Ostin nyt etikkaa kaksi kolmen litran purkkia. Ostin myös lidlistä tällä viikolla tarjouksessa olevan Premium 5l Garden Pressure Sprayer’in. Nyt vaan mietityttää kestääkö laimentamatonta etikkaa. Kyljessä lukee että sopii myös ph-neutraalien puhdistusaineiden ruiskuttamiseen. Mikähän mahtaa olla etikan ph-arvo.
Tämmöistä löysin googlaamalla.
Etikan pH on hyvin alhainen eli pH 2 ja pH 3 välillä. Neutraalit - aine lasketaan neutraaliksi mikäli pH-arvo on välillä 6-8.
pH taulukko ei ala nollasta – vaan neutraalin aineen (kuten veden) pH on tyypillisesti 7. Mentäessä kohti emäksistä aineitta pH-arvo nousee suuremmaksi, kohti kymmentä - - ja happaman aineen kohdella pH-arvo puolestaan laskee kohti nollaa. Nolla ei siis ole merkki neutraalista aineesta vaan se kertoo aineen olevan erittäin hapan.
Töiden jälkeen 3h kastelua ja saavillisen kitkin. Paljon pitäisi kitkeä ja leikellä kukkineita, mutta ei tahdo ehtiä.
Kitkemistä ja kattamista. Hiukan kastelua, vain hiukan koska luotin siihen että ennusteiden mukaan sataa kunnolla - ei sitten satanutkaan kuin ihan ehkä millin verran :doze:. Mausteyrttien keräämistä.
Ja sitten kävin uimassa. Lähdin heti sateen loputtua ja sain taas ihan yksin uida. Veden pinta kuin peili, aivan tyyni ilma.
Viritin rastasverkon saskatoonien häkin ylle. Alku oli hankala, kun sen päädyn pensas on korkeampi kuin häkki.
Istuttelin mansikan rönsyjä tölkinpohjiin.
Vähän marjoja keräsin. Vähän kastelin. Vähän kitkin ja leikkelin kukkineita. Ajoin puuhamaan nurmen. Anteeksi mehiläiset kun leikkasin apilat.
Aamulla kävin taas tuossa lähellä mustikalla. Katoin, että sisiliskoko siellä heilahti, no ei se oli kyykäärme ja 10 cm minun kädestä ja jalasta.
Rauhallisesti se siitä lipui pois, ei sihissyt eikä mitään, mutta mä lähdin kotiin.
Muuten siimaleikkuria ja liri, liri kaivon viimeistelyä.
Vain mansikat kävin keräämässä ja vesisateessa nekin. Odottelin sateen rakoa mutta ei sitä vaan tullut.
Aamupäivällä pikaista kastelua ja kasvihuoneessa tomskukasvustojen karsimista. Sinne jäivät leikatut kasvustot lattialle kun piti kiireesti lähteä kyläilemään.
Kyläpaikasta iltapäivällä palatessa pysähdyin tutussa metsikössä toiveikkaana ämpärin ja poimurin kanssa ja olihan siellä mustikkaa kuten muistinkin olevan. Tai oli ollut. Poimurin kanssa oli menty, ja minä sit perässä omalla poimurillani. Jos olisin ollut ekana paikalla olis ämpäri täyttynyt varmaan parissakymmenessä minuutissa. Nyt sain puoli ämpärillistä vähän yli puolessa tunnissa. Sain kummiskin, huomenna peratessa oon ihan tyytyväinen ettei tullut kerralla enempää :laugh:
Huomiseksi jäi myös kasvarin lattialta karsintaroinan putsaaminen. Ja suurin osa kastelemisista.
Rakastan tätä(kin) osaa kesästä kun voi vaan mennä ja hakea metsästä ym. paikoista itelleen ja läheisilleen syötävää ihan niin paljon kuin itse viitsii vaivaa nähdä ja aikaa käyttää. Ihan bonusta sen lisäksi että voi kerätä satoa omista kasvatuksistaan. Ihan vois pakahtua onnesta! Ja kuitenkin kuulun siinä mielessä isoon vähemmistöön. Outoa. En minä vaan se enemmistö :Whistling:
Minua aina huvittaa, kun sanotaan ettei kukaan pelkästään itselleen viitsi ruokaa tehdä, saatikka leipoa, kasvattaa mitään tai säilöä.
Alkaa kolme pakastinta täällä olla taas täynnä;)
Taas hetki vattupuskassa, vähän joka päivä kypsyy niin talvella saa “namistella” niitä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Ehdin töiden jälkeen oman pihan nurmen ajaa ja trimmeröidä reunat.
Pikkasen vattuja keräsin. Kohta pitäisi sateen alkaa.
Kasvarin kastelin, vatut keräsin ja saavillisen kitkin ja leikkelin kukkineita. Nyt vähän vettä ripsuu. Kaikki korppukuivaa.
Marjoja syömässä sateessa, kasvariin vähän vettä ja postilaatikolla ja autolla kaupassa. Siinäpä tämän päivän ulkoilut. Satanut koko päivän. Toivottavasti sataa paljon ennen pakkasia, lumitöitä ajatellen… :unsure:
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Aamulla aikaisin kaupungissa ruokaa kiireellä hakemassa että luvattu poutapäivä ei mene hukkaan. Mansikkamaan reunukset kerkesin siivota kun tuli eka “poutapäivän” sadekuuro.
Sen jälkeen lisää vähän väliä.
Nyt näyttäis että loppuvat. Pitäis lähteä edes mansikat keräämään satoi tai paistoi.
Kyllä ketuttaa…
Täälläkin satanut oikeestaan läpi koko päivän. Välillä vaan sellasia 10-15 minuutin “hengenvetotaukoja”. Sellasen aikana just äsken kävin tyhjentämässä sadevesisaaveista vedet kurpitsoille. Kasvimaan kurpitsat joutuu oottamaan huomiselle kun saavit tyhjeni. Ja nyt sit taas sataakin.
Vaan kun eilen kävin mettästä hakemassa pari ämpärillistä mustikoita niin ei mee tää sadepäivä hukkaan. Niitä voi ihan hyvin siivota sisälläkin, ja on siivottukin jo
Aamupäivällä tyhjäsin täyttyneet sadevesiastiat ja kannoin kaikille kurpitsoille vettä. Vähän yli 200 litraa saivat yhteensä.
Päivällä saderaossa ajelin omille marja-apajoilleni ja hain taas ämpärillisen mustikoita. Hitsit niitä on nyt paljon, ääneen voivottelin kun piti lähteä pois sellasen aarteen luota. No ei mun selkä kestä enempää keräämistä kuin ämpärillisen kerrallaan, mut mun sisäänrakennettu kaikenvarailija ja hamsteri ei taho ymmärtää sitä
Löytyi siinä sivussa myös kanttarelleja, niitäkin vaikuttais nyt olevan tavallista runsaammin.
Ei kovin pitkiä aikoja satanut, niin on tullut muutama saavillinen kitkettyä ja omenia maasta kerättyä.
Hetken aikaa vaiheessa olleen kukkapenkinreunan rakennusurakka jatkui ja taas jäi kesken, kun sade alkoi. Jos jo huomenna. Miten ottaa niin koville.
Vanhempien luona tuli käytyä marjavarkaissa (vattu- ja karviaispuskissa). Nam
Multasuursäkin tyhjennystä uudistettuun ruusupenkkiin. Kivaa hommaa.