2019 vuoden ulkopuuhia

Nuu näinhän se on, että se riittää kunhan itse tykkää.

Kyllä muakin eräs katseli nenänvarttaan pitkin, että mitä sinäkin oikein luulet tekeväsi.
Kommentit oli tyyliin ihan hirvee piha ja ihan typeriä kasveja, alppiruusut ja atsaleat on kuulemma hirveitä ja myös lähes kaikki muu mitä minulla on, en taida enää paljoa kuvia näyttää, meillä ei taida yhteistä säveltä ja kiinnostuksen aihetta löytyä hakemallakaan.

Kaikki tarvitsisi olla kuulemma ihan tarkkaan suoraan ja järjestyksessä, ei tälleen kuin minulla on luontoa mukaillen.
Ja puupöllit,  kannot, laho-oksat, kivenmurikat jne  kaikki mitä täältä löytyy on kuulemma ihan mauttomia, olisi pitänyt ostaa muurikiviä ja niillä pengertää.
Ja epätasainen metsä olisi pitänyt pengertää ja tasoittaa suoraksi, niin tähän ehkä pystyisi kuulemma jotain kaunistakin laittaa. :w00t:

Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä, mutta joskus kannattaisi vähän miettiä pitääkö ne kaikki kertoa. :unsure:
On minunkin ystävällä kukkia, joita en omaan pihaan ehkä kaipaisi, mutta oikeasti siellä hänellä ne ovat erinomaisen hyvin edukseen ja olen sen hänelle sanonutkin.
Pihan ja omistajan tyylillä mielestäni pitäisi edetä, ehkä neliömäistä peltotonttia taajamassa rakeneetaan vähän eri tyyliin, kuin esim. vehreää rantalehtoa, tai kuivaa mäntymetsää.

Onko teillä nuu lähellä jotain multa-asemaa, josta saisi hakea peräkärryllä multaa?

Minä olen ostanut multa-asemalta havu-rodo multaa ja se on tosi painavaa ja hiekkaista tavaraa, eikä häviä taivaan tuuliin heti niin kuin turve.
Olen alle laittanut vähän turvettakin, mutta päälle tuota tuhdimpaa multaa. ja siinä on kasvit kyllä viihtyneet todella hyvin.

Nuu, teillä on aivan ihana piha!!!
Snaxukin oli päässyt kuviin :heart_eyes:
Meillä taitaa olla samanlainen haketin kuin teillä. Helppo siirtää ja käyttää.
Nauratti sinun istutusalueet, laajenee laajenemistaan :grin:. Ja laajenee varmasti vielä kun löydät jotain kivaa istuttamaan. Se taitaa olla sellainen tauti. Kivasti olet laittanut nuo rungot ja ovat kivan näköisiä.
Ihana kevään vihreys kuvissa.
Teillä ei työt ihan heti lopu. Isoäiti sanoisi että ”työ haisee tänne asti” :grin:
Se on hyvä haju.

Laittaisin ehdottomasti sitä hiekkaista sekaan, jos sellaista on.
Ja laittaisin kyllä aika reilustikin.
Tämä minun havu-rodo mullan nimellä ostettu multa-aseman multa on myös hyvin hiekkaista ja todella hyvin on siinä rodot, havut, ja perennatkin viihtyneet.
PS . minun sinivaleunikko kasvaa havu-rodo mullassa just pelkässä siinä hiekkaisessa ja voi hyvin.

Olen ennen ostanut havu-rodo multaa säkeissä ja se on melkein pelkkää turvetta.
Se turve on sellaista huitulaa ja kuivattuaan ei edes meinaa kastua.
Rodoille ja havuille olen päälimmäiseksi ja vähän pintamullan sekaankin  aina laittanut havukatetta, tai jos ei ole ollut vähän metsästä “roskaa”. se tasaa hyvin kosteutta ja auttaa kastelua kun vesi ei valu pois taimien tyveltä.
Perennoille en yleensä ole laittanut katetta, tai jos laitankin vähän kauemmas taimista.

Niin mutta eikös jokainen kylä vaadikin oman kylähullun.

Ehkä minä olen sitten tällä kylällä se hullu, kun kaikki naapurit kyttäilee kummissaan.
Tuo naapurin isäntäkin tuossa tokaisi, että" ei niistä enää kunnon tukkia tuu" kun harvensin tuota takarajan yli tiheää kuusikkoa.
Vähän siihen tyyliin, että turhaan siellä pakerrat.

No näin puolen hehtaarin tontilla en muutenkaan ajatellut kauheaa tiliä “tukeista” tehdä.
Kunhan vaan harvensin, että olisi edes hiukan siistimmän näköinen.

Mun taannoinen koirankasvattaja antoi joskus hyvän elämänohjeen kun olin hoitolassaan töissä.
Hän sanoi että katso/etsi sen hoidokin hyvä puoli, jokaisessa on jotain vaikka kauniit silmät ja kerro se sille omistajalle, älä niitä huonoja puolia.
Se on muuhunkin elämään sopiva ja hyvin mieleenjäänyt elämänohje, siitä on yli 30 vuotta aikaa. :satisfied:

Mun prokkikset on tahallaan aika pieniä …tätä kivi rinnettä oon duunannut pari kautta hitaasti edeten jotta siit tulisi hyvä kerrasta. Vesiletkun kuljetusta nyt mietin et jos raaskisin sen kelan ostaa…olen aika pihilys ja nyky letku on aika uusi. Aamuyön tunteina mietin et kauankohan saan nauttia valmiista jos tulee valmista…kun ei luota tulevaisuuteen niin yksi isompi prokkis vain kerrassaan piisaa. Alkukeväästä ei ollut edes ajatusta jatkaa…mut kevät aurinko muutti mielen.

Jos ostat sen kelan, niin voit laittaa sen siististi johonkin paikkaan missä eniten tarviit ja liittää tuosta jo olemassa olevasta sen letkun siihen kelaan, niin ei ole niin pitkää matkaa kiskottavaksi.
Silloin tuo olemassa oleva ei menisi hukkaan ja olisi autonkin pesu edelleen helppoa.
Jos vaan siis teknisesti on mahdollista.
Minulle on isäntä näissä meidän viritelmissä antanut hyvän käytännön niksin kun näitä liittelen ja on tehnyt minulle kaikenlaisia adaptereita.
Eli aina kun liitän pitää olla liittimet muovi-muovi tai metalli-metalli, muuten hajoo tai vuotaa helposti .

Olen ainakin itse huomannut käytössä helpommaksi tämän patkissä olevan version, ennen oli 50 metriä letkua samalla kelalla ja en meinannut millään viitsiä käyttää sitä.

Kun tämän talon ostin ja olin aina aiemmin asunut kerrostalossa. Naapurin vanharouva sanoi että omalla pihalla saa tehdä tai olla tekemättä se ei kuulu kelleen. Voi käyskennellä yöpaidassa jos haluaa.
Mie aina painotan istutuksista kyselleelle, että tarkeintä on tehdä oman näköinen piha. Persoonallinen on mielenkiintoisempi kun luotisuorat “tuija” rivit;)

Isoja kuoppia savimaahan, pohjalle oksanpätkiä, haravointijätettä ja sahanpurua. Päälle olisi tarkoitus rytkäyttää kumpareet maata ja istuttaa kuukausimansikoita. Herneille tukikeppien laitto, ja kun viikonloppu huiskahti ohi sateessa kärvistellessä pääsen aloittamaan katajansiirron omillani. :fearful:…jippii…

Kasvaako mansikka turpeessa?

Mulla olis tänään hommana poistaa kasvarista etuseinä ja katto kokonaisuudessaan. Tyhjentää altaat, ja muut romut pois sieltä. Kantaa lankut ja laudat tapuliin, haravoida hyötypihan puoli, ja tehdä inventaario maaleista/öljyistä. Muuten kivaa hommaa, mutta tuulee ihan pirusti ja kylymä. Saa villahousut laittaa jalkaan, ja toivoa ettei koko akka lennä valokatteiden mukana alas tikkailta. :joy:

Koko päivän olen ollut ulkona. Vetänyt kärryä perässäni tai työntänyt kottareita.
Leikannut kuihtuneita oksia ja lannoittanut lavoja ja penkkejä.
Piti käydä ostamassa lisää kanankakkaa. Tarttui mukaan myös kolme puuta: pilariluumu, keltainen luumu ja kriikuna.
Äärettömän fixu mieheni naurahti ja kyseli mihin ne meinasin istuttaa :smirk:
No, se on pienoinen ongelma. Pilariluumun istutin kasvilavaan. En ole vielä löytänyt rautakankia, jossain se on täällä.
Pitää koe”kairata” jospa löytyisi paikka.

Kasvihuoneessa oli huoltopäivä. Lisäsin astioihin vähän vettä, lisäsin tukinaruja ja laskin kurkkuja alemmas kun katto tuli vastaan.
Kaksi isoa kasaa lehtiä tuli kun leikkasin pois kasveista.

Tänä vuonna oli tarkoitus kasvattaa kääpiö tomaatteja, nuo minun kasvit ei kyllä ole nähneetkään sanaa kääpiö.
Ne on kauhean rotevat ja isot. Yksi tomaatti menee kääpiö kriteereihin.

Vesiviljely sujuu ihan itsestään. Kasvit on terveitä, kukkivat ja tekevät raakileita. Mitään öttiäisiä ei ole ollut vielä.
Koputan puuta.

Jos suunnitelmat pitää, istutan daaliat ulos loppuviikosta.

Leikkasin vähän nurmikkoa.
Kyllä meinasi naurattaa mun varustus,  villa-aluskerrasto verkkarit, fleecetakki , tuulitakki , hanskat ja pipo.

Siivosin myös kellarin edustan ja kellarin takarinteen.
Huomisellekin mietin jo tehtävät, mutta nyt täytyy rauhoittua ja mennä suihkuun, että jaksaa herätä taas neljältä töihin.

Niin ja touhutessa tuli sen verran sentään lämmin, että fleecetakki sentään jouti pois, muuten varustus pysyi samana ja oli sopiva tähän pirtsakkaan kevätkeliin. :slight_smile:

Koko päivän kitkin pihalla. Samalla leikkasin scillojen varret pois että kevään seuraavat tulevat esiin.
Ah ihanaa kun saa kiireettömästi tehdä ja samalla kuuntelin Enni Mustosen uusinta.
Vesisade alkoi heti kun tulin sisälle. Turhan kolea keli oli lähes koko päivän.

Tänään otin ruohonleikkurin esiin.
Kaadoin vanhat bensat pois ja uudet tilalle, lisäsin öljyä ja ajattelin että varmaan taas jossain vikaa ettei lähde käyntiin.
Pumppasin jokusen kerran ja nykäisin.
Ekalla hyrähti käyntiin.
Että mie tykkään tällaisista laitteista:)

Pitääpä muistaa laittaa itekki stigan akku latautumaan. Ukko saa öljyt vaihtaa siihen. Eilen sain kuin sainkin kasvarin muovit ruuvailtua pois, tänään sitten kattotuolit irti. Ja koko muunkin listan sain kunnialla tehtyä. Kerrankin ei tuule, niin jos sais tänään loppupihan haravoitua. Sitten loppuviikon työnteko haittaa harrastustoimintaa. No viikonloppu on onneksi vapaata, niin josko kasvari sais uuden katon päälle silloin. :blush:

Eilen tuli kyykittyä 1+2 tuntia (kahvis välissä) niin kylläpä olo on kuin kankikaikkosella…illalla levitin luujauho rakeita ja täytin kastelukannut.
Olin taas oikein tyhmä…miksi levitin luujauho rakeita ?? Kun ei sadetta luvattu…oikein TÖÖTTI tyhmää…koirat syö kaiken minkä löytää. Olisin voinut kipata ne suoraan niiden lautaselle…mur…

Enpä tuonne kylmyyteen voi vielä mennä tekemään mitään, täytyy odottaa että lämpenee.

Istutin sisällä olleista tomskuista  kaksi taas kasvariin paljuun. Isoiksi kasvavat Sungold ja Makea Krimiltä oli tänään siirtovuorossa. Meinasin siirtää sinne jo pari muutakin mutta ens yö on aika kylmä ennusteen mukaan ja näihin vielä ylettää seinälle entisiä varten viritelty harso. Jos siirtäisin sinne useamman niin niille pitäis virtellä uusi harsosysteemi.  No hiljaa hyvä tulee :slight_smile:
Nyt meinaan mennä kaivamaan viime vuonna tehdystä perennapenkistä raunioyrtin pois. En sitä sinne oo mielestäni ees istuttanut mutta kun siirteessä olleita, vanhan kodin penkeistä kaivettuja kasveja viime vuonna sinne istuttelin niin varmaan on vaan tullut siinä sivussa juuria tuostakin. Se ei sovi tuollaiseen perennapenkkiin, leviää sinne ja se on sitten jonkun vuoden kuluttua pelkkää raunioyrttiä koko penkki.
Mulla ei oo sille ees mitään hienoa kasvupaikkaa olemassa, kaivan vaan kuopan tuonne hiukan reunemmas missä se saa rauhassa olla oma näyttävä itsensä muita häiritsemättä.

Parturireissulla hain taas Apellisen multasäkkejä.
Äsken ajoin kevään ensimmäisen kerran puuhamaan nurmen. Oli jo liian pitkää.