Nipsu, itse olen kylvänyt yleensä unikot suoraan pihalle.Hyvin on kerenneet kasvamaan ja kukkimaan. Viime vuonna laitoin hankikylvöön osan unikoista niin keväällä oli komeat kasvustot ajoissa. Kelloköynnökset olen osan jo laittanut mullan alle tulemaan. Akilleijat olen antanut olla hankikylvössä kevääseen ja sitten nostanut lämpimään.Näin on onnistunut aina.
Kylvin juuri 15 perennan siemenet. Parin päivän kuluttua pitäis laittaa laatikot ulos parvekkeelle hangen alle. Vasta sen jälkeen katselin sääennustetta. Ylihuomeneksi ennustetaan + 3 ja lauantaiksi peräti +6 tänne Hesaan. Taitavat kaikki lumet sulaa. No, ei taida olla liian lämmintä kylmäkäsittelyyn!
Uups, kattoin ohimennen toissapäivän kylvöjä ja huiii, Pallo-ohdake on jo itänyt. Aiempina vuosina on mennyt viikkoja ja vasta kylmäkäsittelyn jälkeen. Mitenhän nuo saa piettyy hengissä?
Eilen aamulla innostuin taas kylvämään. Tällä kertaa pääsi multaan muutamat orvokit, kaunopunahattua, koruköynnöstä, kelloköynnöstä, muutamaa erilaista petuniaa, kirahvikukkaa, lisää jättiverbenaa, pallodaaliaa, sinipallo-ohdaketta, punakukkaista kesäpäivänhattua (koekylvös, testaan kukkiiko aiemmin jos kylvää näin aikaisin).
Posti toi Trailing petunian siemeniä ja pitihän sitä "tomua" laittaa purkkiin heti :)
Edit: Hankala kirjoittaa, kun kissa makaa sylissä
Sain vihdoin aloitettua kylvöt. Laitoin kissanhiekkaan itämään kymmenen vuotta vanhoja mietojen karibialaisten chinensien siemeniä. Laitoin siemeniä itämään normaalia useamman, koska ne alkaa käymään vanhoiksi, enkä ole varma itämisestä. Nää on semmosia aromikkaita mutta tosi mietoja, joten niissä voi nauttia habanerojen hedelmäisestä mausta.
Persiljaa, timjamia ja tilliä kylvetty.Niistä saadaan vihreää makua aikaisin. Persiljat ja timjamit siirrän toukokuussa isompiin ruukkuihin ja ulos verannalle. Kun muistaa kastella ja lannoittaa vihreää riittää pakkasiin asti.
Kuinka tuohon kissanhiekkaa kylvetään? Olen käyttänyt sitä ainoastaan pistokas juurruttamiseen
Minä kylvän siihen ihan samoin kuin multaan. Ennen siementen laittoa kastelen päältä ja sen jälkeen kastelen alta, niin että pohja-astiassa on aina vettä.
Peitätkö siemenet?
Chilien, tomaattien ja monet isot siemenet painan sinne hiekan sekaan jollain tikulla. Valossa itävät ja pienet tupakan ym. siemenet jätän pinnalle.
Kelloköynnöksen siemeniä likoamassa
Miksi sä liotat ne?
Olen testaillut ja mielestäni pieni liotus nopeuttaa itämistä
Ylvalii, miekin liottelin niitä joskus ,ja huomasin saman. Tosin nyt kun laitoin “ajoissa” niin en viittiny liottaa kun itämisellä ei ole mikään kiire =)
Täälä oli joskus puhetta siitä liottamisesta, ja jos oikein muistan niin tais olla silleen,että liottamattomat iti hopummasti
Minulla kelloköynnöksen itämisprosentti ei ole oikeastaan koskaan ollut kovin hyvä. Täytyy varmaan laittaa testi käyntiin ja toiseen purkkiin liottamattomat ja toiseen liotetut. Toki siemenet eivät ikinä ole prikulleen samanlaisia, vaikka samasta pussista ottaisi.
Timjamit itäneeet. Lämpöalustalla ja valossa, ei peitetä.40 tuntia kului nyt pienet vaaleat “mutkat” näkyvillä. Niistä saa pian keittojen päälle maustetta.kesäksi ruukur verannalle . jatkuvaa käyttöä joulukuuhun asti
Kelloköynnöksen liotetuista siemenistä pitää ottaa se lima irti siemenen ympäriltä ja sitten vasta laittaa multaan. Näin täällä on opetettu.
Laitoin ensimmäiset kelloköynnöksen siemenet multiin 19. päivä ja ei näy koukun koukkua.
Eilen laitoin uusintakylvön lopuista siemenistä. (2 vuotta vanhoja siemeniä)
Onneksi on tuoreempaakin siementä, joilla voin jatkaa, jos nämä edelliset eivät idä.
Se on tällaista aina kelloköynnösten kanssa, mutta on se niin ihana etenkin tämä valkoinen lajike.
Minä onnistuin tänä vuonna kelloköynnösten kanssa (2 siementä 6:sta iti) kissanhiekassa. Viime vuonna en saanut lautalla ainuttakaan itämään, ihmettelin vaan sitä limaisuutta.