2016 Kylvöt

Uuh… Katsotaan miten kylvöjen käy, pikkuneiti on eilen jossain välissä sitten hieman auttanut äitiä kasteluhommissa… Menin aamulla kurkkaamaan niin siellä onnellisena lillui kaikki multaliejuvedessä…

Kuullostaa jenni tutulle…älä huoli,varmaan onnistuvat ihan hyvin jos saat osan vedestä pois valutettua. Meillä on poika autellut viime vuonna ja hyvin tuli. samoin unohdin hankikylvöissä laittaa reiät pohjiin joten keväällä kipot oli ääriään myöten täynnä vettä…silti kylvöt onnistui pää sääntöisesti =)

Kyllä taitaa joutua kokeilla tuota kissanhiekkaa, jos siinä kerran voi idättää kaikkia siemeniä, ei pelkästään chilejä. Pistokkaitakin varmaan tulee jossain vaiheessa.

Olen aina kastellut kylvöksiä päältäpäin, mutta nyt aattelin kokeilla kissanhiekkaa ja altakasteluna. Voiko siinä aluslautasella olla koko ajan vähän vettä vai pitääkö ylimäärä kaataa pois?

Samaa miettinyt kun siankärsämö. Ja ittellä ainakin liika kastelu on oikea vaiva,ei millään malta olla kastelematta vaikkei tartteis.

Ruokakaupassa käydessäni äsken vilkasin kissanhiekkaa. Kaikki oli paakkuntuvaa, tai jotain puupohjasta?, tai sitten jotain "kristallin ihanaa valkoista hiekkaa". Mistä haette sitä paakkuuntumatonta hiekkaa? Ajattelin kokeilla sitten kun tulee ajankohtaista siemenidätysrintamalla.

Täällä on sitä Rainbown punasta Salessa eli S-kaupathan rainbown tuotteita yleensäki myy.

Pirkka on K-kauppiaiden, mutta ei ollu meiän kaupassa.

Rainbow kevytkissanhiekka s-kaupoista ja Pirkka K-kaupoista.

Jaaha, raya oli nopeampi! :wink:

Kiitos raya ja Maariankello!

Huomenna uusi yritys.

No jo on aikoihin eletty, kun maatalouskaupan myyjä naurahti epäuskoisena, kun menin ostamaan kylvöruukkuja. Siis mitenniin aikaista??? Kylvömultaa sieltä sentään löytyi, ruukkuja ei vielä ollut minkäänlaisia.

Nyt täytyy tosin hiukan hillitä hankiklvöjä, koska on niin kylmä, meillä on kodinhoitohuoneen lattia jo ihan piukassa ulos odottavia, ja kohta ne itää sisällä.

Se on sitten kylvöt kai aloitettu, kun äsken oli mun koko siemenlaatikkoni pitkin lattiaa :( No ei tullut suurempia vahinkoja, mutta nyt on kaikki pussit sekaisin.

Minä olen kissanhiekkakylvöissä pitänyt vettä alustalla kokoajan. Hiekan pinta ja ne siemenet on tietenkin korkeammalla kuin alustalla oleva vesi.

Kiitos Genesee vastauksesta :)

Tää tyhmä vaan ei luota kapillaariin tarpeeksi... Ja sumuttelee varmuuden vuoks ja kastelee ja kuivattelee ja kastelee ja sumuttelee vielä varmuuden vuoks.

Menin tilaamaan ekaa kertaa kasvilamppua kylvöjä varten. Helmikuussa on kuitenkin vielä pimeetä. Epäilen kuitenkin mahtaako siitä olla oikeasti apua. Te jotka käytätte kasvilamppua taimikasvatukseen kertokaa kokemuksia. Kuinka kauan sitä pidetään vuorokadessa päällä? Onko siitä oikeasti apua ja kuinka pitkälle kevääseen sitä käytätte? Olen tähän asti kasvattanut tomaatit ym. ikkunalla ja luonnonvalon on pitänyt riittää.

Kylvöt aloitettu tänään: kolme viinirypälerasiallista keijunmekkoa (kolmesta eri lähteestä siemenet) ja tarjottimellinen pelargoneja. Mikä fiiiiilis!

nipsu, ilman muuta lisävalosta on apua taimikasvatuksessa. Riittävässä valossa taimet kasvavat tanakoiksi ja vahvoiksi. "Työvälineet,tarvikkeet" -osiossa on "Lisävalaistus"-ketju jossa on kasvi- ja kasvatusvaloista asiaa. Huomaat että tarjolla on monenlaista lisävaloa ja käytössä monenlaisia valaistussysteemejä. Se on hyvin hyödyllinen ketju niille jotka aloittavat taimikasvatuksen ennenkuin auringonvaloa maaliskuussa ikkunalla alkaa riittämään, ja tietysti niille jotka kasvattavat niin paljon taimia ettei ikkunapaikkoja yksinkertaisesti ole riittävästi tarjolla.

Mekot voisikin kylvää. Yläkerran aula taitaa olla nyt vaan vähän turhan viileä itämisille:/

Pystyisköhän sitä pysyttäytymään alle kymmenessä lajissa chilien/paprikoiden suhteen?

Pystyis :slight_smile: