Rapunzel; jepjep, mä oon ton mopon kyydissä ollu myös :P Nyt vähän hitaalla mut taidan helmikuun alussa hypätä kyytiin :O
Vinkkinä: tän sivun yläosassa on osio katso myös. Jos noihin ei ole tutustunut niin kannattaa käydä katsomassa!
Mie täällä jarruttelen,kovasti.Mitään ei voi laittaa nyt lisää vielä (tosin mies oli eilen viritellyt kasvivalot taimien kasvatukselle ilman pyyntöä,totesi että taitaa tulla jo tarpeeseen).Kolmisen kymmentä chiliä,pelakuut ja paprikat sirkkalehdillä…huoh.
Kiitos raya ja siankärsämö, nyt olen hieman viisaampi!
Mä oon tänä vuonna järkevä. Laitoin vain yhden chilin multiin, kun ei meillä kukaan niitä chilejä kerta syö, niin miksi niitä laittaa. Kukkasia, kukkasia, kukkasia vaan. ja tomaatteja ja kurkkuja ja kesäkurpitsaa. Kuopus haluaa maissia ja melonia myös, täytyy kai niitä kokeilla sitten myöhemmin.
Vilhelmi,hirmusen vähän mekään chilejä syödään,mutta ne on niin ihania kasvatettavia.Ja sukulaisille/ystäville niistä joutaa antaa. Siksipä niihin hurahtaa =)
Milloin aattelit kylvää höyhenheinät, Vilhelmi? Minä vasta ekaa kertaa koetan heiniä kasvatella siemenistä...
Mä olen muutenkin tuskaillut kun mulla kaikki kukkapenkit tip top, mutta kasvimaa on aina niin pahuuden vallassa. En vaan jotenkin hallitse sitä rikkaruohojen hillintää siinä pikkutaimivaiheessa ja viimeistään siinä vaihheessa, kun satoa aletaan korjaamaan niin masentaa ne aukkopaikkat.No, tänä vuonna meinaan laittaa kaikki vihannekset, juurekset ja salaatit yksivuotisten kukkien joukkoon. Katotaan, jos tällanen viljelytapa sopis kukkahörhölle paremmin.
Suurin osa monivuotisista maustekasveista mulla onkin jo kukkapenkeissä. Ja valkosipulitkin oon laittanut johonkin oikein ravinteikkaiseen kesäkukkapenkkiin!
Mun höyhenheinät on KADOKSISSA!!! en käsitä, tilasin niitä kaksi pussia jo viime vuonna ja en löydä niitä nyt mistään. Harmittaa niin.
Yksi Nelsonin pussinpohja löytyi viime vuodeSta, siinä sanotaan maaliskuun alusta huhtikuulle, joten taidan kylvää helmikuun puolivälissä.
Vielä jäi yksi meloni ja kaikki paprikat lautalle. Jospa kohta saisi tyhjäksi ja orvokit itämään. Mainio keksintö tuo lautta. Onnistuuko jättisipulin idätys lautalla? Vai olenko jo myöhässä sen kanssa?
Juuri kehuin multaani, joo olisihan se hyvää jos tuon yli vuotuisen säkin olisi viime keväänä sulkenut. Nyt päällimulta rutikuivaa, ja kun ruukut sain täyteen niin alkoi tulla mehevämpää vastaan. Kastelu hieman haasteellista, siksi purkittaminen ollut tänään yhtä leveetä kuin pitkää. Josko nyt menis ja sulkis sen etten taas parin päivän päästä tuskailisi koppuran kanssa
Chilejä vaikka mitä plaatua, jee
Mun chilit ei ole itäneet:( Lautalla olleet 6 päivää. Yksi homehtunut, muut hitusen levenneet tai sitten kuvittelen. Annan pari päivää armoa. Oisko kovat pakkaset tehneet huoneestakin sen verran viileän, ettei lämpö riittänyt itämiseen? Muuta syytä en keksi. Onneksi joka laatua on varasiemen jäljellä.
Homehtunut? Se homeen näköinen voi olla ihan normaalia siemenen alkuunlähtöä. Tulee semmoista valkosta hyhmää...
Joo toivon niin! Huomenna oon viisaampi. Joskus joku yksittäinen on lautalla homehtunut,mutta se taisi tosiaan olla tummempaa.
Hometta voi tulla joka tapauksessa, vaikka siemen itäisikin. Siemenen pinnalla olevat jäänteet voivat homehtua, ilamsta tulee homeitiöitä jne. Ei se home ole niin kauhean vaarallista.
Jos siemeniä pitää lautalla kauan, vääjäämättä tulee hometta.
Tarhaleidi, 6 päivää on todella vähän. Jos lautalla on ollut hometta niin kannattaa tehdä uusi puhtaalla alustalla. Mä huuhtelen aina tulikuumalla vedellä styroksin ja kipan. Sit laitan paperin ja sen kautta myös tulikuuma vesi. Annan jäähtyä ja laitan siemenet.
En tiedä oonko väärässä mut usean päivän viileys ei oo lautan kanssa hyvä. Mulla on oma lautta noille villeille ja hitaille chileille. Joskus tuuppaan lautan yöksi viileämpään. Tota en tee ns. tavallisille chileille. Paitsi josko itäminen kestää kauan niin saatan pitää leivinuunin päällä yön.
Lisäys: voit antaa niille nyt lisää lämpöä, tuskin siemenet vielä ovat pilalla ;)
Miulla joskus näkyy jonkun siemenen pinnalla sinistä home pilkkua.POistan sen kyllä heti pois koska äkkiä se leviää muihin ja koko lautta pian sinisen rihmaston alla.Näinkin on joskus käynyt ei oltu kotona muutamaan päivään. Teen lautan samoin kuin Miikos…keitettyä vettä joka sterilisoi ,viilennyt ja siemenet lautalle.
Muutama kysymys kokeneemmilta. Sain viime kesänä kelloköynnöksen siemeniä. Nyt tekis mieli kokeille mutta en tiedä yhtään koska kantsis kylvää ja peittelenkö siemenet vai en. Ens viikolla olen saamalla kasvilampun joten haluaisin kokeeksi kylvää vähän aikaisemmin. Lisäksi kokeilen ekaa kertaa idänunikon kasvatusta ja jaloakileijan kasvatusta. jaloakileijan siemenet olleet pari viikkoa kylmäkäsittelyssä ja ajattelin nostaa ne parin viikon päästä sisälle kasvaan. Miten ootte kasvatteneet idänunikkoa? Kylättekö siemenet sisälle vai suoraan maahan keväällä?
Peittele vaan kellot
Mulla on ongelmia saada Aji Finlandia itämään lautalla
Kääääkk!!!
Olin täysin unohtannu kylyvää sellerit,himskatti.Viime vuonna olin kylyvänny 19.1 ja tuli hyvä sato.