2016 Kylvöt

Sinise orkideat on värjättyjä. Kun kirkkansininen orkidea kukkii toisen kerran, kukat on valkoisia.

orkideoita voi kasvattaa siemenistä jos on steriilit laaboratoori olosuteeet. Ne kasvavat ensimmäisne vuoden steriilissä geelisä täysin umpinaisessa pullossa. Valmiita pullotaimai on ulkomaiden orkideataimistoissa myytävänä. Vaatii tarkkaa oitoa että ne sitten 5-6v kuluttua kukkivat.Siementen itävyyskään tuskin säilyy pitkään. orkideoiden siementen myynnin katsoisin petokseksi.

Olenpa joskus nähäny myynnissä siemeniä joista pitäs tulla mustia ruusuja joiden terälehtien reunoissa on hilettä :smiley:

Laitettu multiin sekä liotettuja että kuivia valkoisia (vanhoja) kelloköynnöksen siemeniä. Testataan mikä itää nopeimmin (jos itää)

Katso myös : Siemenet - tarvikkeet - Idätys,apuvälineet

Tästä ketjusta saatetaan siirtää joitakin viestejä lajikohtaisiin ketjuihin joissa ne hyödyttävät harrastajia vuodesta toiseen.

Katso myös: Idätys; apuvälineet, nimilaput, kylmäkäsittely, pikkutaimien lannoitus ja hoito, lisävalaistus, kesäkukat siemenestä, kasvatuspurkit, karaisu ja kesäkukkien pistokaslisäys/latvominen.

Orvokin taimet ovat kasvaneet kolmessa viikossa hyvin. Toiveissa saada ne toukokuussa kukkiviksi.

kuvakuva

Pyörittelin tänään syksyllä keräämiäni liuskasalkoruusun siemeniä. Iso osa niistä oli pelkkiä littanoita, mutta muutamissa oli mukava pullistuma tyvessä. Meikäläisen melkein pettämättömän logiikan mukaan ne voisivat olla niitä itämiskykyisiä siemeniä, eikös? Muutaman laitoin koeidätykseen, nyt peukut pystyyn!!!

OHO, nyt on jo ensimmäinen itänyt, siis noita salkoruusuja.

Keijunmekon siemenet, joita Raya laittoi pari vuotta sitten, ovat myös alkaneet itää. Nuo omat siemenet, joita keräsin viime syksynä, eivät näytä vielä mitään elon merkkiä. Taitaa olla taitolaji tuokin siementen keräily:/

Orvokkikylvöksissä myös on näkyvissä ihanaa vihreää elämää (Rayalta peräisin nämäkin siemenet):smiley:

Koulin lumihiutaleet. Itsekeen siementäneet.
Istutin tomaatit syvempään ja reilusti kanankakkaa pohjalle. Samoin istuttelin juurtuneet pistokastaimet.
kuva

kuvaTänään lautalta tomaatit,chilit ja paprikat purkkeihin.Ei tullu ku 65 kappaletta.

Luonnollisesti turvotettua silikaattia 10 litraa mainostaa Biltema liukkaudenestoaineeksi, vaaratonta kasveille ja eläimille. Tuo olisi edullista kasvualustaksi idätettäville siemenille, vaan näyttääkö liian karkealta?

Minä käytin tuota Bilteman ja Tokmannissa myytävää Ecogrip kevythiekkaa viimevuoden idätyksiin. Molerista tuo eroaa siinä, että tuo on kevyempää ja osa rakeista kelluu helposti ollessaan ihan kuivaa. Mulla oli kokeeksi yhdessä altakasteluruukussa pelkäästään tuota ja siinä kasvoi Bulgarian Carrot chili koko kesän. Siitä sai ihan hyvin satoakin. Osan hiekasta käytin mullan seassa perliitin sijasta.

Clas Ohlsonillakin myydään sitä Ecogrippiä, Tokmannin sivuilla ei sitä tänävuonna löydy.

http://www.clasohlson.com/fi/Liukkaudenestoaine-Ecogrip/31-8237

Kylvin tänään ahkeralissua, heliotrooppia, tulikruunua ja lilaa ja valkoista lumihiutaletta. Koulin 8.1. kylvämäni paprikat, 10 kappaletta. Järjestelin kaikki siemenpussit tänään, otin vanhentuneet ja tyhjät pakkaukset pois "häiritsemästä" ja näin laitan aina pussit aikajärjestykseen. Toisessa laatikossa on sitten vihannekset. Helpompi ottaa tälläisestä "arkistosta" kun löytyvät heti tarvittaessa.

kuva

Liinukalla esimerkilliset siemenlaatikot kateellinen

Liinukalla on kyllä siemenet ojennuksessa!

Mulla on pienehkö ongelma sisäkylvöjen kanssa… Vaihdettiin huone järjestystä, ja nyt mulla ei oo enää taimikasvatushuonetta! Aaargh! Uus vierashuone on luoteeseen, joten ei sinne paista koskaan aurinko. Ikkunanlaudat on pelargoneja ja chilejä täynnä. Minen tiijä mihin pistäisin kylvöpurkit. :frowning: Kovasti harkitsen jo huonekasvien lahjoittamista pois, niin saisin ees jonku verran mahtumaan niitten tilalle… No onneksi sain 4 lavaa kylvettyä perennoja, ja piilotettua ne hankeen. Sain nyt ees kynsienaluset mustaksi. :wink:

Kesänlapsi, kasvilamppuja vierashuoneeseen :blush:

Sunnuntaina sain koulittua vihdoin sinipunavaulat ja ahkeraliisat. Vaahtera-auliotkin alkavat olla koulintaa vailla. Eilen kylvin vähän lisää liisoja, lobelioita ja lumihiutaleita. Viikonloppuna on pakko alkaa käymään läpi pelargoneja autotallissa jotta saan tilaa taimille. Sinivaleunikkopurkki on aivan täynnä pieniä taimia, samoin Meconopsis Prattii :slight_smile:

Mullakin oli siemenet noin hienosti arkistossa joku aika sitten. Jossain vaiheessa kuukaudet menivät sekaisin, ja koko laput hukkaantuivat, nyt en ole vieläkään järjestänyt uudelleen sen jälkeen, kun kaikki levisi lattialle. 

Nyt pitäisi jo kiireesti hankia kylvömultaa, että saan paprikat kylvettyä. Mitään villiintymistä ei ole tänä vuonnakaan tiedossa, ihan asiallisesti aion kylvää vain sen, mitä kasvihuoneeseen tulee ja lisäksi sammareita ja pari köynnöstä.

Mä oon tässä siemenestä kasvattamisessa ihan vihreä. Oon yrittänyt paljon täällä lukea mutta monta kysymystä vielä avoimena. Olisko ehdottaa mistä löytyis näppärästi tietoa että milloin ja miten tietyt siemenet kannattaa kylvää? Lajikohtaisista viestiketjuista ei välttämättä löydy pitkänkään lukemisen jälkeen. Mulla on perennoja, yksivuotisia kukkia ja hyötykasveja myös.

Entäs onko kellekään tullut vastaan ei niin leveälle ikkunalaudalle sopivia kasvatuslaatikoita? Plantagenissa oli vissiin jonkinlainen “minikasvihuone” ohuehkoa muovia joka saattaisi sopia. Dynot ym isommat ei kyllä meidän ikkunalaudoille mahdu. :confused:

Samoja kylvöaikoja kyselin sivulla 25, tietoa on tämän palstan vinkeissä. Miikoksen linkki kylvötaulukoista.  Sivun alalaidassa laatikko vihreällä pohjalla.

Pienet ostopurkit ovat todella heikkoja, rapsahtelevat rikki. Tässä paljon paksumpaa muovia, kilon jauheliharasia kantena ja joku broilerijuttu pohjana. Tomaatti- ja viinirypälerasiat kylvöihin, ne tarvitsevat alleen vedenkestävän lautasen. Metripizzaa olen joskus ostanut ihan sen alustan takia :D

. kuva