2018 kylvöt

Minä en usko, että mekot itää… Oli vanhoja siemeniä, ja semmoista hötyä ettei näytä lupaavalta. Tyhjensin koko pussin, jos ees pari itäisi, ja sais pistokkaita otettua niistä. 

Täällä odotellaan uutta kuuta, että pääsis alottelemaan kylvöt tälle vuodelle. Chileja ja tomaatteja meinasin laitella ainakin tulille, muttei tiedä miten tässä mopo karkaa taas käsistä. :smiley: Ensimmäiset kylvöt jostain syystä x epäonnistuivat eikä itäneet ollenkaan joten josko nyt sitten uusintana paremmalla onnella  :P 

Uusi kierros chilejä näyttää paremmalta.Parissa päivässä ja kymmenkunta on itänyt. VAnhassa vara parempi…välillä näin. 

Tomskuista Red alert ja heartbraker itäneet. Basilikat samoin kaikki itäneet. Muut ei sano mitään. Pitäis kai kyhätä lautta, muttei nyt oo käsillä mitään kelluvaa.

Vielä 7 tomskua ja yks chili lautalle.
Joko nuot riittäs???

Karvari, sinulla on varmasti massiivisen iso kasvari :smile:, vai miten meinasit tulla toimeen tomaattien kanssa :joy:, chileistä nyt puhumattakaan ja kukista ja kurkuista ja… waauuu. Pikkasen koulittavia.

Chali,mullon kaks kasvaria!!!:D. Eikä siltikkään tarpeeksi tilaa,ku aina haluais kokeilla vielä tuota ja tuota ja…you know:)
Tää on semmonen tauti joka pahenee kevättä kohti.

Karvari, Yees, I know!
Minulla on vaan yksi kasvari ja se ei riitä mihinkään. Tekisi mieli hankkia toinen mutta katsotaan nyt miten nivelet taipuu ja jos/kun lääkkeestä on apua.
Haluaisin sellaisen kasvarin joka on hyvin eristetty ja voisi ottaa käyttöön jo maaliskuussa. Sinne sitten heti daaliat ym juurakot, itäneet ja istutetut tomaatit ym valot ja lämmitys… . Auttaisi sisällä kroonista tilanpuutetta. Mutta, on hyvä kun on unelmia.

Viikko meni, ja tarhaorvokit pinnisti valoon. Lissut on kans söpöillä sirkoilla. Samoin habanero ‘snow white’, 7pot apocalypse ja Pink Tiger nousseet tänään. Ihanaa. Tästä se alkaa. :) 

Nelijää eri lissua pääs multaan.
Paprikan ja tomaatin itäneitä siemeniä lautalta 24 purkkia.Vasta näyttää ettois pintaa raapastu,tulossa vaikka ja mitä.

Chilejä laitettu lautalta multiin joku parikymmentä. Huomenna jatkuu. Arvelin laittaa pari paprikaa itämään ,tänä vuonna en niitä hirveästi kasvattele. Jättikaalit ja jättikyssäkaalit itivät kaikki hyvin ja ovat jo sirkkalehdillä. 
Keijunmekko tilanne näyttää taas huonolta…ei idä. Ihme juttu…Aina eka kylvö epäonnistuu.

Keijunmekot kylvetty, tästä se lähtee taas :smiley:

Parissa chilissä niskalenkit näkyvissä. Oon ihan täpinöissäni. Eka kerta ikinä kun kokeilen chiliä. Jostain syystä olin ihan varma, että ykskään ei idä. Nää on mullassa. Lautta vieläkin tekemättä, kun ei oo mitään kelluvaa. Orvokitkin näyttää elonmerkkejä. Keijunmekot loistaa poissaolollaan.

Itellä haastavin vaihe noiden juuri itäneiden chilin kanssa on se, irtoaako kuori sirkkalehtien päältä itsestään, kun lautta on yleensä kuuman ja kuivuttavan patterin päällä. Autoin yhden jo tänäkin vuonna hengiltä. Kasvupiste katosi sormieni puristuksessa, mutta kuori lähti… Tällä hetkellä kokeilussa on, auttaisiko taimen päälle sijoitettu läpinäkyvä kupu pitämään kosteutta sen verran yllä, että sirkkalehdet jaksaisivat painaa kosteutuneen kuoren irti, jotta rajumpi kasvu saisi alkaa.

Mie olen tykänyt tosiaan näistä karkkilootista.Ovat syviä joilloin kasvuvaraa jää hyvin ja kastepisarat jotka muodostuu tippuu lautan päälle kastellen lisää siemeniä. Tuossa näkyy avattu lautta ja kiinni oleva lautta. Kerran päivään avaan hetkeksi,tarkistan lautan tilanteen ja samalla tuuletan. Tosin eihän tähänkään ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa,vaan jokainen teke niinkuin itselle pathaiten sopii ja oikeaksi todennut :smiley:

Tässä yritin kuvata tuota just irtoamassa olevaa kypärää.Hyvin lähtee kun se kuori on iha pehmeä ja pehmennyt koko ajan ilman suihkutteluja.

Mitähän minä voisin kasvattaa lasitusparvekkeella joka on etelä suunnalla? Parveke on aika kuuma, joten joudun aina virittää läpikuultavan verhon sinne.
Mansikka ja tomaatit ei viihdy. Viimeksi tomaatteja ja mansikkaa tuli aika vähän, vaikka kukkia tuli runsaasti ja pölytin aina. 
Yrttejä kyllä kasvatin ja kyllä ne viihtyi parvekkeella.
Onhan toki minulla hedelmäpuita ja omena on ollut parvekkeella koko talven. Tosin on ollut lämmin talvi, sillä rikkaruohot kasvaa juuri nyt parvekkeella.

Mä käytän sellaista muovista kakkulaatikkoa, minkä olen jonkun kylmähyllyn suklaakakun mukana saanut. Se on kanssa syvä ja Nastyn tavoin kurkkaan kerran päivässä kannen alle mitä kuuluu. Harvemmin on kypäräongelmaa. 

En oo vielä laittanut mitään, ehkä :hot_pepper: vois laittaa tänä viikonloppuna. Sivukysymyksenä saisko joltain ihan perus Aji Cristalia kun mulla ei ne viimeksi lähteneet ja nyt on varasto loppu :confused:.

Eikö tosiaan ole mitään muuta? Jos nuo kasvaa parvekkeella, niin kuka niitä voisi popsia, kun itse en esim. paprikaa voisi syödä. 
En ole koskaan kiinnostut nuita kasvattaa.

Tosiaan, en muistanutkaan sitä sääntöä,  että tomaatit ei pölyty kuumassa ilmassa. 

Kesäkurpitsaa olen kasvattanut aiemmin, mutta ei maistunut miltään. Siksipä päätin, etten enää sitäkään kasvata. Tomaattien pitää olla normaalin kokoiset, muuten pienet menee suoraan suuhun.

Tulipa mieleeni sitruunakurkut, joita olen aiemmin kasvattanut ja satoa tuli kivasti, mutta viihtyykö ne kuumalla parvekkeella. Tosin verho hieman suojaa ja saattaa olla, että viihtyy.

Viidakkokurkku voisi olla mahdollinen. :+1:

Pelakuut on niin ihania. :blush:

Kiitos sinulle Kesänlapsi. :slightly_smiling_face:

Sain vihdoin kyhättyä lautan aamulla. Keijunmekkoja siihen näin alkuun meinasin laittaa. Kappas kummaa, olivat kadonneet ne loput omakeräämät siemenet jonnekkin. Onneksi oli vielä Karvarin vuoden 2016 siemeniä. Kokeillaan niillä.