtiin. Sehän työntää kaikki ylös samalla kertaa. Eikös liian pienillä juurilla olevat multapaakut hajoa käsiin? 😳 Ei kait olis pitänyt alkaa hifistelemään kun saa heti epäilemään 😀

Siis eihän kurjenpolvet vielä voi ittää, apua! Eilen vasta ne kylvin ja tänään on monta siementä pompsahtanu pintaan. Niissa kaikissa on kuori halki ja jotain valkoista kurkistaa siitä rakosesta. Eikös ne tarvii kylmäkäsittelyä suun muuta? Miten niitä nyt voi hankeen viijjä? Mihin minä niihen kanssa joudun jos ne nyt lähtee kasvuun, voi dääm…

Kirsikka-78, minä olen monesti kylvänyt eri lajeja Pluggboxiin, sitten taimet ovat olleet siinä niin kauan, että viimeisinkin on siirtovalmis. Ihan hyvin on toiminnut. Joskus olen siirtänyt itäneitä siemeniä kylvölautalta boxiin ja taas ovat olleet siellä niin kauan, että pieninkin on siirtovalmis. Minä en yleensä kylvä mitään lajia niin paljoa, että saisin täytettyä yhdellä lajilla koko pluggboxin.

Kirsikka-78, ku minä laitan pluggboxiin eri aikaan joutuvia kasveja niin pyrin laittamaan samoihin aikoihin joutuvat kasvit toiselle sivulle ja myöhemmin tulevat toisellle.En paina sitten pohojaan levyä ku otan ne ensimmäiset pois vaan kaivan puutikulla.

Hyvin ovat mulla pysyneet kasassa ku on märkä multa.Ja jos menee juuripaakku rikki,niin ei kuiteskaan juuret oo menny pahasti hajalle.

Kiitos viisauksesta.

Nyt on kylvetty kelloköynnöksiä, kaunopunahattua, granaattiomenaa, riippabegoniaa, latva-artisokkaa ja tarhapetuniaa. Lautalle meni muutama tomatillon siemen.

Onkos kukaan kasvattanut Malabarinpinaattia? Se on jonkin sortin köynnöstävä pinaatti. Kävin iltapäivällä K-Raudassa ja sinne oli jo tullut myyntiin kaikki siemenet, mullat, kylvöpurnukat ym. Ostin noita pinaatin siemeniä ja meinaan kokeilla esikasvattaa muutaman taimen kevääksi.

No niin, nyt on perennojen siemenet kylvetty. Huomenna hautaan ne tuonne hankeen ja toivon, ettei lumi ihan heti sulaisi päältä pois, vaikka leudompaa ovat luvanneetkin.

Oih, pieniä niskalenkkejä näkyvissä keijunmekko kylvöksissä, tästä se lähtee!! Jo oli aikakin, olen kahtenä yönä jo nähnyt untakin noista lenkeistä  Oikeasti kyllä nousivat pintaan todella nopeasti, viikko sitten vasta kylvin. Todella elinvoimaiset siemenet Karvarilla

Miullakin ekat keijunmekot näyttää itäneen. Ja Karvarin siemeniähän ne nämäkin on =). Chileistä on moni nostanut päätänsä ,mutta uusia piti lautalle laittaa.Osan itäneistä siirsin jo moleriin,mutta ne on kuivaneet siellä…ei riitä kosteus noissa vaikka alla vettä onkin =(. uusinta idätys lautalla isommaksi

No niin…tänään tuli laitettua ensimmäiset “kukat” kylvöön. Uusia juttuja joten saas nähdä. Orvokki “Mr F´s Mixed” , Verbena “Patriotic Mix”, Amaranthus “joseph’s coat” (kirjorevonhäntä) sekä Pallo-Ohdaketta.

Kirsikka 78, mä teen samoin kuin Karvari. Annan joskus kasvaa reilunkokoiseksi ja lannoitan lorauttamalla isompien tyveen ihan pienen määrän lannoitettua vettä. Niin lannoite ei mene hitaammille itäjille.

Nyt tarvitaan apua! Mitä ihmettä teen tuon kylvölautan kanssa kun tomaatit ja melonit painaa jo muovia vasten mutta sirkat vielä aukeamatta? Piti suoraan yövuorosta tultua hipsiä poikien huoneeseen tarkastaa tilanne. Sieltä löytyy ainoa patteri minkä päälle saan lautan lämpöiseen ja tietokoneesta johtuen pitää olla ikean "minigrip" pussissa vahinkojen välttämiseksi. Ja turha kuvitella että voisin sinne kasvilampun virittää venymisen estämiseksi. Semmoinen valitus jo tuosta olohuoneen lampusta.... 😯

Olisi kyllä kylppäri kuivumassa vesivahingon jäljiltä. Siellä on kuin tropiikissa konsanaan. Mutta mihin sen lampun virittää kun ainoassa pistokkeessa on ne kuivausmatot minkä johdosta siellä on kuuma ja kostea. Voisi isännöitsijä repiä pelihousut jos toteuttaisin sinne idättämön 😁

Niin, siellä lautalla on paprikat vielä ihan vaiheessa. Tämä käy nukkumaan jotta kykenee vielä ensi yön valvoa. Toiveissa oli ettei tarvisi ennen huomista mitään niille tehdä mutta aika huonolta näyttää.

Kyllä ne sirkat aukeaa mullassakin. Äkkiä vain taimiruukkuun ja valoon.

Ymmärsinköhän ongelman oikein?..

Itse pidän siemeniä lautalla vain sen aikaa että juuri tulee näkyviin. Siten erottaa elävät siemenet. Laitan itäneen siemen multaan pikimmiten, koska silloin vauriot on helpompi välttää.

Minä tekisin samoin ku Kaisaliisa,äkkiä multaan.

Mullon itellä raivostuttava ongelma.Ostin Kekkilän taimimultaa,vasta avattu säkki ja se on kuivaa ku tuhka.Kauhia homma saaha kastumaan,ja mikä määrä törkyä.

Oon pettyny aiemminki tuohon Kekkilään,ei vaan ollu muuta saatavilla.Taijjan laittaa mustaa multaa sekaan niin kosteutuu.Jaska mikä jaska :(((((

Laita kasteluveteen tilkkanen mäntysuopaa tai astianpesuainetta. Se alentaa pintajännitystä ja nopeuttaa veden imeytymistä.