2019 Kylvöt

Tein eilen chilikylvöjä. Sain appivanhemmilta airamin kasvivalon(melko valjun värinen  verrattuna tollasiin normaaleihin violettia valoa tuottaviin kasvivaloihin. Tuottaa enempi niinku kirkasta ja punaista valoa ) joululahjaksi, lisäksi tilasin wishiltä kiinasta 3 kasvavaloa, sellasia pienikantaisia  led lamppuja mitä saa valaisimeen. Maksoi 1e/kpl joten korkealta ei tipu vaikka käyttöikä olisi lyhyt. Mandariinin taimi pääsi Kylvöjen kanssa valoon, tein pienen foliomökin heille ja kaikkee :smiley:
Hoksasin vasta jälkikäteen, että olin kylvövimmassani laittanut itämään myös tomaattien siemenet. Saa nähdä täytyykö ostaa toinen satsi tomaatinsiemeniä, jos noista tulee hataria hujoppeja - vähän lasken nyt uusien katuvalojen varaan, josko ne pelastaisi tomaatintaimet…

Taas tämä ajankohtainen:

Eipä mennyt kauan, kun pelargoni siemenet alkoi itämään. :grin:
Minulla ei ole mitään lämpöalustaa, vaan lämpö nousee ylös lämpöpatterista ja siten multakin lämpenee, kun se kennolaatikko on ruokapöydän päässä. Eikä tarvinnut siemeniä liottaa vedessä.

Luin jostain, että riippuu pelargonista kuinka nopeasti siemenet itää. 

Lautalla vai mullassa ijätättä liisukat?Entä pelakuut?

Näillä lähetään liikkeelle,5chiliä ja 7 tomaattia.
Aioin kyllä ensin yks tai kaks tomaattia,mutta miten se taas näin???

Minun liikkeellelähtö oli kanssa tänään, hitaasti itäviä Rocotoja kahta eri eli Rocoto Manzano Rojo (2 pottia, 2 siementä/potti)  ja Rocoto Riesen (8 pottia, 1 siemen/potti) , sitten vielä chili Charapita josta oranssin ja punaisen väriset, kummastakin 3 pottia joissa 1 siemen/potti.
Sain Saksasta puutarhaystävältä noita siemeniä ja nyt siis kokeilen ensimmäistä kertaa. Varsinkin toi Rocoto Riesen kiinnostaa  mua kovasti. Jos noi kylvetyt Rocotot itää edes puoliksi niin mulla tulee olemaan ens kesänä pihalla puolivarjon paikoilla siellä täällä upeita chilikasvustoja. Ihanaa kun alkaa taas tää innokas kasvun ja kasvukauden odotus !!!

Jos viikon päästä laittaisi seuraavan lautan, silloin vissiin olisi sopiva kuun vaihe.

Kennossa on 20 paikkaa ja vielä on 3 paikkaa, josta ei ole vielä mitään ilmestynyt.  Jos ei näy ollenkaan, niin laitan nihin paikkoihin jotain muuta. 

Edit: en kerinnyt kuin huokaista, niin heti näkyy keltaista. :blush:

Ensimmäiset siemenet lauttailevat: punainen- ja vaalea suippopaprika ja Pimiento de Padron (tapastyyppinen grillipaprika, vihreä).

Jokunen karviaiskoisosiemenkin laitan itämään. Viime vuonna sitä ei ollut ja kaipasin kovasti niitä marjoja.
Ne itävät yleensä niin hitaasti ja samaten kasvuvauhti on aika hidasta.

Lemon dropsit ja Aji colden lautalla, yhden tomaatinkin voisi laittaa, hmmm… semmonen Pandoran lipas tuo siemenloota jos sen avaa vie kädet ja pikkurillit

Valtsu, just niin se tekee. Eilen kun kylvin ekat (huom! hitaasti itävät) chilit ja laitoin kylvöastian sille uudelle juuri ostamalleni lämpömatolle, huomasin että maton reunaan jäi hiukan tilaa. Kiivaan kaivelun jälkeen löysin astian joka oli juuri ja juuri pohjaltaan niin kapea että mahtui täyttämään sen hukkatilan, ja siihen astiaan mahtui 4 kylvöpottia.  Valkkaa siinä nyt sitten noin extempore… päädyin persiljaan. Siitä saan parhaan hyötysuhteen. Keväällä voi napsia pikkuisen leivän päälle ja kesällä istutan potit maahan jatkamaan kasvuaan.

Pienen lautan kyhäsin kasaan. Tomaateista Heartbraker ja balcony Y. Loput myöhemmin. Pari paprikaa ja chiliä. Pari vuotta vanhoja keijunmekon siemeniä. Tuskin ne itää, mutta voihan sitä kokeilla. 
Hirveesti tekis mieli laittaa jo kaikenlaista muutakin.

Nyt pikkasen kaivoin tikulla multaa, kun 2 pientä taimia puuttuu. Ekan löysin ja toisen pelkän siemenen. Ihmeellisesti juuri nurkassa oleva siemen ei ole itännyt. Muissa nurkissa kyllä on.

Unohdin sanoa, että kyseessä Apple Blossom.

Posti toi tänään tomaatti siemenet jotka tilasin Tomatofest.com ’sta.
Mahtava valikoima heillä.Toimitus pikkasen yli viikon.
Tilasin eniten mallia ”kääpiölajikkeita”, on myös ihan normi ”viidakkomaisia”. Onnistun aina saamaan viidakon aikaiseksi, nyt olen päättänyt että haluan mahtua kasvariin kesällä ilman vesuria :smirk:, ja olisi se kiva jos pusikosta löytyisi jotain syötävää :grin:

Siis tilasin semenet: tomatofest.com

Korpikankaan siemenet tuli tänään. (Kuori oli apposen ammollaan, onneksi kaikki oli tallessa) Kivivilloihin pääsi pelargoneja 10kpl. 

Mitenkähän nuo kelloköynnökset itäis nuissa kivivilloissa? Mullat on kasvarissa pankkojäässä. 

Chileistä 12/19 ovat itäneet. Niistä jopa kaksi rocotoa ja syntisen hitaat baccatumit. Vihreää näkyy jo, mutta kypärät on vielä kaikilla visusti päässä. Nyt kun malttaa pitää näppinsä kurissa… 

Chililootassa : 2 AlmaPaprikaa, Blue Christmas, 2 Pink Habaneroa, Blue Scorpion Tongue, Ancho Poblano, Lilac, Sweet Banana, 2 Mollya ja Werneri. Puolet siis kurkkii.

Ah. Ekat sirkkalehdet bongattu :heart_eyes:
100s&1000s iti ekana, nyt jännätään miten pärjään viidakkoni kanssa ennen kun ne saa kesällä kasvariin - varsinkin kun kasvarikin on vielä vaiheessa :see_no_evil: parit muutkin siemenet näytti itämisen merkkejä! Yllättävän hyvin oon nyt säästynyt kypäräpäiltä, kun laitoin “lautalle” (eli mun tapauksessa karvalakkimallisesti tyhjään voipakettiin kolminkerroin talouspaperi) siemenien päälle vielä talouspaperia niin että riistin yhdestä palasta yhden ohuen kerroksen ja laitoin sen siihen. Jaksaa hyvin puskea siitä läpi, mut kypärät jää matkalle​:grin:

Chili lauttaa kurkistelin taas…39 lajista -> 24 on itänyt .Laitoin kaikkia 2-4 siemenstä ja itäneistä itävyys ollut 100%. Loppuja jaksaa odotella,joukossa on myös hitaasti itäviä joita saa rauhassa odotella.Nyt vaan oli sitten mullat loppu(tietenkin) .Mihinkään en jaksa nyt lähteä ,joteen saavat rauhassa kasvaa lautalla josta siirrän multiin jahka jaksan =

Mä laitoin tänään montufarin ja riesen gelbin lautalle. Muut saa vielä hetken odottaa. Multaa tarvii kans hakea kun ulkona on vain iso säkki umpijäässä.