Piti kylvää tänään muutama rocoto mutta enpä laitakaan yhtään niitä tänä vuonna. Niin se mieli muuttuu. Valkkasinkin kasvatettavaksi pari paprikalajiketta (Friggitello ja Golden Marconi) ja pari mietoa chili-paprikaa (Zadira ja Sugar Rush). Näistä mulla on ollut aikaisemmin vain tota Sugar Rushia joka lunasti paikkansa meikäläisen keittiössä jo vuonna 2013.
Yritän tässä toppuutella etten ihan vielä tekisi kylvöjä, aikaisemmin oon alotellut tammikuun puolivälin molemmin puolin ja hyvin oon ehtinyt. Korkeiksi kasvavat chilit niinkun esim. Sugar Rush on, ovat kasvaneet kattoon ja ylikin. Siis malttia ees parin viikon ajaksi vielä.
Ekoissa chileissä lenkit näkyvissä. Yllätykseksi habaneroilla. Nyt vain on käynyt niin, että olin merkannut riville vain 9 chiliä, ja kivivilloja on 10. Nyt en tiiä mikä on mikä. Muuta ku ekan ja viimeisen. Jotakin on nyt kaksin kappalein, eikä oo haisua mitä. No joo.
Pitäiskö vipata kaikki mekkojen siemenet multaan. Vanhoja ovat, itää jos itää. Mulla ei oo koskaan ne oikein onnistuneet. Tälle vuotta ajattelin kokeilla (itselle) uutuutena amppelirusokkia. Aina on kaikki niin hempeetä ja pinkkiä, jos nyt laittais keltaista ja lilaa. Maaliskuussa kuitenkin iskee vimma kylvää miljoonia hörsyläpetunioita ja muita hömppiä. Sitten on sillisalaattia terassit täynnä.
Keijunmekkojen siemeniä löysin runsaasti vuodelta 2016, pitää kai kokeilla itääkö ne. Tuoreempia ei ollut enkä muista olenko edes yrittänyt niitä kasvattaa tuon vuoden jälkeen,ei ainakaan runsaista kukkapaljouksista ole muistikuvaa.
Tämänhetkiset lautat:
No jo oli vikkelää. Ainoastaan orange rocoto, Ruissalon habanero (joka ei itänyt viime vuonnakaan) ja trepadeira do Werner eivät ole itäneet. Muuten kaikki. Loistavaa!
Ja kisan voittaa ‘hainan yellow lantern’ kypäräpää esityksellään.
Viikonloppuna pääsisi kylvämään.
Siemenet saapuivat:)
Täälläkin aloitus lähenee. Tänään kävin multaostokset tekemässä eli nyt on kaikki tarvittava olemassa. Viikonlopun yli ainakin vielä menee kun on taas muuta hommelia perjantaista sunnuntaihin.
Tourangelle, mulla on useimmat chilien ja paprikoiden (ja tomaattien myös) siemenet suunnilleen noin vanhoja ja vanhempia. Itävyydessä en oo huomannut eroja, niin vanhat kuin tuoreemmat ovat itäneet hyvin. Sellasille 5-10 vuotiaille siemenille oon laittanut varaparin itämään varmuuden vuoksi. Joskus se on ollut tarpeen, joskus mulla on sitten tuplamäärä taimia. Ja joskus hyvin harvoin joku lajike ei oo itänyt lainkaan, mutta niissä uskon että on ollut kyseessä se etteivät siemenet kerättäessä ole olleet vielä kypsiä. Yeisesti ottaen chilin siemenet itää iäkkäinäkin hyvin.
Multa lämpiämässä. Huomenna kylvöjä.
Kannattaako pakastimessa olleesta tomaatista ottaa siementä, onko kukaan kokeillut lähteekö semmoinen enää kasvamaan?
Aamulla kylvin Heliotroopit ja värinokkoset. Huomiseksi jätän pistokkaiden otot ja varmaan jotain vielä kylvän.
Ylimääräinen työvuoro sotki suunnitelmia.
Kylvin lumihiutaleet ja riippapetuniat. Aikaista on mutta yritän tulevista taimista ottaa pistokkaita.
Päätin etten tänä vuonna laita mitään siemeniä itämään.
Vielä on jäljellä ainakin 20 pelakuun siementä, mutta katsotaan miten ne vuosi sitten siemenestä kasvatettu pelakuut viihtyy. Niitä tilasin 40 siementä.
Uutuutena aion laittaa amppelirusokkia. Millon se olis hyvä kylvää? Meniskö nukenkauluksen kanssa yhtä aikaa?
Keijunmekon siemeniä kävin ostamassa😛.
itää ne näköjään lumihiutaleen v 2014 siemenetkin, yllätysyllätys.
Hyvin ovat itäneet Siemen Vesalta tilatut.
Pääsee ensi viikolla koulimaan.
Minäpäs sinittelen vielä aloitushimon kanssa. Lapsenlapset tulee taas ens viikonloppuna, ehkäpä yhdessä kylvämme chilit ja paprikat silloin.
Tomaatit meinaan ensi viikolla kylvää.
Vähän vaikeaa on pidätellä.