2017 Kylvöt

Kylläpä mulla nyt vastustaa nämä kylvöt. Chileistä on itänyt vain yksi, ja helmikuuta eletään. A.venustoista meni melkein puolet harsosääskien vauvojen elättämiseen :pinch: Keijunmekot ei oikein ala millekkään. Osa on itänyt, mutta suurin osa nuilottaa. Nyt harsosääsket on iskeneet niitten itäneiden kimppuun. Nuissa kivivillatötteröissä ei näy mitään elämää, ei edes tomaatissa. Mulla pitää ihan selvästi kylvää jotain sikanopeaa, ettei ihan mene maku tästä hommasta. :ermm:

Millon ootte tuli-, härme- ja kirjosalviat kylvänyt? Maalis-huhtikuuta suositellaan, mutta joku vuosi sitten ainakaan härmesalvia ei ehtinyt huhtikuussa. Muita en oo ees kokeillu, mutta nyt ois siemeniäkin.  

Säälittävän näköistä kun pikkutaimet kaatuilee niinkuin taistelutantereella. Ei se auta ku kattella kaatuilua ja koittaa aikuisia pyydystää ettei ainakaan lisää tee jälkikasvua.

Arvon noitten salvioitten kanssa sitä, että jos ne kylvää liian aikaste, niin tuleeko niistä semmosia pitkiä rimpuloita jotka ei pysy millään pystyssä. Että onko ne semmosta ulkona sitten vankistuu mallia, niinkuin sammarit. Vai kasvavatko jämäköiksi jo sisällä ihan huoneenlämmössä. Jos ovat alusta pitäen sisällä jo napakoita, niin sama kait se on jo nyt kylvää. Ei tartte ainakaan syksyyn asti ootella kukkia. ;) 

Mun muistaakseni mä olen kylvänyt salviat yleensä helmikuun lopussa tai maaliskuun alussa. Kohta kyllä meinaan laittaa ne kasvamaan. Hirvittää vaan se tilanpuute. Mulla on varmaan 80 keijunmekon pientä taimea jotka pitäis koulia ja enhän mä tiedä minne ne sitten tungen kun autotalli on täynnä pelargoneja. Se olis muuten ihan täydellinen paikka niille, viileää ja valot päällä monta tuntia päivässä. Ja petuniat kylvin sunnuntaina, eli jos nekin itää niin sieltä tulee ainakin parikymmentä taimea ;). 

Cissus juttaen siemenet sain kylyvettyä

Tänään on kovasti ollut sormet mullissa. Chilejä piti jo siirtää isompiin purkkeihin ,keijunmekkoja sain koulittua omiinsa jokusen. Ja koska jättisiemenet saapuivat niin multiin piti heti laittaa itämään monenlaista…kaalia,kyssäkaalia, sipulia, lanttua,punajuurta,palsternakkaa,mammothia, ja porkkanaa näin alkuun =) Lautalle pääs jätti tomaatti ja paprika =)

Matalaa sammaria laitoin kissanhiekkaan nelijää lajia.Vielä jäi osa laittamatta,huomena jatkuu

Tänää meni multiin petunioita (sain tyttäreltä tuliaisiks Englannin reissulta, joten toivotaa et onnistuuvat hyvin :wink: ), erilaisi akileijoja, tummaa kurjenpolvea ja värinokkosta.

Jokos sammareil alkaa olee kiirus? Jos alkaa, ni sit tarvii lähtä siemen ostoksille :smiley:

Ei kait sammareilla ole vielä kiirettä. Helmi-maaliskuun vaihteessa meinaan laittaa.

3 chilinalkua ja 2 tomaatinalkua siirretty lautalta multaan

Kahta lajia kiinanasteria,kirjosalviat,reunuspäivänkakkarat, ja loput sammarit kylyvin.
Saavat rauhassa itää ku ollaan reissussa,toivottavasti pääsee jo koulimaan ekoja ku tullaan kahen viikon päästä kotio.

Nasty,en osaa sanoa.Teen vaan tavallisesti,koulin omiin pikkupurkkeihinsa.Kastelun kans saa olla kyllä varovainen.
Met ollaan kuiteski niin pohojosessa etton pakko laittaa aikasemmin että ehtii ajoissa kukkia ja saa nauttia niistä.

Näin on. Jo täällä Oulunläänin… “suomineidon reisitaskuillakin” asuvan täytyy esikasvattaa samettikukat-/ruusut, silkkikukat, glarkiat, kosmoskukat jne… (Täältäkin on (havainnollisuuden vuoksi) kuitenkin linnuntietä noin rapiat 300km tuonne vaikkapa Karvarin pohjoisen maastoihin matkaa…) Olen koittanut joitakin kertoja suorakylvöjä. Nämä “itsestäänselvänä suorakylvöön mainostetut” hädintuskin ehtisivät kukkaan täällä normaalina kesinä. Koska vakiokesinä hallat tulevat yleensä aikaisin jo elokuun alussa.
Unikot ja pioniunikot ovat poikkeus, ne ehtivät suorakylvönä. Se onkin mukavaa, koska pidän niistä erikoisesti.

Mnulla eka pienen pieni alku,mustanmerenruusu sieltä katselee,joko uskaltaisi tulla.

Tulisalvia kasvaa nopeasti. Kun sitä kasvattelin, niin joutui uusia kylvön myöhemmin, kun kasvoivat niin joutuin. Samaa mieltä Rayan kanssa, sisälläkin saa kasvatettua topakoita taimia niistä.
Härmesalvia tosiaan alkoi kukkia myöhään viime kesänä. Laitoin kylvöksen maaliskuun puolenvälin tienoilla, nyt kyllä aikaistan kylvöä. Samoin kirjosalvian kanssa.

Jee, kartiopallohäntä on tehnyt pieniä ituja. Sitten kun vielä ymmärtäisi pitää ne hengissä niin olisi kesällä mansikan oloisia ja värisiä kukkia tarjolla. Pitänee laittaa myöhemmin vielä toinen satsi lautalle, kun tuosta kasvuaikataulustakaan ei niin käsitystä ole.

Härmesalviat ovat tässä vaiheessa.

Kohta koulin kesäleimut, vuosien tauon jälkeen taas yritän, en ole koskaan onnistunut.

Tänään koulin kaikki loput keijunmekot isompiin potteihin. En jaksanut millään alkaa erottelemaan yksittäin vaan laitoin 2-4 tainta per ruukku. Niitäkin tuli ihan tarpeeksi kun taimia yhteensä joku 50. 
Härmesalviat pääsi multiin.Vanhoja siemeneiä joten saa nähdä itäävätkö. 

Jätti siemenistä lanttu ja kyssäkaali olivat jo itäneet. Wau.Nopeita!

Pitääköhän saflorin siemenet liottaa ennen kylvöä?

Valkopeippiä,ranskantulikukkaa(kiitos raya)korkiaa sammaria,kirveliä,minttua,tilliä ,persiljaa ja vihersipulia pääs multiin.
Koulin liilaluula orvokkia ja sarviorvokkia ja vielä muutaman ruukun keijjunmekkoa.
Nytpä alakas olemaan kylyvöt tapissa siihen asti ku tullaan taas kotio.Sitten taas jatkuu

Tässä mun keijunmekot

Vasemman puoleiset koulittu eilen, ne on kylvetty noin viikkoa myöhemmin, kuin nuo isommat.