Tässä aiheelle paikka.
Jokohan viimein täällä Hämeessäkin voisi levittää talvensuojaturvetta parille syrikälle ja aralle ruusulle. Ainakin ensi viikoksi on luvattu yhtenäistä pakkasjaksoa. Nythän täällä sataa vielä vettä ja suojaava lumikerros senkun laskee. Tuskin on enää viittä senttiä enempää.
Tänä päivänä ulkopuuhia on lumen lykkiminen pihasta ja tieltä, hyvin tuo mönkijällä sujuu, vaikka alkaa oikeasti penkat olla niin valtavia, että naapuri kävi jo eilen traktorin takalevyllä niitä lykkimässä kauemmas. Nyt taas sopii. Aviomies sisällä keuhkokuumeessa, ei saa tehdä mitään, kotisairaala käy kolmesti päivässä laittamassa antibioottia suoneen ja tarkkailee muutenkin kuntoa.
Mä taas eilen haaveilin, että kuivuisipa maa hiukan, niin pääsisin haravoimaan sen tämän talven ainoan lumisateen pudottamat risut ja oksat. :ermm:
Viimeisetkin lumihiput pihasta kadonneet. Talventörröttäjiä voisi käydä katkomassa jos olisi vähän valoa ja sateetonta, mutta ei.
Tallin katolta oli taas tullut loskaiset lumet alas. Lapiohommia siis. Reilun tunnin ahersin. Vielä käyn reunoja ja autojen välit. Täytyy huilia välillä. Raskasta märkää mössöä.
Oli täälläkin satanut märkää lunta 10 senttiä yöllä. Kävin kolaamassa etupihan. Suurempia lumenluonteja varten odotellaan poikaa lykkimään ne traktorilla.
Kyllä täälläkin alkaa olla kinokset jo aika korkeita.
Tältä näytti kun menin ulos. Syreeni oli kumartanut rappusten eteen tykkylumen painosta.
Lumet luotu ja syreeni vapautettu painolastistaan.
Äsken oli sateeton hetki, kävin ottamassa sisään havuköynnökset joissa ulkovalosarjoja (3m x 15kpl yhdistettynä yhteen). Kerrankin sain ne sisään melko kuivina ja yhä ehjinä. Ulos jäi enää yksi valopuu. Se saa nyt yksinään piristää.
Olipa oikeastaan mukava lapiointikeli. Tintit yritti laulella ja jäät männyn oksissa rapisi tuulen välillä niihin ottaessa. Raktorimiehelle jäi vaan tie, jota tuskin edes käy ainakaan tänään aukomassa. Siinä ei ole kuin tuuman verran uutta lunta, pihaan oli kertyny enempi. Autoja ollu rattomin edessä, eikä ketään kotona siirtämässä.
Eilen oli ihana aurinkoinen päivä. Vaikka kasvit vielä nukkuu valkoisen vaipan alla, oli kiva kierrellä pihassa ja unelmoida tulevasta keväästä ja kesästä. Eihän sinne niin kovin pitkä aika ole.
Minä olen keränny kahvinsakat talteen ja heittelen niitä penkoille kunhan tulevat pari lumisadepäivää menee. Toivottomalta kyllä kesäntulo näyttää kun noita penkkoja katselee ja lisää vain on lunta luvassa.
Tienvarressa yritin kartoittaa missä mitäkin kasvaa kun taitaa olla edessä melkoiset kinkerit keväällä.
Savon Voima vetää sähkölinjat maantien varteen ja hyvässä lykyssä terijoensalavat saavat väistyä. On se vaan kumma että vaikka ne on meidän pellolla niin ei meillä taida olla paljon mitään sanomista asiaan.
Maakaapelin kaivua urakoitsija vähän suunnitteli tuohon pellolle mutta saako siihen luvan kun kuulema maksaa enemmän.
Meidän työllä ja omistamisella ei näy olevan mitään arvoa.
Vaikka sais sen kaapelinkin niin pihatien metsänpuoli menee uuteen uskoon.
Juurihan minä olen sinne saanut leviämään valkovuokkoa ja joitain sinivuokkoja kun olen uskolisesti kitkeny sitä metsänpohjaa.
Säkki perseessä keränny sieltä palsamia ym. rikkaa. Tienvarren istutukset voi varmaan nostaa ylös jos jaksan innostua koko hommasta enää.
Ei ainakaan voi paljon suunnitella mitään kun ei tiedä mitä tuleman pitää.
Toissailtana vapautin trampoliinin lumitaakan alta kolmannen kerran tänä talvena. Parikymmentä senttiä pehmeää lunta, sen alla saman verran tiivistä lunta ja keskellä tuuman verran jäätä. Lunta ei voinut vain työntää reunan yli, kun ympärillä oli lunta trampoliinin reunojen tasalla. Eikä lunta tietenkään voinut lapioida vieressä olevien marjapensaiden päälle eikä tielle. Reilu tunti meni pienessä alueessa. Vastaava homma tasamaalla oli ollut helpompi, trampoliinin pinta oli liukas ja kalteva.
Risuhommia heti aamusta.
Tästä tarttis kaataa vielä talon viereltä lähes kymmenen puuta, eli risusavoottaa tulossa lisää.
Tuo yksi oli jo pakko kaataa aiemmin, kun meinasi kaatua talon päälle talven lumimassojen alla.
Muut saa tulla paikallinen metsuri kaatamaan, ihan talon viereltä ei lähdetä itse urheilemaan.
Tuijat sai leikkuun tänään pensasleikkurilla. Olihan mukava puuhata pihalla vaikkei siinä kauaa mennytkään.
Vois sulaa jo noi lumet pois niin pääsisi pihan kunnostuspuuhiin eli tiedossa olis tälle kesälle paljon penkkien korjaamista viime kesän salaojaremontin jäljiltä ja uusienkin penkkien suunnittelua ja rakentamista
Kevät tule jo :hehe:
Niin sais jo kevät tulla. Minäkin kun tuolla hangessa rämmin, niin napaan asti ulottuu hanki…:crying: Ja lisää lunta tulee koko ajan. Ei kait ensi kesääkin jo olla perumassa:
Lumikasoja levitelty
Just otin kuvan… Vielä saa kevättä odottaa. Pitkän ajan ennuste lupaa ennätyskylmää huhtikuutakin, ja että lumet lähtee vasta kesäkuussa.
pakko laittaa tämä kuva uskoa luomaan. Kyllä se koittaa vielä päivä, että pääsemme pihahommiin. Siellä ne meitä odottaa…
Meillä on kerätty lyhdyt pois ja rappusten edestä hakattu jäät … ja isäntä puski lumia sileeksi sisääntulolla.
Ei tarvinnut rämpiä kuin metrin matkan umpihangessa, kun miehellä oli valmiiksi tallattu polku, kun menee metsään. Kävin nimttäin hakemassa kirsikan oksia vaasiin, kokeiluksi, kukkisivatko jo pääsiäiseksi. Vai kukkiiko ollenkaan.