2019 Kylvöt

En mä kovasti välitä paprikasta, joten se siitä.

Pitäiskö kylvää jo kerratut petuniat. Kerkeis nipsiä niistä pistokkaita pitkin kevättä. Niitä ei ole kuin parikymmentä siementä, ja värisekoitus. Sais sitten enemmän mieluisan värisiä… Ja menisköjän nekin hyvin tuossa kivivillassa, kun ne pikkutaimet aina kaatuilee kastellessa. Tuota ei tartte kastella lainkaan, mutta jaksaako pienet juuret tunkea kivivillan huokosiin… :thinking: Onko kukaan kokeillut? 

Testi-idätykset kerätyistä auringonkukansiemenistä sekä Micro tom-tomaatista ennen siementen laittoa kirertoon pitäisi illalla polkaista käyntiin. Lampun alla talvea viettäneet huonekasvit saa kohta siirtyä omille paikoilleen odottamaan luonnonvalon lisääntymistä. Olohuoneen nurkassa tv tason päällä talvehtinut viirivehka on jopa tehnyt pari uutta hailua lehteä joulukuussa, kaksi kertaa olen lokakuun jälkeen kastellut.

Oho, vuoden 2016 keijunmekothan on itäneet lautalla. Ja Lemon Dropit näyttää häntiä. Tomaatit pitäis jo siirtää multiin.

Manzano Rojo C.pub työntää jo häntia siemenistä niin, että taitaa olla aika tunkea ne multaan. Löytyi samalla myös Marblesin ja Birds eye babyn kuivattuja podeja vaikka luulin heittäneeni ne pois, niin samapa tuo on ne ruukkukasveiksi idätelläkin… Auringonkukan siemenet likoamassa, kauheasti irtoaa väriä niistä

Viikko sitten laitetut Montufarit on itäneet ja tänään laitoin loput chilit lautalle.

Lautalta chilejä ja paprikoja multaan.Osaan chileistä jouvvuin laittamaan uuvet siemenet :frowning:

Sarviorvokkisekoitus tarttui kaupasta mukaan, pitänee laitella itämään ja keväällä istuttaa ulos karviaisten edustalle villintymään. Yrttien siemenet ja porkkanan siemenet kanssa hankittu sekä karpaattienkellon jonka ajattelin laittaa amppeliin seinustalle vaikka onkin pystykasvuinen.

Petuniat on nyt kylvetty kivivillaan. 40kpl näin vaatimattomasti.  Saapa nähä mitä tulee, vai tuleeko mitään. Sitten vielä kun onnistuisi yhtä hyvin pistokaslisäys kuin rayalla, niin avot. Ois tämä rouva petunioissa kesällä. :joy:

Oliko lobelia ja nukenkaulus kuinka aikaste? Joku hämärä muistikuva ois, että helmikuu ois hyvä. Mutta enpä oo kahteen vuoteen kirjoittanut päivämäärää kylvövihkoon.

Adenium  obesum “Chormoung” ja Hibiscus Blue siemenet pistin itämään.

Minoon laittannu nukenkauluksen maaliskuun alussa,itää nopiasti.

Kun en löytänyt sopivaa lämmintä paikkaa, niin adenium ruukut laitoin roikkumaan kylpyhuoneen patterin pystyputkiin. Ruukut sijoitin pusseihin. Vuosi sitten adenium siemenet itäsi kasvilampun vieressä. 

Tarhaorvokit puskee mullasta pintaan, sarviorvokit juuri äsken tyttären kanssa kylvettiin. Koeidätyksessä olevat viime kesän auringonkukkien siemenet ja 7 kymmenestä puskemassa pintaan. Suurin osa siemenistä jäi liotuksessa kellumaan pintaan, liian aikaisin uskon siemenet keränneeni. Hyvä että osa edes itämiskykyisiä niin saa jatkaa samojen jättien jälkeläisten kasvattelua jatkaa.

Basilikoista näkyy lenkkejä kanssa, nyt saapi sitte n odotella ennen kun muita idättelee.

Mulla ei oo ikinä onnistuneet vartavasten suoritetut Auringonkukan kylvöt ei maahan eikä purkkeihin. Sen sijaan lintujen maahan tiputtelemista siemenistä on muutamana kesänä noussut peltoon itsekseen pieniä auringonkukkia. Missähän vika että eivät ole minulla tarkoituksella kylvettynä itäneet? olen kokeillut muutamaakin lajiketta ajansaatossa. Onko kellään muulla vastaavia epäonnistumisia? Pitäiskö siemeniä liottaa vai vaativatko alalämpöä?

Oon aina taimettannu arskat ja hyvin ovat kasvaneet ja kukkineet.Tavis multaan paria viikkoa ennen maahan istutusta.
Aurinkoisella paikalla oon taimettannu.

Oletteko huomannut, ettei aina tarvitse tehdä ohjeen mukaan, jotta siemenet itää. Minä en aina muista liottaa siemeniä, mutta silti ne itää. Lisäksi minulla ei ole lämpöalustaa, mutta silti hyvin siemenet nopeasti itää. :slightly_smiling_face:

Tässä Bobbie vinkkejä millä saa arskat epäonnistumaan (nämä olen kokeillut ja huonoksi todennut):

-Liian pitkä esikasvatus. Silloin säikähtää ja kuolee shokkiin. Pari viikkoa piisaa. Eikä oo tarve v-vyöhykkeellä sillekkään, jos ei oo ihan paska kesä. 
-Esikasvatus sisällä lämpimässä, tulee hontelo rimppana, vaikka kuinka on valoa riittävästi. Taatusti katkasee niskansa, tai muuten vaan kuolee lempeässä kesätuulessa. 10 astetta piisaa itämiseen. Suoraan maahan tai ulos ruukkuun ja viltti päälle, niin on hyvä. 
-Suoraan maahan kylvettäessä liian pintaan kylväminen. Pikkuisen jos on vain taputellut multaa siementen päälle, niin ihan taatusti siellä on penkissä joka ikinen varpunen ja muut tirpat penkomassa siemenet huiviinsa. Oikea buffetti. Siinä sitten saa odotella olemattomien siementen itämistä. Ja jos joku siemen selviääkin hitchcockin linnuista, se kuihtuu kuivassa pintamaassa. Muksut kylvää hyvään syvyyteen, koko sormen syvyyteen. 5cm on hyvä. Ja kunnon tiivistys, ettei siemen ole tyhjässä kuopassa. 
-Riviin kylväessä liian harva kylvö. Kaikki ei idä kuitenkaan, ja sitten on ruma aukko. Liian kanssa pärjää aina. 
- Liika kastelu taimivaiheessa, jos on suoraan maahan kylvänyt. Ei pysy pystyssä kun juuret on liika pinnassa. 
-Vaikka kaiken teetkin niinkuin pitäisi, niin siemen voi olla vain raakana kerätty eikä idä. Tai muuten vain joku ötökkä syö taimen. Tai jänis. Tai muksu leikkii ritaria ja pätkii pajulla kukat poikki. Tai muuten vain tulee rakeita tai vaakana vettä. Onhan näitä. Mutta onneksi aina jokunen selviää ilahduttamaan päivää iloisella olemuksellaan ja kaikki on vaivan väärtiä. 

Bobbie,oon pitänny autotallissa jos on kylymät ilimat,muuten talon päätyyn aurinkoiselle paikalle.Harsoa oon käyttänny päällä niin kosteus pysyy paremmin.
Ei net kaikki siemenet ijä,en oo liottannu arskoja.
Maahan laitan touko kesäkuulla,harso päälle.

Ei auringonkukansiemen minustakaan tarvitse liottamista, aika ohut on se sen kuori.  Maahan suoraan laittaminen on helpointa näillä eteläisemmillä kasvuvyöhykkeillä, laittaa vaan tarpeeksi syvälle ettei se siemen pääse kuivumaan. Kuivamaan päässyt siemenhän ei enää idä.

Voi hitsi, syksyllä varastoin kaikki taimiruukut ja idätyslaatikot sun muut tarvikkeet kasvihuoneeseen, jonka ovi on nyt jäätynyt kiinni. Sisällä ois moler-hiekkapussi ja kookosbriketti, mutta purnukat puuttuu. Chilinsiemenet odottaa idättelyä eli on kai pakko kehittää jostain kierrätysmatskuista uudet purkit, kun en viitsisi ostaa lisää taimiruukkuja ja kennostoja.