2016 Kylvöt

Minä en uskalla tehdä tuollaisia sekasiemenlauttoja chileille, koska edellisvuonna sain veden loiskumaan lautalle ja siemenet sekaisin. Vasta satovaiheessa pystyin tunnistamaan sekaisin menneet kasvit.

Märkien kahvinsuodattimien väliin laitetut chilin siemenet itää myös mukavasti. Itäneet erottaa hyvin kun katselee pusseja valoa vasten.

Nykyisin luotan moler-hiekkaan lautailun ja pussien sijaan. Siemenet saa rauhassa itää ja kasvattaa oikeatkin lehdet ja kunnon juuret ennen siirtoa omiin purkkeihin.

Mulla on tällä ja ensi viikolla työreissut, niin en viitsi vielä tehdä ainakaan nopeasti itäviä kylvöjä, koska kukaan ei varmaankaan laittais niitä lamppujen alle, jos itävät mun ollessa poissa kotoa.

Siinon Ylvaliilla tulossa muuan chili :smiley:

Saas nähdä montako chiliä pääsee aikuiseksi ja montako tuottaa satoa…

Genesee…laitatko siemenet moler-hiekaan miten? Siihen pinnalle vai upotatko ne kuin syvään? Miten kastelu tuolla hiekalla,pysyykö se miten kosteana ?

Valossa itävät jätän pinnalle ja muut tökin hammastikulla syvemmälle. Pidän pohjareiällisen idätyspurkin alustalla, jossa on vettä, joka kapillaarisesti nousee moleria pitkin ylöspäin. Päältä en kastele enää, kun olen tehnyt kylvön.

Nimimerkki Aloittelija kysyy, mitä on molerhiekka :slight_smile:

Kevyttä kissanhiekkaa :slight_smile:

Ehkä minun ei kannata kysyä, että käytettyä vai käyttämätöntä… :wink: Täällä spanish eyes -orvokinsiemenet saivat peitteekseen ihan tavallista kylvömultaa. Granaattiomenen siemenet pötköttävät kostealla pedillä. Kevättä rinnassa!

Kiitos Genesee… miulla on ensimmäistä kertaa tuo moler kokeilussa ja laitoin jokusen siemenen noin…ainoa vaan että tökin kaikki molerin sisään…auts. Toivottavasti kaikki chilit on sitten pimeesä itäviä jotka sinne laitoin =)

Mie olen myös siirtynyt täysin kissanhiekan käyttäjäksi, siistimpää hommaa kun mullan kans torpostaminen, ja helppo käyttää uudelleen.
Rainbown punanen paakkuuntumaton kissanhiekka (molersavea) on miulla käytössä, on muitakin vaan en muista nimiä.

Nasty, kyllä chilin siemenet sieltä nousee.

Pirkalla on ollut ainakin viimevuonna moleria hajustamattomana (Rainbowssa on tuoksu). Se oli semmonen vihreä pussi. Mulla jäi onneksi sitä viimekeväältä, niin ei tartte uutta hakea.

Kokeilin aiemmin myös muita paakkuuntumattomia kissanhiekkoja, mutta ne hajoaa savililluksi. Viimekeväänä kokeilin myös Bilteman kevyttä hiekoitushiekkaa ja EcoGrip nimistä, jota myi Tokmanni. Ne ei kuitenkaan toimineet yhtä hyvin kuin punainen moler, koska noi hiekoitushiekat kelluu veden pinnalla.

Jes, hyvä että tulin tänne kylvöketjuun notkumaan. Huomenna kissanhiekkaostoksille:)

Toivottavasti tuleva kesä on lämpimämpi kuin viime kesä

No hyvä ettei osa chileistä ole menetettyjä =). Tuo Moler on jotakuinkin näppärä keksintö.Laitoin taannoin keijunmekkojen pistokkaat tuohon ja nehän innostui kasvamaan kovastikin . Taidan kans jättää mullat kokonaan pois,kun öttiäisten kanssa saa vaan taella.Molerin kun otin nyt niin ei ole öttiäisiä näkynyt

Nyt kyllä rupeaa kiinnostamaan tämä moler. Kissan henkilökuntana mulla on kokemusta kissanhiekoista, joten on vähän vaikea kuvitella, että semmosesta nousisi jonkun sirkkalehdet… Mutta voishan tuota kokeilla.

Se on sitten tärkeää, että hiekka on tuota moleria eikä mitään bentoniittia. Minä en kyllä tiedä miten se moler toimii kissanhiekkana, kun siitä lähtee semmosta punaista pölyä. Luulisi, että se värillinen pöly tarttuu kissan tassuihin ja leviää lattioille.

Pirkalla on ainakin tuota samaa. Ja kissanhiekan vannoutunut käyttäjä ilmoittautuu myös täältä. Ihan loistotavaraa myös pistokkaiden juurrutukseen!

Lisäys: no nyt huomasin, että olis kannattanut mennä viimeiselle sivulle asti, niin olisin huomannut, että Genesee oli jo sanonut samat asiat. 

Genesee - käytätkö pelkkää kissanhiekkaa vai onko joukossa/pinnalla perliittiä/vermikuliittia? Minulla ei ole kokemusta kissanhiekasta mutta tuo kuulostaa kyllä kokeilemisen arvoiselta =) Kaikkea sitä oppii täällä pentissä!

Mulla on kissanhiekat ja kylvömullat hankittu. Tänään laitoin kylvömultapussit pakkaseen muutamaksi päiväksi. Jos ötökät ja niiden esiasteet vaikka kuolis pois.

Kylvöjä aattelin siirtää vielä parilla viikolla. En tiedä miksi? Luultavasti odottelen, että valon lisääntyminen vaikuttaisi minuun. Yleensä se tapahtuu tammikuun lopulla viimeistään.

Jos joku tietää, mistä saisi ostettua tummien pelargonien siemeniä, niin oisin kiitollinen.

Minä olen kylvänyt sekä pelkkään kissan hiekkaan ja joskus olen ripotellut pinnalle vermikuliittia, mutta ei se ole näyttänyt olevan tarpeellista.

Idästys, apuvälineet ketjussa on vähän juttua ja kuvia kissanhiekkaidätyksistä.
http://puutarha.net/keskustelukanava/ketjut/13312/6/

Kuten Maariankello jo mainitsi, se toimii tosi hyvin pistokkaiden juurrutuksessa, joten sitä kannattaa kokeilla vaikkei sitä kylvöihin käyttäisikään.