Huomasin aamulla, että täällä on Syyssyrikät ja Jättiverbenat itäneet Olivat ulkona kylmähoidossa pari viikkoa. Jättiverbenan siemenet peitin mustalla muovilla heti kylvön jälkeen kun ne siemenet itävät pimeässä. Joka kevät se on yhtä suuri ihme, kun mustan muovin alta löytyykin sitten yhtäkkiä iso kasa pieniä vihreitä taimenalkuja.
Minä pistän kylppärissä hyrskynmyrskyn, ja alan tekemään hankikylvöjä. Nyt alkuun neljä lavallista. Sitten pitää alkaa luovaksi, koska loput lavat meni rikki viime kesänä. Mitään logiikkaa, eikä suunnittelua siemenkylvöissä ei ole. Kylvän lähinnä vain nättejä, ja vanhempia siemeniä pois. Kyllä niille sitten kesällä löytyy paikka. Ja jos ei löydy, niin tehdään. Sisälle ajattelin tuikata multaan mummonpalsamia ja rosmariinia. Jos virtaa vielä jää, niin jos jonkun minitomaatin laittais, koska tomaatin lehdet tuoksuu niin hyvälle. Tulee kesä mieleen.
Täällä pääsee tänä iltana petuniat ja ahkeraliisat multaan. Samalla meinaan tehdä lisää hankikylvöjä jos vaan suinkin ehdin. Sitten pitäis ehtiä siirtää lautalta paprikoita multaan, mutta voi olla että se homma saa jäädä viikonloppuun. Huomisilta menee voileipäkakun täyttämisessä kun lauantaina mennään mun isäpuolen 70v päiville. Sen jälkeen täytyy sitten laittaa taas hihat heilumaan
Katsastin tänään nuo kylvökset samalla kun siirsin lisää daaliota lautalta multaan. Huomasin sellaisen jännän jutun että noin 20 ;stä paprikan taimesta noin 15 oli ruvennut muuttaa lehtien väriä. Ne on menossa sellaiseksi punertavan tummaksi. Näyttävät siis ihan hyviltä ,mutta mietin vain että onkohan nuo tummalehtisiä kasveja vaiko mistähän johtuu? Kaikki lajit noista tummista on miulle uusia,joita ei ennen ole ollut.
Viikonloppuna meinaan kylvää loput tomaatit.
Yksi lautalla olevista chileistä ei halunnut luovuttaa kypäräänsä millään, olin kastellut useampana päivänä ja kun tänään jälleen kerran kokeilin nypärä kypärää irti, varsi katkesi ;(
25 eri sorttia perennoja mahtui lavoille. Kylvömultaa oli niin vähän, että puolet meni ylivuotiseen mustaan multaan. Luulis niitten kestävän tuota multaa, koska kylväytyvät uusiin kukkapenkkeihinkin ilman ongelmia, ja keväällä ovat kananlannassa. Tuleepahan testattua tämäkin. Varulta nakkelin kuitenkin siemeniä semmosessa vimmassa, ettei tunnu missään vaikka osa läkähtyisikin. Huomenna sitten homma jatkuu. Pitää vain keksia joku systeemi millä vien nuo purkit ilman lavoja hankeen. (Viiriäisillä on kaikki dynot käytössä…)
Miten muuten kannattaa toimia tulikukkien kanssa? Kylvänkö purkkiin ja hankeen, vai nakkelenko keväällä maahan? Joku vuosi sitten niitä kylvin, mutta ei ole tulikukkia näkynyt vielä kertaakaan. Enkä kyllä muista mihin ja millälailla minä ne kylvin. Kokeilen siis uudestaan. Jospa nämä itäisi. Ois Rosettaa, Violettaa ja ranskantulikukkaa.
Orvokkeja ja nukenkauluksia laitettu multiin pari päivää sitten. Orvokit alkaa jo itämää. Nopeaa toimintaa
Noniin. Koska chilit ovat nuilottaneet mullassa kuukauden, ja vain yksi on itänyt, niin kokeilenpa näitä ikean kivivillatötteröitä. Laitoin myös mummonpalsamia, rosmariinia, estonian yellow cherryn ja mustasilmäsussuja.
(Joku vinkula käy nuo nimilaput nykäsemässä irti, niin oon lirissä…)
Tänään kylvin kolmea pelargonia ja valkoistaaahkeraliisaa, viisi siementä kutakin. Tähän asti kaikki hyvin. Mut sit kylvin myös 150 kesäasteria.
Ensimmäiset tomaatit oli itänynnä,piti laittaa multiin. Ja voi ryökäle,ensimmäiset harsosääsketkin on ilmestyneet.Kävin sotaan niitä vastaan heti ja viritin sen miljoona kelta-ansaa ympäriinsä.
Ja hei… keijunmekko armeija on hienossa kasvussa yhdessä lootassa!!! Yes,onnistuihan ne kun tarpeeksi kiukkusi.
Hilu85 kirjoitti orvokeista. Orvokki-sanan nähdessäni päässäni jysähti. ORVOKIT! Minähän kylvin jonnekin orvokkeja! No, löytyihän se mehupurkki ikkunalaudalta. Multa rutikuivaa, mutta ei näy pienet orvokin alut kärsineen :) Mutta kuinkahan monta senttiä kärsii chilejä kasvatella lautan tapaisella :P Ei ole tämä parvekepuutarhuri ehtinyt/jaksanut/saanut aikaiseksi laittaa niitä multaan. Hyvin ovat kasvaneet
Voi mahoton. Jätin sitten eilen kattomatta kylvöt takan päältä ja nyt on osa siemenistä itänyt ja mittaa on kääpiötomaattien sirkkataimillakin 10cm, pikkasen on nopeasti kirineet mittaa pimeässä ja lömpöisessä :laugh::Whistling:
Kelta-ansailijoilta kysymys: teettekö itse ansat ja jos teetten niin miten? Koitin kuukletella, mutta vastaan tuli jotain jenkkiohjeita johon tarvi outoja tuotteita vaikka ja kuinka paljon joten ajattelin että täällä on varmasti joku helppo ohje siihenkin.
Koulittu 75 orvokkia, ensimmäinen pussillinen. Toinen satsi vasta itää mutta niitä oli vähemmän.
Kiitos vinkeistä. Pitää siis tutkailla mistä niitä sais hankittua. :)
Kylvin loput tomaatit.
Laitoin tänään lautalle kymmenkunta tuntokasvin siementä itämään. Aattelin pojan kanssa niitä kasvatella kun on niin hauskoja.
Onko kelleen tuttu papu sellanen kun Lehmänpapru “Red Noodle” ? Ootteko kasvatellut. Onko miten vaikia?
Yritän lautalla jotain pientä ja kohtuudella kokeilla. Kesällä tarttui taskun pohjalle reissulta kartiopallohäntää. Niitä odotan innolla, siemenet ainakin pullistelevat jo lupaavasti.
Orvokkeja pitäisi kai koulia, mutta en jaksa nyt. Chilit pääsi sentään multiin lautalta. Olihan niissä jo “vähän” vihreää näkyvissä… :D Lisäksi sain aikaiseksi tehtyä jonkin asteisen kylvösuunnitelman. Tai siis listasin, mitä kylvetään mihin aikaan ja mitä siemeniä mulla ylipäätään on. Seuraavana lienee kessun vuoro päästä multiin.
Minä olen kylvänyt vain pelargonia ja keijunmekkoa. Pelargonin siemen oli muutaman vuoden vanhaa, mutta muutama taimi niistäkin nousi, tai kka puolet. Keijunmekkoja kylvin aika paljon ja melkein kaikki nousi taimelle ja nyt hyvässä kasvussa tekee pieniä lehtiä. Ensimmäinen kerta kun ei ole yhtään harsosääskeä taimien kiusana. Jokohan seuraavaksi kylväisin tuntokasvia.