2016 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, Suljettu

Marjoja on täälläkin kerätty Fiian kanssa.Tänään mennään iso- mummulle keräämään herukat ja pakastetaan ne sitten jossain vaiheessa keitetään mehuksi mummulle.

Kun teette tuoresoseen karviaisista niin poistatteko  niistä ensin sen karvaisen pään vai annatteko mennä ihan sellaisenaan ? 

kyllä minä poimiessa nipsin karvapään ja tikun pois, kynsillä vaa nipsautan poikki ja marja  smootti-pulloon.

Karviaiset on sit hyviä, niiton vaan harvoin myynnissä täällä etelässä. Omasta pensaasta en montakaan karviaista saanut maistaa itse kun koira kavereineen on syönyt pensaan tyhjäksi.

Laita Epesa koiralle oma puska, josta saa syödä. Näin ovat ainakin jotkut tutut tehneet, kun koira on rohmunnut marjat ja kuolannut siinä puuhassa loputkin. Meillä saa koiran puolesta olla kaikki marjat ihan rauhassa, sille ei kelpaa kasvikunnantuotteet, ellei niitä lihan joukossa kypsennetä.

Mä olen kyllä pistänyt soseeksi kaikkine kuituineen. En tuohon mun sekamarjasoseeseeni alkanut karviaisia nyppimään, kun ei niitä siinä satsissa ollut ehkä neljännestäkään, ei sellaiset määrät haittaa.

Nyt kun karviaispensas on tyhjennetty, koiruus vahtii maahan tippuvia omenoita, haukkaa jokaista, jääköhän niistäkään mulle mitään… Nopeat syövät hitaat!
Tänään vasta keittelin raparperihilloa ja ostin 10 kg mustaherukkaa mehustamista varten.  Harmittaa kun kesäkuu meni sairastellessa ja hinäkuu reissatessa, nyt sitten pitäisi saada rikkaruohottuneet puskat puhtaiksi, mistähän intoa saisi???

Eilen oli aurinkoinen päivä kahden sadepäivän välissä ja leikkuutalkoot saatiin pidettyä. Talkoot menivät hyvin, kun kukaan ei leikannut sormiaan. Välillä säikäytti, kun äiti hävisi pellolta, mutta löytyi autosta huilaamasta. Lopuksi mentiin läheiselle hirviporukan laavulle syömään.

neljä tryffelitammentainta istutettu. lapsenlapsi oli apuna tuntipalkalla. Hän kaivoi reilut kuopat, jotka täytettiin muhevalla mullalla. osa oli sellaista, jossa oli kasvanut laastipaljuissa perunaa, inaattia ym. ei liian ravinteikasta. Tuoretta ruohosilppua reilusti katteeksi ja tietysti kalkkia.heti verkot ympärille, ettei peurat syö niitä. .
laspulainen leikkasi nurmikot, melkein puoli hehtaaria. Sadekuurojen sattuessa pesi ikkunoita sisältä.

Tässä mun tän aamun saldo

Keräsin loput karviaiset ennen kuin joku elukka syö loputkin. Eipä kummoista määrää hilloa tule. Kitkin kasvimaata ja harvensin samalla porkkanoita. Jos pitäisi tuosta kerhomaasta itsensä elättää, kuolo korjais hyvin äkkiä :joy:Meinasin tuon haljenneen kyssiksen käsitellä, josko siitä saisi rouskuteltavaa.

Heinä se vaan kasvaa! Ison kuorman ruohosilppua taas sain. Oikein en tiedä, voiko sitä enää levitellä mihinkään. Laitoin kuitenkin osan purjopenkkiin, ne ainakin kasvavat vielä pitkään jos säitä piisaa. Loput levitin tyhjään valkkaripenkkiin. Osa nurtsista on vielä ajamatta…

En tiijä oisko sitä huomena niin palijon virtaa,että kehtaisin osan kesäkukka istutuksista kipata kottikseen. Ovat jo niin rumia että pittää kääntää polla muualle ku ohi kävelee

Mä olen tänään etsinyt meidän takaovelta laatat näkyviin. Onhan se kivan näköistä kun suurissa betonilaatoissa kasvaa sammalta, mutta loppuu se hauskuus, kun rönsyleinikit ottaa siihen sammalmattoon kiinni. Meillä ei takaovea ole paljoa käytetty, ja se näkyy siinä oven edustan kunnossa, ja kun kunto on sellainen, että laattojen välit kasvaa täyskorkeaa leinikkiä, niin eihän siitä enää kukaan haluakaan kulkea. Jotenkin pitäisi saada ohjattua kulku sitä kautta enemmän, mutta kukahan ne päällystetyt polut tekisi.

Tuli kaivettua haketin jostain kätköistä, en ole sillä mitään tehnyt pariin vuoteen, ei ole ollut juuri tarvetta, kun ukko aina ehtii kaikki risut polttaa. Tuoreista oksista tuolla koneella ei saa kuin pehmitettyjä risuja, joten pitää aina odottaa että kuivuvat, eli sitten ne tietysti palavatkin hyvin. Nyt oli tehty puskanraivausta siihen tahtiin, että oli mitä laittaa silpuksi.

Puutavaraa kanniskeltu ihan riittävästi tänään. Ensin lastattiin traktori, tai minä lastasin kun mies yllättäen joutuikin korjaamaan puimuria. Sitten ajettiin lasti omalle pihalle ja purettiin se. Tai minä purin, kun mies alkoi kasaamaan maalauspukkeja. Ärsyttäviä siirrellä tuommoiset 5 metriset lankut. Ja painaviakin olivat. Oli siellä onneksi kevyempääkin lautaa joukossa. Sitten lankut pukeille ja maalaamaan. Minä tietysti nostelin ja maalasin, kun miehen pitikin yllättäen lähteä hakemaan runkotolppia. Appiukolta haki, asuu noin kilometrin päässä meistä. Reissu kesti kaksi tuntia:crazy:. Ehdin maalata ja leikata nurmikon. Olin niin hikinen, että oli pakko lähteä suihkuun. Tolkuttoman kuuma päivä. Mies tuli kotiin ja sanoi, että ensi viikonloppuna aloitetaankin sitten hommat heti aamusta niin ehditään tehdäkin jotain…Ei voinut muuta kuin nauraa. Jos keskittyisi tekemään sitä mitä on suunnitellut eikä hääräisi koko ajan kaikkea muuta, niin varmaan jotain tulisikin tehtyä. Minä sain kyllä tehtyä kaiken mitä suunnittelinkin ja olisin tehnyt enemmänkin jos ei kaikki aika olisi mennyt lankkujen siirtelyyn paikasta toiseen, yksin!

Onko kukaan koskaan tehnyt pihlajanmarjarepoa? Nyt olisi noita marjoja yllin kyllin, mutta en varmaan osaa enää käyttää edes kuukkelia kun mistään ei ohjetta löydy. Jossain lehdessä joskus ennen muinoin oli kuva ja varmaan ohjeetkin, mutta joku nimeltä mainitsematon henkilö on sen tietenkin hukannut… Mitähän sitä saisi aikaan pelkän mielikuvan ja -kuvituksen avulla.

Olisikahan tuolle pihlajanmarjarepolle joku muu sana, kun en lainkaan tiedä, enkä arvaa, että mistä on kyse. Ilmeisesti ei ole tarkoituksena kuitenkaan askarrella marjoista kettua.

Istutin muutaman pensasmustikan, josko pärjäisivät täällä. Keräsin avomaankurkkuja säilöttäväksi ja muutaman kesäkurpitsan.  Haahuilin tuolla metsässä, huomenna pitää aloittaa puolukan poiminta. Tuli vähän yllätyksenä, että ovat jo ihan kypsiä. Paljon puolukoita näkyy olevan, vaikka lehdessä oli vähän toisenlainen arvio.

Punaherukoita 10 litraa kerätty ja vielä pitäis ainakin saman verran jaksaa kerätä niin alkaa herukka souvi olla lopuillaan.

Kiskoin maasta pari mustaviinimarjaa, jo vain tuli avarampaa. Eikä mikään ihme, ettei siitä toisesta puskasta juuri ole marjaa tullut, sillä ei sen poistamiseenkaan juuri talikkoa tarvinnut, kun oli niin laho. Toinen olikin sitten tiukemmassa, sen kanssa sain ruveta oikein kuntoilemaan. Aika kumma omppupuu sen ylläpuolella, kun oksat roikkuvat suoraan alas kuin riippalajikkeilla, osaksi niiden roikkuvien oksien takia piti se marjapuskakin poistaa. 

Keskipäivän aikaan aloitin nurmikonleikkaamisen. Puolet sain päivällä leikattua. Piti mennä välillä "luokkakokoukseen". Kun tulin sieltä leikkasin loputkin. Kyllä oli työtä. Ei meinannut ruohonleikkuri jaksaa vetää, moottori pysähtyi useita kertoja. En ole varmaan leikannut nurmikkoa pariin viikkoon, kun joka päivä on satanut. Tänään ei satanut, mutta maa oli märkä ja nurmikko myös ja pitkä oli ruoho.
Kyllä tuli siistin näköistä. Kolme neljä tuntia siihen meni aikaa.

Tässä tammen alusta.
http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/e78bc9b8-f61b-47f0-8493-e248.JPG

Eilen oli poutapäivä ja pääsin taas keräämään tyrnistä marjoja. Puskan haarat kallistuvat koko ajan enemmän ja nurmikon leikkaaja ei pääse lähellekään. Koska suurin osa marjoista on alimmissa oksissa lähellä maata, otin minäkin käyttöön lypsyjakkaran.
Epäilen, etteivät haarat nouse pystyyn pelkästään sillä, että marjat kerää pois. Pitäisikö puskan ympärille vetää kuormaliina tai köysi ja kiristää haarat pystyyn?