2018 kylvöt

Saako jo tehdä uuden ketjun vuoden 2018 kylvöille kun ensimmäiset chilit on aliettu nyt lautalle :smiley::smiley::smiley::w00t::w00t::w00t:

+x[quote]
[b]Nasty - 5.11.2017[/b]
Saako jo tehdä uuden ketjun vuoden 2018 kylvöille kun ensimmäiset chilit on aliettu nyt lautalle :D:D:D:w00t::w00t::w00t:
[/quote]

Hmm, pitäiskö munki alkaa chilikylvöt..

Nytkö jo…:interrobang:

Joo joo… 19 ensimmäistä lajiketta lautalla. Valta osa hitaasti itäviä ,joiden kanssa voi mennä kuukausi-parikin ennenkuin itäävät…siksi hyvä olla ajoissa. =)

Ajattelin kylvää kaudelle ”2018 Kylvöt” ehkä helmikuun lopulla…:smile:
Tilanpuute.

Aavikkoruusu, aito joulukaktus, Chamaedorea Metallica ja… en muista. 

Jopa täällä ollaan ajoissa.
Kylvin helmipihlajat ja laitoin lootan kasvariin. Itävät sitten ajallaan 18 vuoden puolella. Siankärsämön siemeniä on kuivatettuna iso määrä, sirottelen ne kotiloesteeksi rivissä kasvamaan tässä joku päivä. Punakärsämöä ja kultakärsämöä pitää hankkia, sama käyttötarkoitus.

Valtsu, voi kun ois ollu puhetta rapia kuukausi sitten, niin oisin keränny sulle läjän koreakärsämön siemeniä. Keväällä kyllä löytyy älyttömästi siementaimia, niin siitä kuin punakärsämöstäkin. Saat kyllä niitä, jos vain muistutat keväällä. :) 

Tää ketju herää henkiin aina vuosi vuodelta aikaisemmin. :D :hehe: En ole suunnitellut vielä mitään kylvöjä, kun noita talvetettavia on riittävästi omiks tarpeiks. Ensin kattelen mitä jää noista henkiin ja sitten suunnittelen uusien laittoa.  :smiley:

Kävin chilit läpi, ja pitkän karsimisen jälkeen jäi jäljelle 24 lajiketta… Miten minä nuita enää karsin mihinkään? Haluan kylvää nuita kaikkia. :blink: 

Ensimmäiset 19 lajia chilejä on itäneet ja siirretty multaan. Sirkkalehdetkin on jo 16 taimella. Itämis prosentti todella hyvä kun 41 siemenestä jäi itämättä vain 5! Nyt kasvattalen hetken näitä ja tarkoitus on laittaa vielä lisää jokunen lajike kasvamaan jahka olen listaani käynyt läpi. 
Onko teillä suosikki chilejä? mitä laitatte aina joka vuosi uudelleen?

Mullon ainaski Sugar Rush,ehottomasti laitan joka vuosi.Tykkään ku ei liian tulinen mulle.
Ja Fish Pepper,on kaunis jo kssvina.

Sugar Rush mulla myös aina ehdottomasti. Bishops Crown samoin. Molemmat on hirmu satoisia ja poltteettomia eli aivan perfect valinta mulle. Ne on myös maukkaita ja niitä voi syödä huoletta ihan tuoreeltaan. Etikkasäilykkeenä rapea poltteeton herkku. En paprikoita viitsi enää ollenkaan kasvatella kun niistä tulee satoa niin mitättömän vähän, nuo kaksi chiliä korvaa ne mennen tullen.  NIiden lisäksi joku muu jossa on hiukan poltetta jotta on maustamistarkoitukseenkin soveltuva chili.

Juu täälläkään ei enää kasvatella normi paprikoita. Eivät millään ehdi kypsäksi, ja satoa on vähän verrattuna chileihin. Minä tykkään tosi tulisista, mutta nyt on tänä vuonna mietojakin tulossa. Mulle semmosia vakkareita on Hot Lemon, omnicolor ja habanerot missä värissä tahansa. Ne aina talvetan, niin kylvö on joka toinen vuosi. (Peter Pepperiä kylvin kans, koska en ole aiemmin ollut tyytyväinen tarpeeksi edustavaan ulkomuotoon ;)) 

Hyviä valintoja. Meillä kanssa sugar Rushit, Fish pepper ja Habanerot on joka vuotisia. Aiemmin punainen Peter Pepper ollut hyvä,mutta nyt olen kasvattanut myös keltaista ja mustaa Peteriä.
Ja sitten näitä super tulisia kasvatan ja kokeilen aina kaikkea uutta =)

Haha, sunnuntaina laitoin lautan, ja nyt Peterissä törröttää pikkuinen häntä. :smiley:

Pitääkin käydä huomenna ettiin taimimultaa… Ei taida Oulusta saada muualta kuin bauhausista tähän aikaan vuodesta. Pitävät ihan vähäjärkisenä, kun olen rautakaupasta käynyt vinkumassa. :laugh: Mitä laatua sitä nyt uskaltaa laittaa, ettei kävis niinkuin viimevuonna. Greencare meni mulla kyllä pannaan viime vuotisen jälkeen. Biolanissa on ollut älyttömästi harsosääsken munia ja kekkilä on taas ollut ihan roskaista ja liian turpeista. Toki pariin vuoteen en ole nuita kahta ees kokeillut, että onko muuttunut. Halpiskukkamullissa taas on ollut kanelihometta. Oisko kaktusmulta vuorossa… Se vain tulee kalliiksi kun on paljon kylvöjä.  

Juu aina pitää kokeilla tulisimpia joka vuosi uutta. Ja toki pitää nuita hyviksi todettujakin aina kylvää lisää. Näyttää aina chinensejä kertyvän eniten. :stuck_out_tongue:

Minä luotan tähän. Kaksi vuotta tällä kasvattanut ja aiemmin en koskaan ole saanut niin hyviä ja terveitä taimia kun nyt.

https://www.biolan.fi/tuotteet/huonekasvituotteet/luomu/biolan-kylvo-ja-taimimulta.html

Kaktusmultaa piti minunkin ottaa kun ei täältä muuta saanu): Oikeesti alkaa vi…ttaa nää valikoimat. Sadan kilsan päähän pitäis lähtee ostoksille, eikä sinne kerkee lähtemään kun muutaman kerran vuodessa, Tää täällä hyppii kohta tasajalkaa hattunsa päällä ja sitten kiipee seinille.

Minä vasta opettelen mikrobien käyttöä. Lisään niitä itse multaan.

Greencaren grobioottimulta oli tosi hyvä toissavuonna. Viimevuonna oli jotain vikaa, tuli epämuodostuneita kasveja ja taimikuolemia ihan älyttömästi. Biolanin mullasta oon tykänny aina, niin jospa sitä kokeilis tuota. Kiitos vinkistä. :)