“Lasipalatsin” rakennusta taas jatkettiin kun oli luvassa poutapäivä. Pari viikkoa oli ihan pysähdyksissä jatkuvien sateiden takia.
Välillä keräsin mansikat ja äsken vähän kastelua.
Selkä on alkanu temppuilemaan, ei oikein jaksa enää kellon ympärystä puuhastella.
Ensin laitoin miehen vartioon, että jos naapurin tytöt tulevat käymään, en olisi halunnut ruveta selittelemään tekemisiäni :).
Kävin repimässä ensin kukat naapurin meidän rajalla viitisen metriä pitkästä ojasta kasvavasta vuohenputkista. Sitten revin vielä kokonaisina varretkin. Talossa ei asu nyt ketään kun naapurin täti on vanhainkodissa. Mutta tytöt miehineen käyvät leikkaamassa nurmikon, mutta ovat jättäneet vuohenputket leikkaamatta. No nyt ne on suht hyvin revitty, ainakin meidän puolelta ja ojasta. Mies saa vielä trimmerillä vetää maata myöten.
Naapurin täti sanoi aikoinaan että hänen äitinsä oli tuonut vuohenputkesta alun jostain Helsingin läheltä, kun tarvitsivat sodan aikana mausteita keittoon. Nyt minun käteni, hanskoista huolimatta haisevat mausteilta.
Kun olin päässyt repimisessä vauhtiin, niin kävin repimässä lipstikastakin suurimman osan jäteasemalle vietäväksi.
Orapihlaja-aita taas sopivan korkukinen. Onneksi ei ole kuin tontin yhdellä sivulla sitä. Mahtui henkilöauton peräkontissa kulkemaan kaatopaikalle.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Kukkineiden leikkuuta, kastelua.
Vadelmien keruuta pihasta.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Aamulla pölyttelin käsin kurpitsoita. Aamupäivällä koiran kanssa mustikoita keräämässä tunnin verran. Kolmisen litraa arviolta, joku oli jo käynyt keräämässä sieltä suurimman osan. Soutelemassa tunnin verran, hissukseen liikuin katsellen ja kuunnellen vettä ympärillä. Kasvimaalla letkun kanssa kastelemassa vajaa tunnin, osa jäi vielä kastelematta eli palattava on sinne paarmojen syötiksi. Kastelua tehtävä myös pihapiirissa, ja ne mustikat perattava myös tän päivän kuluessa. Siinähän se sit onkin aika tarkkaan mennyt päivä piha- ja ulkopuuhien merkeissä.
Vaan nyt sihautan oluttölkin auki ja meen hetkeksi istumaan pihalle kansituoliin. Pihapuuhaa sekin :Wow:
Ihan liian kuuma, aurinko tuntuu ihan polttavan iholla
Nuu,puuhaa paraasta päästä
Vähän marjojen keruuta ja pakastusta.
Kukkineiden varsien katkomista omalta pihalta ja puuhamaalta. Oman pihan kastelu.
Leikkasin nurmikon ja aloitin kaivamaan 7m kivimuurin reunaa auki. Kivimuurin ja nurmukon välillä on aidannetta, jota en ole uudistanut sitten istutuksen. Kuivaa maata, pikkuherukkaa, ja huonosti kasvaneita ruusuja. Tavoite ottaa kaikki ylös ja vaihtaa huono multa parempaan, juurimattoa ja joidenkin ruusujen takaisin istutus syksyllä ja nyt pari uutta hankintaa. Tosi viheliäinen työ, kun maassa menee yhdeb männyn juuria plus kaikki ylösnostettavat juurineen. Ehkä jää kesken, ehkä valmistuu tänä syksynä.
Pensashanhikit on tulleet hulluiksi …ne kukki etuaikaan jo ja kun leikkelin kukkineet pois jotta tuuhistuisivat kun ovat vielä pieniä niin alkoi uusi kukinta ? Ihan mieluinen ylläri…mut rasittaakohan liikaa kasvia moinen into ?
Samaa kun eilen. Töiden jälkeen hain metsästä pari litraa mustikoita.
Vähän kastelin, vähän katkoin kukkineita tai latvoin pensasaitaa.
Keräsin kurkut ja säilöin. Keräsin vähän mansikoita ja vadelmia.
Melkein koko päivä ulkona mut ihan liian kuuma niinkuin eilenkin. Tänään tuuli vielä vähemmän eli oli oikeestaan täysin tyyntä. Aamupäivällä koiralenkillä pysähdyin keräämään mustikoita varjoisalta paikalta metsästä ihan läheltä kotia. Keräsin ehkä vajaat pari litraa ja hiki valui pitkin naamaa vaikkei liikkumista pahemmin tullut tehtyä.Palattiin sitten samantien kotiin vilvottelemaan. Ihana istua tälaisena päivänä omalla pihalla varjossa, hiljaisuudessa lueskellen ja kylmää juomaa nauttien !
Päivällä kävin hissukseen soutelemassa tunnin verran. Melkein liian kuuma siihen mut näkö- ja kuuloaistit nautti täysillä. Joitakin hetkiä oli vaan minä lipumassa veneessä, kuikkaperheitä melkein vieressä uiskentelemassa ja sukeltelemassa. Kaislikossa linnut äänteli. Pari moottorivenettä meni ohi mutta hyvin ne hidasti kohdalla. Ne aallot joita ne aikaansai oli yllättävän isoja ja keikuttivat aika tavalla mun kiikkerää venettä. Näin täysin tyynellä se aallon korkeus ja sitä myöten keikutus vahvistuu ? Ihan lopussa kun olin jo venevalkaman vierellä palaamassa tuli paikalle vesiskootteri hirveetä vauhtia ajelemaan ja pyörimään. Mulla tuli hätä päästä pois niiden aaltojen alta ja loppumatka ei ollut enää luonnosta nauttimista vaan lähinnä kiireistä pakenemista.
Koiran käytin uimassa venevalkamassa vähän myöhemmin - harmi ettei siellä voi ihmiset käydä uimassa. Oisin mieluusti kastautunut itekin
Kotipihassa vasta 19 aikoihin pystyi kasteluhommia tekemään eikä silloinkaan kovin paljon - ihan pakolliset vaan. Kuuma ilma pakotti olemaan paikallaan varjossa, mutta toistin itteäni : sama niinkuin aamupäivällä
Tässä on tainnut muutaman muutaman viime vuoden aikana vihdoin oppia rentoutumaan ja nauttimaan hetkestä jolloin ei suorita mitään, on vaan. TapTap :rolleyes:
Kastelua.
Isäntä paistoi muurinpohjalettuja ja istuttiin varjossa aamupäivällä…naapureissa ei ketään kotona…hiljaista.
Mutta iltapäivän vietin sisällä…liian kuumaa minulle ja isännän fillarissa mittari näytti +30 kahden aikaan.
Illasta sitten vähän nyppimään ja leikkaamaan ja lopuksi kastelemaan…isäntä levitti hiekkaosuuksille nyt ruiskulla 7,5 litraa etikkaa. Haisu on kamalaa…mutta nyt jos ruskistaa rikkiksiä pois…
Mie sopeudun nopeasti lämpöön, enää ei ole kuuma.
Töiden jälkeen nypin vähän kukkineita. Jonkin verran kastelin. Ukonilma kävi lähellä, mutta ei osunnut.
Joku hamsteri ruukutti vadelman ja mansikan rönsyjä purkkeihin. Perunan noston jälkeen lisään vielä edellisiä.
Koko päivä pihalla täälläkin tai siis aamulla siivosin ensin sisällä ja sen jälkeen ulos.
Kiva keli, ei liian kuuma.
Kastelua ja nyppimistä lähinnä ohjelmassa.
Ja oleilua ja lehtien lukemista ja nautiskelua, loman kunniaksi.
Kaikki ruohomatot leikattu tänään. On tullut käveltyä vetävän-keräävän leikkurin perässä. Keskipäivällä leikkasin puolet, nyt illalla loput. On heti siistiä, kun saisi vain laattojen välit putsattua. Lonkka ei anna kyykkiä. Pitäisi löytää joku keino, kuumaa vettä vai mitä.
Olen kerran yhtenä kesänä sekoittanut hiekkaan sementtia ja sitä lapioinut puhdistettuihin väleihin. Ei mitään hyötyä, on vain vaikeampaa kaivaa rikkiksiä ja se betoni nousee murusena myös pois. Ideoita että pääsisi tuosta turhanpäiväisestä työstä eroon. Pitäisikö laatat ottaa pois ja laittaa sepeliä. Sitten taas on kuin autotallin edessä, sepeli on ihan rikkiksien peitossa, on apilaa, piharatamoa ja muuta matalaa rikkaruohoa.
Poimin 5 litraa metsävattuja ja ukkoni saman verran mustikkaa.
Kurpitsojen pölytystä. Kuusentaimien alustojen kitkeminen ja ruohosilpun levitys niille. Kasvimaan kastelu ja ruohosilpun levittelyä sinne. Vähän sadonkorjuuta. Sellasta normia mikä oli pakko tehdä. Ja sitten kävin uimassa, edellisestä kerrasta oli jo yli viikko. Vesi oli lämmennyt niin et senkun meni vaan. Satoi, olin yksin koko rannalla. Uin ja sukeltelin. A-i-v-a-n- i-h-a-n-a-a !!!
Alkuillan koiralenkillä löysin kesän ensimmäiset herkkutatit.
Tää on yksi niistä päivistä jotka muistan tästä kesästä !