2020 Vuoden ulkopuuhia, SULJETTU

Nuu, tällainen Lämppäri
…onnistuikohan linkki…
Tällaisen ostin ulkoisella termostaatilla pari kolme vuotta sitten. Toiminut ihan perfekt :+1: Voi itse säätää halutun lämpötilan ja on kasvariin soveltuva, siis IP-luokitus.

Nuu, ulkoiseen termostaattiin voi itse säätää haluttu lämpötila, esim. 11 astetta tai mitä nyt haluaa. Näyttö selkeä ja helppo käyttää.
Itse puhallin hyvin hiljainen ja vankka. Uskallan jopa ”unohtaa” sen mutta käyn kerran päivässä kasvarissa kastelemassa asukit.
Itse puhaltimessa on termostaatti, mutta kun ei tiedä mitä säätää ja mitä lämpötilaa niin sen takia se ulkoinen termostaatti on ihan yliveto. Ei tarvitse ”ylilämmittää”, lämppäri pysyy siinä mitä ulkoiseen termostaattiin on asennettu haluttu asteikko, esim. 10 astetta. Ei tarvitse miettiä eikä säätää mututuntumalla kun on se ulkoinen termari.
Tämän lisäksi hankin johdottoman lämpömittarin, näyttö sisällä - anturi kasvarissa, pystyn sisällä katsomaan että kasvarissa on kaikki ok, ja on ollut niin kauan kun on ollut tuo lämppäri + termostaatti- yhdistelmä.

Samat  systeemit täällä  kun Chalilla ,tuo  ulkoinen termostaatti on todella  hyvä  ja  toimiva, samoin langaton  lämpömittari …

Alko tänään vapaat ja tietysti sataa kuin esterin peräpäästä. Hommaa olisi, ei kiinnosta sateessa touhuta. Pakko kait se on käydä viskomassa kalkkia ympäriinsä, niin on edes yksi homma hoidettu😅

Kävin sahaamassa sähkömoottorisahallani pihan tulotien varrelta vuosia vanhan Norjan angervon ihan lyhyille tapeille. Meinasi sormet hanskoista huolimatta jäätyä, kun piti kaivaa vuosia kerääntyneitä tammen lehtiä pois varsien ympäriltä, että pääsin sahaamaan. Nyt se on tehty, kyllä olen aikonut tehdä tuon työn monta vuotta. Kun ilmat lämpenee, kerään risut peräkärrylle ja kuskaan pois. Sitten siistimään tammenlehtiä kompostiin. 

Talven tappio… tammisaaresta keräämäni havoskastanja jonka kasvatin lähes 2 metriin on kaatunut…joku saakelin paskaperse oli syönyt sen juuret !! Tynkä oli enään… kyllähän sapetti kun oli tarkoitus haiseva risuinen tuomi kaataa kun kastanja kasvaa… MUR MUR… 

Hain K-raudasta multasatsin ja kevään kanankakat ja kalkit.
Jos saisi ainakin lannoitukset näin kolealla kelillä hoidettua.
On K-raudassa ollut ennenkin hyvä palvelu, mutta nyt olisi myyjä tullut nostamaan säkit ajoneuvoonikin.
Eipä juuri asiakkaita ollut.
Vähän olin pettynyt kun ei pensaita ollut vielä kaupan. Viideltä aamulla jo niitä kuukkeloin;)

Jotain olen eilen ulkona tehnyt, kun hartiat ja käsivarret huutaa armoa. Sekatöörejä ei pitäisi ollenkaan käyttää eikä haravaa, niistähän kolotus iskee. Pari kottikärryllistä ihan rukkaspelillä nostelin ja vein kompostiin, säilöin kananpaksalla. 

Puuhamaan ja oman pihan penkit lannotettu ja kalkittu. Vähän rikkoja kitketty.
Ruokakompostista siirsin osan mullasta kasvariin ja pari säkillistä ostomultaa päälle.

Jälleen kerran haravoin tien varressa risuja terijoen salavien alta. Seuraava kerta taas seuraavan lumituiskun ja myrskyn jälkeen. Ei tykkää minullakaan kädet haravoinnista. Lunta alkoi satamaan niin pääsi huilimaan.
Jotenkin olen kyllästynyt koko ulkohommiin kun on rämpimistä koko homma.
Hanget kestää kävellä niin oli kolan päällä hyvä vetää risuja nuotiopaikalle.

Meillä isäntä karsi viimeisen terijoensalavan niin puliksi että saa uuden viran köynnöstukena…roskaava puu on kauhistus muutoinkin. Tuomelle olin antanut lähtöpassit koska on risuinen ja ruma suurimman osan aikaa…vika pihakoivu onkin jo klapeina varaston nurkalla

Keltaiset daaliat istutin puuhamaalle. 
Siivosin saunan verannan.

Vihdoin sain autotallin siivottua keittiörempan jäljiltä. Sahasin kaikki levyt  ja lankut siellä. Vain sahanpurua ämpärillinen, ja kaikkea muuta sälää.

Eilen kului n. 9 tuntia polttopuukuorman teossa. Hidasta oli, kun puut ovat korkeissa pinoissa vanhassa heinäkuurissa. Ensin kaadoin pinon osina, heittelin muutaman metrin päähän lähelle peräkärryä, heittelin ne lavalle ja kiipesin tikkaita pitkin pinoamaan ne kärryn reunojen tasalle. Parin tunnin päästä katsoin kelloa, sen jälkeen en uskaltanut. Alkoi sitten hienoinen lumisade, ja vedin pressun pinojen päälle. Pressu oli vanha, liian iso ja paikoin reikäinen, joten sen levittäminen tuulessa oli kinkkinen homma. Vasta sitten katsoin kelloa ja yllätyin miten äkkiä päivä meni. Kun paikka oli n. 15 km:n päässä kotoa, ei kannattanut jättää kesken. Sitten soitto pojalle, joka vei poikansa hekemaan kuorma pihalle. Kun on sopivasti tämä viikko lomaa ja kuuri sijaitsee naapurin lihakarjan laitumen keskellä, sen ympärillä on verkkoaita ja pitää hakea puita ennen laidunkautta. Siksi kärry piti jättää aidan takia muutaman metrin päähän.
Nyt on jotenkin kankea olo, vaikka ainoat “vammat” ovat pari mustelmaa ja naarmu leuassa. Sillä se lähtee millä tulikin, eli kuorman purkaminen ja pinoaminen varastoon. Ainoa virus, (tai bakteeri) mikä siellä saattoi vaania, on myyräkuume.
Ihme kyllä, ei tullut nälkä vaikka eväänä oli vain teetä termarissa.

Tunnin olin pihaa siivoamassa, kiva keli.
Pakko oli mennä muuten olisin jotain kylvänyt tai leiponut.

Ostin Prismasta pikkunarsisseja neljä ruukkua, kun halvalla sain (50 cnt/purkki). Aikeena oli istuttaa ne tuonne pihatien risteykseen ruukkuun ilahduttamaan ohikulkijoita. Kotiin päästyäni alkoi raekuuro, jota seurasi räväkkä vesisade. Nyt vain tuulee lujaa. Ei yhtään huvittanut mennä laittamaan mitään kasveja tuonne mäelle. Eivätkä ne narsissitkaan varmaan olisi mitenkään ilahtuneet ulkoilusta…

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012

Minulla kasvit värjöttelee verannalla sää suojassa ja iltaisin suihkuttelen kädenlämpöistä vettä kasteeksi ja torvinarsissit ja perunanarskut tuoksuu niin että kauaa ei voi olla…onneksi en vienyt haisuleita ulos.

Torstaina ja perjantaina kärräsin puut peräkärrystä varastoon pinoon. Sen huomasin, että kotipihalla tulee helposti keskeytyksiä verrattuna kaukana tapahtuvaan työhön. Maanantaina alkaa taas työpäivät, siihen mennessä viimeinenkin kankeus on mennyttä.

Suunnitelma oli että olisin mahdollisimman paljon pihalla puuhastelemassa, mutta näköjään tulee aina suunnitelmiin muutoksia. Kun aloin yhtä puuhaa huomasin että puuttuu jotain ja piti käydä Baukkarissa (hyvin, hyvin suojautuneena), sitten muistin että tänään piti hakea postiautomaatista (viimeinen hakupäivä - aikaa 7 vrk hakea paketti) paketti.
Kun taas olin saanut pihavaatteet päälle, piti käydä lähisukulaisen puolesta kaupassa (hyvin, hyvin suojautuneena).
Päivä on nyt sitten mennyt asioiden hoitamiseen. 
Iltapäivällä laitoin puhelimen äänettömälle ja menin ulos. Muuten mukava päivä mutta kova hyytävä tuuli.
Vein kasvariin melkein kaikki daaliat ja kastelin siellä jo olevat kasvit. Mukavasti näyttää siellä viihtyvän.

Mieheni sai taas perattua tonttia (meillä pieni tontti, n.4000 2m) vesakoista. Oli isompaa ja pienempää. Hän silppusi ja pätkäsi, nyt on taas mukavan näköistä. Tämän takia hän “joutui” hankkimaan uuden moottorisahan :D, se on sellainen jonka minäkin saan käynnistettyä (juuri ja juuri vetää narusta niin käynnistyy).
Silppuri silppusi roinaoksat ja se kasa on nyt levitettynä.

Tämä on joka keväinen kohokohta, hevoskastanjan nuput turpoaa.
Kohta kuuluu mukava pauke kun nuppujen suojalehdet sinkoaa maahan ja takertuu koirien turkkiin ja tassuihin…
Suojalehdet ovat kuin kärpäspaperia, kauhean tahmaisia ja liimaantuu joka paikkaan.

Viskelty kevätlannoitetta kukkapenkkeihin. Iltapäiväkahvit pihalla.