2016 Kylvöt

Minä kyllä nyppäsen usein mahdollisesti jääneen siemenenkuoren pois. Usein taimet eivät ole tykänneet huonoa

Mä olen ollut tyytyväinen Pantsun kylvö- ja kaktusmultaan. Sen valmistaja näyttää olevan Tikalan Oy Kalmarista. Multa on ehkä hiukan kalliimpaa, mutta se voittaa Kekkilän mennen tullen.

Jos Plantsu on lähellä, kannattaa kokeilla.

Lisäys: Nyt kun ruukutan kasveja, huomaan tuon saman Tikalan Oy:n valmistavan myös Rainbow Puutarhamultaa isoissa säkeissä ainakin. Hyvää multaa myös tämä.

Voisiko joku ottaa oikein kuvan sellaisesta kissanhiekkapakkauksesta, jossa on kylvöihin sopivaa “hiekkaa”. Olen käännellyt mm. Pirkka-pakkauksia kaupassa, mutta en vaan käsitä mikä on sitä sopivaa. Pitäis olla “moleria”?, tänään löytyi ainakin betoniittia :open_mouth:

Olisi hauska kokeilla…

Siitä kissanhiekasta kylvöihin, meilläpäin sitä ei vaan löydy. Kaikki on vaan sitä paakkuuntuvaa. Olen kolunut lähitienoon kaikki kaupat, eikä sitä ole. Kai sana on kiertänyt ja ihmiset ostanut hyllyt tyhjiksi. Teen siis kuten tähänasti, kylvö-ym kevytmulta. 

K-ketjun kaupoista ei enää löydy moler-hiekkaa. Otin yhteyttä keskon kuluttajapalveluun ja sen Pirkka- molerhiekan myynti on lopetettu. Lupasivat kuitenkin välittää toiveeni että semmoista tulisi taas K-ketjuun myyntiin. Mutta enpä usko että tulee yhden ihmisen toiveesta.

Jade tais laittaa johonkin ketjuun kuvan siitä Rainbown moler-hiekkasäkistä, mutten nyt muista että missä se on.

No löytyihän se sivulta 18 täs ketjus.

kuva

Tässäpä moleria.

Itse olen vannoutunut Kekkilän käyttäjä. No, joo, myönnän. Taimi-, vai oliko se kylvömulta on tosi huonoa mutta viljelyseos on ihan priimaa. Kävin aikanaan puutarhakoulua (joo, tiedetään, hiukan noloa huudella neuvoja paniikissa kun on tällainen puutarhurinpuolikas) ja siellä kehuttiin kekkilää ja että ainakin silloin 90-luvulla 80% ammattiviljelijöistä käyttää kekkilää. Mikä kelpaa niille, kelpaa myös mulle. Biolanista ei sitten ollut mitään hyvää sanottavaa 🚽

Sitä viljelyseosta myydään 50l säkissä. Lahdenseudulta löytyy ainakin Siemen ja koneesta.

Kait mun on sitten tänään työnnettävä sormet tänään multiin :anguished:

Jep, samaa mieltä Kekkilan viljelyseoksesta. Parasta mitä oon tähän mennessä käyttänyt ja todella edullista. Nyt ei oo täältä pariin vuoteen tota saanut.

Kokemuksella (oman ja muiden) yrityksen ja erehdyksen kautta näillä pelataan :wink: T. nimim. puutarhuriopiskelija =D

Luulisi sitä liikkeiden hankkivan valikoimiinsa jos sitä aina ruinaa niissä käydessä :smiley:

Meidän suunnlata Molerin kissanhiekka on löytynyt hyvin s-marketeista, ostin viimeksi sitä kolme säkkiä mutta vain puolikas on vasta mennyt. Kekkilän taimimulta on ollut ihan ok tähän mennessä, Biolanin on ollut roskasta ja höttöä.

Muutama chilintaimi pääsi taas tänään lautalta multaan. Ja tuli käytyä Helsingin puutarhatarvikkeessa ostamassa sopiva muovikaukalo pikkuruukuille pöydälle

Lähtikö lapasesta: 20 chililajiketta lautalla :weary::weary::weary:

Rapunzel, samoin kävi täällä…

Joo, tää ei ennusta helppoa elämää tuonne toukokuulle.

Noh noh, naiset =D Tuohan on iloinen asia =P

Siemeninä ja pikkutaimina ei tilaongelmaa, mutta myöhemmin…

Ylvalii, monenlaisia kaukalon virkaa toimittavia saa ihan ilmaiseksikin. Esteettisyys ei välttämättä oo pääosassa mut toimii :) Esim. kaupoista voi kysyä dynoja tai karkkilaatikoita ja kun ostaa lihaa, pizzaa, tms. niin aina kannattaa katsoa miten niistä alustoista/pakkauksista vois olla hyötyä.

Meinaatko Miikos että se parhaiten nauraa, joka toisen taimiviidakkoa hirnuu :smiling_imp:

Saattaapi hyvinkin olla etten kauheasti esikasvata mitään muuta tänä vuonna. Tai sitten pitää miehen rakentaa uusia systeemejä…

Toi oli just sopiva mun pöydälle eli noin 79 x 40 x 4 cm. Aikaisemmin pienempien kauakaloiden kanssa olen pelannut.