Siemenet on jo käden ulottuvilla.
Idätyslaatikko pesty.
Viikonloppuna sitten alkaa.
Olen tänään ahminut tietoa minulle vieraammasta viljelymuodosta, vesiviljelystä.
Tulevana kasvukautena aion ehdottomasti kokeilla, passiivihydroilua ja se “rännijuttu” virtaavalla vedellä.
Kaiken kaikkiaan kasvatus, “hydroilu”, on nerokasta.
Löysin heti etuja, meillä:
- mullan kanssa, osto ja kanto, - säästyy selkä
- kastelu, - vaatii vähemmän kastelua. Minulla se kastelu aina karkaa käsistä, ja kasvit hukkuu. Hah, nythän ne kasvaa vedessä, mutta vettä kuluu paaaljon vähemmän, ja säästyy selkä kun ei tarvitse kantaa tolkuttomasti vettä.
- parempi sato
- terveempi kasvusto
- ym, en ole vielä keksinyt

Pakko kokeilla.
Lecasorassa viime kesänä kasvaneet chilit ovat talvehtineet hyvin ja tekevät pientä satoakin koko ajan. Karkkilaatikossa aina kaksi, pieni taimipurkki ylösalaisin kasvin alla pitämässä sitä poissa vedestä, ja punaista kastelulannoitetta kesällä. netistä löytyi ohje http://www.chiliyhdistys.fi/fi/chilinkasvatus-lannoitusohje-puutarhan-kesa-lannoitteella/
Tänään pääsee multaan plumerian ja adeniumin siemenöiset

Tämmösiä löysin entisten jatkoksi.Pääsee heti kokeiluun. Onko jollain ollut?
Minoon kasvattannu tuota Orange Queeniä.Viime kesänä tuli mahottomasti valtavia jytkyjä.Hyvän makunen ja kohtalaisen aikainenki.Ehottomasti myös ens kesänä.
Voooi, keijunmekot itävät hienosti vaikka vahingossa peitin ne. 
Täälläkin päästiin aloittamaan kylvöt! Keijunmekko oli ensimmäinen 
Kylvin chili Barak:in ja pelargonien siemeniä. Kyllä tuntuu mukavan keväiseltä taas!
Laitoin kokeeksi kaikista puolet lautalle ja puolet kissanhiekkaan.
Miten voi mieli ja olo parantua kun istuttelee siemeniä
, oli kivaa puuhaa.
Huomasin että ei ollut kylvömultaa, niin käytin sitten kivivilla"porkkanoita".
Kylvölaatikon alaosa täynnä vettä, toimii kapillaarieffektinä niihin kivivillapaloihin.
Ikeasta ostin, ostin muutakin
“viljelytarvikkeita” (hydroidealla).
Nettisivuilla on esitelty kaikenlaista.
Kylvin tänään ulkokasvatus mielessä:
- suippopaprikaa
- karviaiskoisoa
Sisäviljelyyn, ruukkuihin, kevätkaudella:
- vesikrassi
- kreikkalainen krassi
- rucola
- mizuna
- japaninotakilokki
- tilli
- lehtisalaatti

Näitä teidän juttuja lukiessa innostuu! Chilit pääsi lautan tapaiselle odottamaan itämistään. Vihreän kaipuussani laitoin vihanneskrassin siemeniä lautaselle talouspaperin päälle. Päiväys krasseissa on v. 2014, mutta toivoa en ole heittänyt :D
Idätyksessä ruokahernettä heti syötäväksi. Kaupan vihannesosastolla oli myynnissä niin älysin laittaa itsekin, tahtoo unohtua tuollaiset.
Haa,mulla kans unohus herneissä!
Nytpä laitan likoamaan heti.
Keskiviikkona kylvin härmesalviat ja nyt on jo muutama itänyt:)
Punapäivänkakkara, punahattu ja soihtunauhus itäneet:w00t:
Ei mennyt kuin 2 päivää, kun pelakuut iti ja teki sirkkalehdet.
Mini omenapuun siemenet itää - Lilly ja Fuji.
Kliivian siemenet on itämässä, mutta en uskalla kurkkia onko juuria tehnyt. Niissäkin on pientä hometta, mutta saa olla. Tuuletin niitä auringossa, jotta home kuivuu. Ilmeisesti en vai osaa. 
Meinas unohtua tarhaneilikat jotka on itämässä.
Mulla ei ole edes chilin siemenet päässeet pusseistaan. Oonkohan koskaan ollut näin myöhässä niiden kanssa :ermm:
Tuleva kesä on ihan arvoitus sen suhteen että missä ja millaisessa paikassa oon, joten taitaa jäädä useimmat normit kylvöt tyystin tekemättä.
Mutta voiko ihminen olla ilman omia tomaatteja ? Ja entä syksyllä jos ei olekaan chilejä säilöttäväksi ? Jossain vaiheessa mun on tähän jollain tavalla otettava kantaa. Onneks ei vielä tänään.
Oon kateellinen teille kylväjille !!
Onko kanelihometta ilmestynyt multaan? Ja jos niin mihin merkkiin? Sisäkylvöt hyötyisivät ajankohtaisisa tiedoista
Misuliini ja kirsikka-78, olis tosi kiva jos laittaisitte noi Bokashi-kompostointia koskevat viestit sinne sen omaan ketjuun. Olisivat siellä löydettävissä ja luettavissa jatkossa kaikki saman otsikon alla. Normaalistihan olisin siirtänyt viestit sinne mutta kun sitä viestin siirtotyökalua ei edelleenkään ole valvojilla niin joudun pelkästään turhautuneena pyytämään että jos vaikka kopiointitekniikalla viitsisitte viestit sinne(kin) laittaa.
Viikonloppuna sai siirtää lautalta ison määrän chilejä ja paprikoita multaan. Koska kylvöt levittäytyy niin laitettiin toiseen sivu vinttiin (nykyinen vaatehuone) pitkä pöytä ja päälle kunnon iso kasvivalo. Kaikki kylvökset nyt lamppujen alla.
Mites on, tuo vaatehuone on noin niinkun muuten pimeä ja aika viileä huone. Ei vissiin haitenne koska lamppu antaa valoa ja lämmittää jonkin verran?
Paprikat ovat itämässä. Voi iiiiik, nyt SE alkaa!!! täpinätäpinätättärää