Mä siirsin eilen honteloiksi kirineet tomaatin taimet, talvetuksesta sisätiloissa selvinneen muratin ja pelargonian autotalliin n. 10 asteeseen valon alle. Liekö liian kylmä, kun ei ledikään tuota juuri lämpöä? Chilien taimet saa suosiolla jäädä sisälle lämpöiseen
Pikkiriikkisen huvitti kun kurvasin kotiin iltasella, niin nätisti loisti jo kaukaa sinipunainen valo tallista. Nyt jos ei saa sinipukuisia setämiehiä kylään niin sitten niitä ei noitten valojen takia tulekkaan. :laugh:
Ihanaa nähdä, kun miniomenapuun siemenet itää. ![]()
Nyt löytyi, kiitos
Rakkautta on säästää vaimolle roskia ![]()

Siis kultsi ymmärsi sanomatta säästää mulle dynon
Kehityskelpoinen miäs mulla!
Eiköhän viikonloppuna tähän laiteta perennan siemeniä kylmäkäsittelyyn. Onneksi ei ole tämä ainoa ![]()
Hyvä! Tuommoiset roskat on helppo hyödyntää.
Parin päivän päästää tulee taas nousevan kuun aika, otollista kylvötöille.
Tomaatit, chilit ja keijunmekot ovat itäneet hyvin!
Tässä pieniä nousee pintaan, kuvassa erilaista yrttiä.
Kun ovat tuosta vielä kasvanut, siirrän ne omaan valoisaan paikkaan:
Ja se valoisa paikka on tällainen.
Ostin näitä Ikeasta (hakusana: växer ja hae, tai valikosta viljelyä sisätiloissa, tulee kaikki tuotteet näkyviin).
Allas, verkkoruukut, kansi, kasvivalon kaari ja kasvivalo.
Tämä ratkaisee minulla tilanpuutteen, laitan esim. tomaatit ja kurkut ainakin esikasvatukseen tällaisiin.
Pöytätilaa on muttei valoa. Noh, nyt on myös valoa
.
On myös nätti, voi asetella ympäri taloa.
Kuvassa olen upottanut osto persilja-, rukola-, ruohosipuli- ja salaattiruukut tuohon “järjestelmään”.
Altaassa vettä. Tuosta sitten vaan korjaamaan satoa
.
Chali,missä hötössä kasvatat nuita pikkusia??
Ihan yliveto juttu! Haluan päästä eroon mullan sotkusta sisätiloissa.
Ikeasta ostin, ovat sellaista kivivillatötsijä. Yläpäässä valmiiksi sellainen “monttu”.
Ennenkuin laittaa siemen/siemenet, upotetaan veteen, ovat läpimärät.
Sitten vaan johonkin laatikkoon jossa pohjassa vettä, se tötsä imee kosteutta.
Itää ja alkukasvatus tuossa. Siitä sitten tötsineen multaan tai isompaan villapalaan.
Aion kokeilla tänä vuonna vesiviljelyä, säästyy selkä kun ei tarvitse niitä multasäkkejä kantaa ![]()
Varajärjestelmänä myös perinteistä mullassa kasvatusta.
Voihan myös ostaa kivivillaa rautakaupasta, mutta en tiedä onko niissä jotain kemikaaleja hometta tai muuta vastaan.
Siitä levystä sitten leikkaa pikkupaloja. Tänä vuonna teen näissä, ja jos menee niin kun olen ajatellut, ostan sen
paalin ensivuonna (jos ei ole kemikaaleja).
Mulla on kans nuita kivivillatötteröitä. En oo vielä kokeillu. Mietin kyllä kokeilevani, koska chilit ei nouse pintaan. Ne ryökäleet pitää hullua jännityksessä. Ostin ikeasta kans ihan semmosen vesiviljelylaatikonkin, johon nuo tötteröt sitten laitetaan lecasoran kanssa. Vielä on opiskelun tasolla sitten se lannoitushomma. Pitäis jostakin saada sellaiset rautalankaohjeet, että mitä lannoitetta ja minkä verran ja mihin määrään vettä.
Arvasin että rautakaupan kivivillassa on varmasti jotain kemikaaleja ![]()
Ostin netistä yhden levyn valmiiksi viljelyyn, ei ole lisäaineita.
Siihen “vesialtaaseen” aion lannoitteena käyttää ihan sitä perinteistä vaaleanpunaista kastelulannoitetta.
Ikeassa on tuon sarjan lannoite (hydrokasvatus), litkuna. Voisi sellaisen ostaa ja kokeilla.
Vesiviljelyssä ainakin chilit kasvavat, tuottavat satoa nytkin koko ajan. Tuolla ohje, minulla on läpinäkyvät karkkipurkit jossa aina kaksi chiliä, alla nurinpäin käännetty taimipurkki “tuolina” Sitten vain lecasoraa ja se on siinä. Vesimäärä näkyy läpi niin ei tarvitse mittareita. Kesällä ovat puisessa kukka-altaassa johon mahtuu kuusi rasiaa juuri sopivasti piiloon.
Vesiviljelylannoitteena tavallinen vaaleanpunainen Puutarhan Kesä, määrät
On helppoa. Partaäijä-sankossa juuret ovat näkyvissä kun lainasin siitä pari kourallista soraa toisaalle ennen kuvan ottoa ![]()

Noita ei ole lannoitettu syksyn jälkeen, pitäisi varmaan aloitella jo. Akvaariovettä saaneet. Melko kuivanakin olivat välillä. Saksia saivat aika reippaasti tällä viikolla.
Ei ole omakohtaista kokemusta mutta vuosia chilejä kasvatelleet vesiviljelystä näin kirjoittavat ja kertovat. Liekö sitten huuhaata.
Chilitunarin sivustoilta löytyy iso nippu kaikkia mahdollisia laskureita ja valmiita taulukoita chilen vesiviljelylannoituksiin.
Sieltä löytyy Puutarhan kesä ja Nutriforten Tomaatti ja mansikka -lannokkeen käyttöön suoraan taulukot jotka on siis samoja aineita kun mitä multaviljelyssäkin jotkut käyttää.
Chilitunarin lannoitusapu
Joo, Puutarhan kesä on ihan hyvä vesiviljelylannoite kun aikoinaan sitäkin harrastin, ja halpa… Nykyään ihan perinteisesti mullassa ne harvat kasvit mitä on ![]()
Edit. Koeidätetty auringonkukka nostaa päätään, katsotaan miten valaistus riittää ![]()
Taitaa olla hieman mustavalkoinen ja yksioikoinen näkemys, jos Joku™ on kokenut tappavansa vesiviljellyt kasvinsa vaaleanpunaisella jauheella. Olisikohan annostelussa ollut tälloin jonkinsuuntaista virhettä. Tosin en koe olevani itsekään täydellinen harrasteviljelijä. En yhtään epäile, etteikö kalliimmilla täsmälannoitteilla päästäisi suurempaan satoon, mutta katson saavani harrastusviljelmiltäni riittävästi tuottoa näinkin. Onneksi elämme vielä vapaassa maassa, jossa halutessaan voi jatkaa puutarhan kesällä. :) Siirryin itse osittain vesiviljelyyn, koska koen kasvien talvettamisen sisätiloissa olevan helpompaa vähäisemmän harsosääskipopulaation vuoksi. Multa tuppaa kesän aikana keräämään ulkona kattavan öttiäispopulaation.
Ps. Kyllä kelta-ansassa kaikesta huolimatta on aina saalista.
Minkä kokoisissa vesisaaveissa (vesiviljely) teillä on isot chilit? Meinaan vaan, kun pieninkin on “isona” 50cm korkea ja toiset mokomat leveä, ja ruukku päälle. Suurin sitten sen 180cm ylös ja toiset mokomat alas. Kun eihän tuommoset pikkurasiat niille piisaa, menee nurin että heilahtaa. Oisko se normi ämpäri ihan ok? Ja ootteko kokeillu kurkkua tai salaattia vesiviljelyssä? Ei ois karvasongelmaa, jos sattuis hyvällä lykyllä olemaan kuuma kesä (aina saa toivoa).
Tutkailin tarkkana nuita mun kylvöjä, kun kolme pikkutaimea oli kaatunut. No harsosääskien toukat jylläävät. Uskaltaisko sitä kastella sirkkalehtisiä pyretriinillä? Jos laimealla liuoksella suihkuttelis mullan pinnan märäksi?
Höh,aioin kylyvää mukulasellerit,muttei ollu ku yks tai viis siementä.Pitää huomena kaupasta hakia.
Minnuu harmittaa vietävästi kun yks tärkein siemen laatikko on kadoksissa.Mainitsinkin siitä jo aiemmin ,mutta nyt tajusin että jättisiementen lisäksi siinä on kaikki hyötykasvien siemenet joita kerännyt ja käyttänytkin :crying: