2016 Kylvöt

Jee, petunia Purple Pirouettet on itäneet :slight_smile: Toivottavasti niistä saisi pistokasmateriaalia kevääksi. Kelloköynnöksiä kylvin jokunen päivä sitten eikä vielä mitään eloa purkissa. Onneksi kodinhoitohuoneessa talvehtii viime vuotinen kelloköynnös ihan hyvinvoivana vielä niin siitä taida napsia pistokkaita ihan kohta.

Missä puhutaan tomaaattien siementen kylvöstä? Ei osu silmiin ja laitoin jo kylvölautan valmiiksi. Olenko aikaisessa vai myöhässä?

Aikasessa, ja oisko tomskuketjussa

Eikös jotkut kylvä tomaatit vasta huhtikuussa, joten kai niiden nyt kylväminen on aikaista.

Minä aattelin aloittaa tomaateilla vasta helmikuun loppupuolella, jos saan pidettyä näppini kurissa. Ehkä jotain aikaista tai amppelitomaattia vois koekylvää jo nyt muutaman…

Minäkin aloittelen tomaattikylvöt vasta helmikuun loppupuolella ja osan kylvän maaliskuun alussa. On mulla muutama amppelitomaatintaimi jo kasvamassa, mutta ne laitoin sen takia aikaisemmin kun annan aina äidille ja anopille äitienpäivänä tomaatintaimia ja kukkataimia :slight_smile: eli aina löytyy pieni tekosyy päästä aloittelemaan tomaattikylvöt liian aikaisin =D Mut ihan tosi, ei kannata tomaattien kanssa vielä hosua koska niistä tulee ihan toivottomia pitkiä ruippeloita jos niille ei ole antaa reilusti lisävaloa ja sopivaa lämpötilaa. Parina vuonna laitoin liian aikaisin tomaatit kylvöön ja olin aivan liemessä niiden kanssa siinä vaiheessa kun niitä piti alkaa istuttamaan astioihin ja kasvihuoneeseen. Siinä herkästi taimet menee poikki.

22.päivä laitoin kelloköynnökset (valkeaa ja violettia) moleriin.Tänään on niskalenkit näkyvissä ja osassa jo sirkkalehdet =). Nopeita on.

Sunnuntaina laitoin kelloköynnöksen siemenet moleriin ja nyt näkyvissä ekat lenkit valakeissa.Sinisissä ei vielä mitään elämää.

Ai juku teillon nopeat kelloköynnöksen siemenet!

Omat uinuu vielä mullassa eikä näy ei kuulu. Täytynee ottaa uusinnat…

Kävin äsken taas kurkkimassa kylvöpurkkeja ja huomasin että yksi kaunopunahatun taimi nököttää purkissa, vajaa viikko kylvöstä :slight_smile: myös pari latva-artisokkaa on itänyt ja yksi päivänsilmä variegata on myös nostanut ensimmäisen pienen alun mullasta vaikka purkki on viileässä. Basilikapurkistakin löytyi muutama pieni vihreä alku =)

Jaahas,pitäiskö net tähtilobbatit nakella multiin että ehtisivät minnekkään.

Löysin kaapista viime vuonna ostamani kookosmultatiilen ja laitoin sen turpoamaan. Nyt vois kokeilla kylvää siihen kylmäkäsiteltäviä siemeniä.

Karvari ,laittaisin aikaisintaan maaliskuussa lobeliat,mulla on ainakin hyvin ehtineet!

Kylvölautalta nosteltu itäneitä kahden rootmasterin verran, 18 sorttia. Chilejä, joitain paprikoita, petuniaa, nokkosta, persiljaa jonka väitetään pärjäävän myös ikkunalla, 5 erilaista basilikaa. Jos saisi ruukkuun jo ennen kesää.

Kookosmultaa tuli sen verran, että oli pakko täyttää pluggbox sillä. Hammastikulla sitten nostelin pikkuisia narsissitupakan ja helitroopin siemeniä omiin lokeroihinsa. Siellä ois vielä tilaa ja mietin, että mitä sinne laittaisin. Keijunmekkoa yrittäisin taas kerran, mutta en löydä siemeniä, vaikka mulla piti olla niitä. Itse kerättyä koruköynnöstä olisi parin vuoden takaa, joten ehkä pitää kokeilla niitä.

Siinä teille mallia petunioitten kanssa. Vaatii varmaan kokopäiväpuutarhurin hoitamaan.

Taisi niitä petunian taimia viime vuonna tuon verran tullakin. Huomasin että sama kauppias muu muitakin siemeniä, esimerkiksi erilaisten orkideoiden. Siellä oli sinistä perhosorkideaakin. Onko joku penttiläinen saanut siemenestä kasvatettua orkideoita? Onko kirkkaansinistä olemassakaan?

Kiinalaiset myy vaikka mitä, mutta …?

Ei tojellakaan oo kirkkaan sinistä orkkua olemassa,niin ku ei sateenkaaren värisiä ruusujakaan :smiley:

Kävinpä miekin katsomassa orkideansiemeniä !

Ainoastaan laboratorio-oloissa onnistuu näiden kylvöt siemenistä kasvuhyytelöön pulloihin että on mahdollista saada taimia. Bakteerit ja sienet tuhoavat nopeasti siemenet muuten.

Sinista perhosorkideaa ei ole olemassa kuin värjättynä tai sitten sininen valo heijastuu valkoisesta kukasta.

En tilaisi tuolta yhtään mitään.