2018 kylvöt

Chilivauvoja näkyvissä. :slight_smile: Eli ainakin tähän asti ovat selvinneet lautalla itäneet chilit, jotka eivät tehneet kuin yhden “paalujuuren”. Ilman patterin tohotusta alla oleva lautta on tuottanut nyt saman näköisiä paalujuurisia chilivauvoja. Nyt alan veikkaamaan, että vika on tuossa oasiksessa. Jotakin siinä on, mikä aiheuttaa tuommosen reaktion itämisessä. Ellei joku keksi muuta syytä sille, ettei chileille siis kasva hiusjuuria. Seuraavan lautan teen finnfoamista, sitä kun piisaa.  

Sembramännyn siemeniä kippasin kaksi kävyllistä liotettuna ruukkuun hiekkaan peiteltynä ja ulos. Turhan paljon hiekkaa laitoin pintaan, pitää aamulla poistaa.

Ainoastaan Lemon Drop otti ja homehtui lautalla. Muut mullan turvissa. Kovasti tekis mieli kylvää lisää, mutta mitä minä näin aikaisin kylvän. Höh. 

Eilen illalla laittelin vähän chilin siemeniä lautalle kun niin kovasti kasvatushommat jo kutittelee sormia.
Nyt odottelen vielä Karvarin chili- ja tomaattikirjettä sekä Fataliilta tilattuja chilin siemeniä.
Kovasti tekee mieli yrittää kasvattaa bonsaita muutamasta chilistä. Saa nähdä onnistuuko. Kunhan nyt ensiksi itävät edes :slight_smile:
Siemenmaailmastakin tilasin jo syyssyriköiden, ahkeraliisojen ja tuoksuherneiden siemeniä. Niitä alan kylvämään alkuvuodesta.

Eka chili lautalla itänyt, ja nyt olisi tarkoitus täydentää lauttaa Karvarin siemenkirjeen löydöillä  :slight_smile:

Kylvin ensimmäiset chilit viime tiistaina 5.12. Koskaan aiemmin en muista laittaneeni niitä näin aikaisin. Laitoin maltillisesti yhden kutakin lajiketta. Oikaisin hieman ja lautan sijaan kylvin nuo suoraan turvenapin pintaan. Jo torstai-iltana kattelin, että kummaa valkoista näkyvissä siementen ympärillä. No, Baccatum ‘Aji Fantasy’ ehti pukata ensimmäisenä juuriaihion näkyviin. Mihinköhän joudun näiden kanssa vielä keväällä. :slight_smile: Tänä aamuna 5/11 oli itänyt.

Olen päivisin pitänyt turvenappirasian pohjasta muodostettua idätysrasiaa pesuhuoneen patterin päällä ja yöksi siirtänyt sen kauemmas lämmönlähteestä. Tuntuu toimivan hyvin. Ruskeita juurenpäitä en vielä tänään havainnut. Pitää jatkossa olla maltillinen kastelun suhteen.

Ja nyt hogasin, ettei mulla ole kylvömultaa…

Chamaedorea metallica - Metallic Palm siemenet pistin imemään vettä.  Muutama päivä siinä menee.

Taas tämä heittää vääriä sanoja. :slightly_frowning_face:

Kaamosmasennusta torjuin. Ekaa kertaa ikuna on nyt jokunen chilin siemen lautalla. Kylmäkäsittelyä kaipaavia kylvin kirkkaisiin pakasterasioihin. Turvotkoon tuossa lämpimässä nyt jonkun aikaa. Kiikutan ne sitten maakellariin. Mittari näytti viime käynnillä noin viittä plus astetta, kai se riittää.

Noh, kylvö ja kylvö. Taitaa olla enemmän ”istuttamista”. En jaksanut hakea sellaista ketjua kun Istutukset 2018, onko edes olemassakaan vielä :wink:.
Terassilta löysin jemmattu muovikassi. Avasin ja kas, Allium sipulipusseja, nyrkin kokoisista pikkurillikokoisiin sipuleita.
Olin täysin unohtanut nämä sipulit.
Löysin kaksi isoa amppeliruukkua, siihen laavakivisoraa ja sipulit kerroksittain limittäin.
Sipuleissa oli hyvät mehevät juuret ja olivat kovia. Päällyskuoret olivat homeessa niin kuorin ne pois.
Saa nähdä, nouseeko vai ei, mutta on yritetty. Ruukut saavat nyt olla sisällä, ehkä joku niistä nousee.

Perinteistä pidettävä kiinni.
Pari Golden Krone tomaatin siementä pääsi multaan.

Miten minun olisi paras kylvää maariankellon siemenet?

Hätäilijä teki pienen tomaatti-pelargoni-lautan…

Ai hitsi kun tekis mieli alkaa kylvään jo kukkia. Mitä minä laitan… Etes pari orvokkia? Pari chiliä oli kuivunut anoppilassa käydessä, niin ne nyt voi tieten laittaa uudestaan. Luulin, että ne ois pärjänny pari päivää ilman valvontaa, mutta olin väärässä. Lähtiessä ei voinut kastella, kun oisivat hukkuneet. Rocoto vähän harmittaa, mutta onneksi olivat pikaisia itäjiä. 

Joko keijunmekot vois laittaa? Ja onko ne liian pieniä lauttaileen? (Nyt kun olen lauttailuun hurahtanut, niin pitäis kaikki tunkea sinne itämään). Mulla on männävuosina mennyt vähän käteen keijunmekkojen idätyksen kanssa, kun itäminen on ollut heikkoa, ja ne mitkä on itänyt, niin ei oo kerenny oikein kukkia. Rayan pistokkaista viimeksi onnistunut hyvin. Nyt haluan semmosen ison pöheikön sisääntuloon keijunmekkoa, niin pitää laittaa paljon itämään… :cool:

Kolme pelakuun siementä pääsi multaan.Jännä nähdä itävätkö ja minkä värisiä tulee. Eipä taida ainakaan puna/valkoisia tulla kukat, Kiwanon siemeniä myös multaan vähän useampi. En tiedä itävätkö ja miten kasvavat mutta oli ihan pakko kokeilla.

Mitä ihmettä mullassa on, kun kylvin siemeniä pari viikkoa sitten, niin jotain ihmeen tummanvihreeä oli tullut. Siemenien yllä on punainen kasvilamppu. Onkohan jotain sammalta?
Olisi kyllä pitänyt ottaa kuvan, mutta enpä tajunnut.

7 tomaatin ja 9 chilin siementä lautalla.
Vöyhötittä taas minut
Tietenki chilejä on usiampi siemen kutaki lajia :slight_smile:

Kierrätyskokeiluja. Minä kun olen melkoinen lapsi että kaikki pitää purkaa. Korvapuusti ja dominokeksikin ennen syömistä. Konvehtirasian sisällä kun on sitä paperia/kennopahvia, piti sekin kerros kerrokselta purkaa. Sisällä tosiaan kennomainen paperi. Meinasin kokeilla lautalle laittaa, ja niihin koloihin tiputtaa siemenöisiä. Jos pysyisi paremmin lautalla paikoillaan. Voiko kaktuksia kylvää lautalle?

Karvaria lainatakseni, miekii tulin vöyhötetyksi :w00t:
Kääpiötomaatteja muutama ja amppelitomaatti Losetto meni multaan. Siin samalla nakkelin jokusen chilin ja paprikan tomaattien seuraksi. Aa että olikii mukavaa :hehe:
Meinasin laittaa jo ahkeraliisan siemeniä itämään mut maltoin jättää sen huomiseksi, hehee.