2018 Vuoden ulko- ja pihapuuhia, SULJETTU

Anteeks mut haluisin kysyä että mihin mä voisin tehdä reklamaation tästä tän päivän säästä? Tää ei oo nyt ollenkaan sitä mitä tilasin ja haluaisinkin nyt palauttaa sen.

Niin piti mennä pihalle hääräämään lapsille leikkimökki/majaa mut mä olin henkisesti valmistautunut auringonpiasteeseen…

Ei vaihto tai palautusoikeutta lukee pienellä painettuna :frowning:

Perhana, se on aina se pikkuprintti joka jää lukematta… Noh, huonosta säästä huolimatta, lounaan jälkeen varustan itseni sekä lapset sään mukaisesti  ja painelen ulos pihapuuhiin😅

Meillä on ollut lumen lakaisua portailta ja pikkuiselle kaniinikokoiselle mäykylle piti tehdä ns.kakkarata pihaan että pieni herra suvaitsi tulla lakaistuilta rapuilta pihaan :slight_smile: Numeroa suurempi pitkäkarvainen kyllä temmeltää lumessa.

Vapaapäivä vielä tänään. Aivan upea aurinkoinen ilma. Käveltiin pitkä lenkki koiran ja kääpiön kanssa. Takaisin tullessa kiersin pihan ja levitin tuhkaa puskiin ja kukkapenkkeihin. Kasvarista hain kananpeetä ja kirosin omaa laiskuuttani. Homeiset tomaatintaimet siellä odottaa, että joku tulis ja siivois ne pois. Syksyinen kyllästyminen puutarhahommiin kostautuu jälleen. Huokaus😟

Käsittämättömän hieno tyyni aurinkoinen keli vaikka lupasivat ihan jotain muuta.
Oli ihan pakko käydä talventörröttäjiä kottikärrillisen verran katkomassa. Seinänvieruksella olevan mansikkapenkinkin sain putsattua.
Tämä kevät on sitten ihanaa!!!

Käytiin makkaranpaisto hommissa ulkona. Samalla tutkin pihan tilannetta. Piippoja jo penkeissä näkyvissä ja yrttipenkissä mäkimeirami ja timjami puskee uutta kasvua!

Kaikki tuhkaa niskaansa saaneet puut ja pensaat …niiden alustat jo lumettomia. Verannalla sipuli kasvit kasvaa ja haisee …mut ulos en vielä laita kyl on liian kylmät yöt.

Mun ulkopuuhat rajoittuu pelkästään rauhalliseen käyskentelyyn sulilla alueilla. Ja katsella isännän touhuja.

Kaksi päivää on menny isännän kanssa puuhommissa. Pihasta kaadettu koivuja ja kaksi leppävanhusta. On pitäny jolun kanssa työntää ja välillä narusta vetää. Isäntä kiipes puuhun ja sitoi narun viiden metrin korkeuteen. Koivuissa kun ei alaoksia niin tikapuita pitkin ja minä pitelemässä muka niitä pystyssä. No alashan hän olis rytinällä.tullut jos ne olis lähteny kaatumaan mutta onneksi ei.
Kaikki puut oli satuttava just sinne minne meinattiin muuten olis tullut vahinkoja.
Varmaan kaikki oli tietysti kallellaan juuri sinne väärään suuntaan.
Isntä ei suostunu ulkopuolisiin apuvoimiin vaikka kuinka yritin. Sanoi olevansa VANHA METSURI ja minä kuulema toisen vanhan metsurin VANHA APULAINEN joten kyllä se meiltä käy.
No ei hän kyllä mikään metsuri ole ollut eikä minun isänikään mutta onhan ne tietysti puita kaataneet. Usein olin isälläkin vaikeissa paikoissa “jolumiehenä”. Totta vaan että olemme vanhoja.
Oksat haketin oksasilppurilla sitämukaa kun isäntä karsi niitä.
Tulipahan aika väsy olo kun paikoin sai urria lumessa vyötäröä myöten. Lumi on ihan höttöä ja upottaa pohjamutia myöten. Kyllähän se välillä hirvitti että jos puu kaatuukin väärään suuntaan niin kerkeekö alta pois.
Onneksi ne on nyt kaadettu ja ehjinä olemme.
Kyllä ne jo haloiksi on helppo tehhä halkomakoneella ja se onkin isännän ihan ikioma homma.

Meillä myös silppurihommia ja isäntä pilkkoi talvella myskyssä kaatuneen puun klapikokoon.

Muuten olen haravoinut ja keräillyt irto-oksia metsän pohjasta.
Eilen leikkelin myös perennanvarsia kukkapenkeistä ja pihlajan alkuja vähän pois metsästä.
Kyllä kädet ja jalat on väsyneet ja varmaan tulee hyvin uni työpäivän ja saunan jäljiltä.
Meillä on melkein kaikki lumet ja jäätikkö jo sulaneet, märkää ja isoja lätäköitä on vielä, maa on jäässä.

Sen verran oli hanki jo painunut, että ensimmäinen rodo pilkisti lumen alta. Kävin sille viskaamassa vähän peitettä. Olisin jo innokas leikkelemään omppupuita, mutta tuntui vähän hankalalta rämpiä vyötäisiään myöten puun ympärillä, joten homma siirtyi toistaiseksi. Nyt jos ois kantohanki, niin ylettyis kyllä korkealta leikkaamaan… 

Huudatin koneita pihalla. Ensin kuumailmapuhaltimella mopostani vanhat tarrat pois, sitten hiomakoneella loppuja ja sen jälkeen kaivoin painepesurin esiin ja pesin mökkiveneen pohjan. Jos vaikka huomenissa saisi sen rantaan.
Ylimääräinen vapaapäivä aika hyvin käytetty. Kahvin jälkeen vielä huuhailua kukkapenkkien seassa ja ihmettelemään mitä sieltä nousee.

Ei ole tarvinnut pihassa tehdä vielä muuta kuin kolata. Lunta on puol metriä vielä joka paikassa. Saa kääntää kylkeä vielä. TOSin, kasvarissa olen joka päivä käynyt nuuskimassa kevättä.Maapohja vielä …sula ja läämintä sisällä yli 20 astetta :w00t::kiss:

Lumikellon nuput ovat ilmestyneet lumen alta. Ohjelmassa tänään vielä on  ensimmäisten talventörröttäjien katkontaa, eihän syysmaksaruohon oksien rumentamia lumikelloja voi kukaan katsella.

Pari tuntia talventörröttäjiä katkoessa ja varovasti märkiä lehtiä kevään kukkien päältä poistaen. Varovasti pitäisi aloitella, mutta on tämä huumaavaa:)
Syksyllä ostetut saniaiset näyttävät hyvin talvehtineen. Kerrottu Trilliumkin hengissä, ainakin vielä

Lunta lapioin piippojen päälle yöksi ja omenapuunoksia kerään ja istun koirien kaa auringon lämmittämällä rappusella.

Ei näy vielä edes talventörröttöjiä saati mitään muutakaan. Lumikasoja täällä saa siirrellä jos ulkotöitä haluaa tehdä.

Mitenkähän ihmeessä pyöräytti nurin päin koko kuvan, ei oo ikinä ennen tehny noin, olokoon ,lunta on siis riittävästi , puuhailut vielä vähissä.

Ylen sivulla: “Omenapuita, koristepensaita ja herukoita voi vielä leikata, mutta viimeistään viikonloppuna.”
Kiirettä pitää! Pensastuet jo pilkottaa.