Eipä pitänyt laitella mitään kasvamaan, mutta niin meni että kaikki fish pepperin taimet heitti henkensä talvetuksessa ja tänään piti laittaa likoon pari siementä ja nyt vasta muistin että peter pepperin siemenetkin odottaa multiin pääsyä. Hupsista keikkaa :hehe: Kauhulla odotan miten käy kun chili ja tomaatti siemenketju saapuu tänne asti
Minä kyllä kovasti taas mietin, että en kylvä tomskuja tänä vuonna. Mutta pakkohan se on, kun kirjekkin tulee, ja viimevuodeltakin on jäljellä vaikka kuinka paljon Karvarilta saatuja siemeniä. Ei millään mahtunut kaikkia kokeilla, ja kesäkin oli niin kylmä ja sateinen, että pakkohan se on laittaa. Jos vaikka ens kesä oiskin täydellinen tomskukesä. Ja uus kasvarikin tulossa.
Nyt ajattelin testaa itääkö mullassa aidon joulukaktuksen siemenet. En tiedä pitäisikö ne olla kasvilamppujen alla, mutta silti sijoitin ruukun lamppujen alle. Siis 4 siementä kylvin.
Sain kuin sainkin nuo siemenet Englannista mukavalta puutarhurilta ja jopa 25 siementä.
Kiitos, eli tein niin oikeesti.
Valitettavasti en voinut vastata, kun kursori puuttuu.
Tähän mennessä kokemukset lautasta on olleet oikein mieluisat. Tosi kiva seurata edistymistä. Häntiä piipottaa jo vaikka millä: Aji Fantasy, Lemon Drop, Starfish, Peter Pepper, Habanero Yellow Pointed ja Habanero Snow White. Tästä vois vetää johtopäätöksen, että c.baccatumit on nopeimpia itämään.
Kieli pitkällä odottelen nuita tulisimpia chinensejä… Voi miksi ne on aina niin hiiiiitaitaaaaa… Hot Tomatoa kans ihmettelen, kun ei mitään näy. Se oli vuosi sitten kaikkein nopein, eikä mennyt kuin viikko sirkkalehdille. Nyt on ihan hiljaista.
Hankikylvöjä tein nyt jo hyvissä ajoin. Keskitalvella on yleensä veto poissa, eikä tule ruvettua hommiin, vaikka mieli vähän tekiskin. Keväällä/ kesällä sitten harmittaa, kun ei sitäkään eikä tätä ole tullut laitettua kasvamaan.
Oma siemenkasvatukseni tulos, purppurapunalatva, kukki syksyllä ekan kerran. Tietenkin keräsin kuihtuneen kukinnon talteen. Nyt yritin sitten siemeniä etsiä, niin tuntui vain jotain muhjua olevan. No, kippasin koko höskän multiin; nousee ensi kesänä jotain, eli sitten ei. Sama juttu oli vähän kuunliljan siementen kanssa; lieneekö tuosta sotkusta itämään. Vaan ken elää, se näkee. Muut kylvökset hoituivat kyllä paremman näköisillä siemenillä.
Tää oli kyllä paras keino torjua kaamosmasennusta, on sillä teidän siemenkirjeellä osuva nimi!!!
Taitaa nuo hanget häipyä tänään täältäkin ainakin vähäksi aikaa. Mutta eikös tuo lämpötila olekkin se tärkein juttu, ei niinkään lumi? Optimilämpötila -5 ja +5 välissä? Hangen alla se yleensä kait se onkin, mutta jos kovin älyttömäksi säät menee, niin roudaan kylvökset kellariin suojaan. Tuo siis onnistuu vielä, kun nuita kylvölaatikoita ei ihan tolkuttomasti ole. Myöhemmin voi vaikeutua, kun nuita mielenkiintoisia siemeniä vielä on kokeiltavaksi ja koko ajan polttelee…
Ei tuo mulla ole hiadastanut yhtään itämisiä, vaikka ovatkin välillä pankkojäässä. Yleensä teen hankikylvöt tammikuussa, joskus annan olla ensin saunalla niiden vuorokauden tai pari. Yleensä en, koska vikkelimmät ovat jo itäneet siellä, eikä se ole yhtään toivottavaa. Sitten pakkaan lavat pulkkaan ja vedän ne kasvihuoneeseen, nostelen ne altaisiin ja lapioin lunta päälle kukkuralleen. Siitä kun ne keväällä sulaa ja jäätyy ees taas, ovat välillä ilman lunta, tai saattaa joku jääkalikka lillua purkkien päällä ja sulaa lammikkona. Kyllä ne hyvin itää. Tietysti mitään kauhean arkoja etelän kasveja en ees kylvä tänne vyöhykkeille, mutta siltikin kestävät kovia. Joillakin kestää vain tuhottoman kauan aikaa. Akileijat oon huomannut, että hankikylvönä itävät vasta heinäkuussa, mutta keväällä suoraan kylvettynä parissa viikossa. Vähän niinkuin unikotkin. :) Niin joo, hallaharsoja en hankikylvöille laita ollenkaan, eivätkä ole koskaan paleltuneet. Alkoi kyllästyttään ne siementen ja nimikylttien tarttuminen harsoon, ja sitten kasvoi kukia missä sattuu, niin jätin harsot kokonaan pois. Hyvin ne kestää, ja jos ei kestä niin antaa olla.
Voi räkä. Lautalla jo itänyt Starfish kasvaa mustaa hometta… Hygieniasta ole pitänyt huolta, ja muistanut tuulettaakkin mielestäni ihan hyvin.
Chililauttailu aloitettu, ekat 6 päässet lautalle.
Apua, mitä näille tapahtuu? Kaikista itäneistä on mennyt kärki tummaksi. Kuoleeko nämä kaikki nyt ennenkuin pääsevät edes multaan?
Näihin ei tosiaan ole tullut yhtään sivujuuria, vaan ainoastaan se ensimmäinen pötkylä, joka nyt näyttää menevän mustaksi. Nakkelenko nämä äkkiä multaan ja toivon parasta, vai odottelenko vielä. Itellä vähän semmonen olo, että näistä ei nyt tule yhtään mitään…
Eihän ole liian lämmin sinulla se vesi?
Laita multaan, jos ne siitä tekis parempaa juurta.
Ikkunalaudalla ovat, patteri on alla. En oo mitannut lämpöä, mutta kyllähän tuossa tohottaa aika hyvin. Onko nuo mennyttä kalua, kun tuo juuren kärki on ruskea?
Mulla on ollut lautta jopa lämpömaton päällä. Ei tosin chilillä.
Mikähän nuita sitten oikein vaivaa… Äkkiä laitoin ne äsken multaan. Toivottavasti nousevat.
Itse olen huomannut että parhaiten itää ja on terveitä ,elinvoimaisia kun se lämpötila ei ole jatkuvaan sama - lämmin. Päivällä ovat lämpimämmän päällä ja yöksi laskee huoneen lämpöön lämpötila. Mut en tiiä johtuuko tuo tummuminen lämmöstä, kävi vaan mielessä kun normi Juuretkin vahingoittuu liian lämpimässä.
No nyt on ollu tosi kuumaa sisällä, kun kelit lämpeni yhtäkkiä niin talo ei pysy perässä. Varmaan 25 sisällä ollut, ja patterit hohkaa. Meillä siis ilmalämmöllä vesikierto, ja ahkerasti oon lämmittänyt leivinuunia. Että saattaishan se ollakin. Nostin nuo itämättömät työtasolle, niin eipähän ole kuumissaan. Mutta pikaiseen itivät, jopa ScorNaga, jota oon kokeillut kuukausia idättää. Kunhan nyt pinnistäisivät mullan pintaan. Kun sekin kävi mielessä, ettei vaan vika ole siinä oasiksessa. Jos siinä on jotain ainetta joka häiritsee kasvua jollain tavalla. En löytänyt mistään, että mistä se on tehty, mutta mitään kovin ekologista kampetta se ei taida olla.
Minun asunnossa on aina talvisin +21°C Eli ei tunnu missään.
Alkaa pikkuhiljaa olla aika siirtää isompiin ruukkuihin nämä…Ainakin suurimmat…tai olisi pitänyt jo aiemmin. Olen vähän vitkutellut tahallaan kun ovat pärjänneet tuossa ja helpolla päässyt,nyt pitää virittää sitten kasvilamppua kun siirtää isompiin.