2020 Vuoden ulkopuuhia, SULJETTU

Muovikasvarin kokosin kasvimaalle, muoviverhous saa olla alkuun ja sitten kuumemmalla kelillä kesällä otan kokonaan pois. Kurkuille lähinnä kasvutueksi tuo kehikko.

Tänään virpojien jälkeen sipaisin ruusupenkkiin uutta multaa ja siivosin mansikkapenkin ja iltapäivällä harasin hiekkaa… sammalta pois. Sahrameille lirautin hieman ravinne vettä… näin se lähtee alkuun.

Mun ulkopuuhat on ollut katselua, että mitä tarttis tehdä. :wink:

Tyttärellä alkaa nyt lomautus, niin hän tulee huomenna auttamaan, saa ainakin muutamaa penkkiä vähän laitettua.
Toki täällä on monin paikoin maa ihan jäässä vielä, tässä on niin varjoisaa, että ei sula, kun ei aurinko pääse lämmittämään.

Ollaan taas tänään oltu pihalla koko pitkä päivä.
Risusavottaa, haravointia, ulkokeittiön pesua, ulko-olohuoneen pesua, etupihan siivousta…
Jestas, olo on kun jyrän alle jäänyt mutta ihan positiivisesti. Kädet, jalat, lonkat ja selkä huutaa lepoa. 
Päivä oli kaunis mutta kylmä tuuli haittasi. 
Paljon vielä tehtävää, päivä kerralla ja kun arjen aika antaa periksi.

Kotiuduin illalla, oli vielä valoisaa. Istuttelin ulkoportaalle pariin ruukkuun persikanvärisiä hyasintteja ja täysin viherkasvitilassa olevia narsisseja. Toivottavasti nuo pärjäävät. Kaupan lämmöstä suoraan pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012

Pioni penkki ja mansikat siivottu … Pioni penkin krokuksissa oli perhonen ja pimppari !! Onneksi meillä on paljon kevät sahrameita ja krokuksia kukassa ni pörriäisetkin saa ruokaa… Lopuksi jatkoin hiekan haraamista…ei näin kaunista päivää voi haaskata.

Tänään on ensimmäinen virallinen lomautuspäivä. Aion pysyä visusti täällä mökillä, pihahommia kyllä riittää. Eilinenkin meni koko päivä ulkona; hirveä prokkis vallata hiukan lisää perunamaata juolavehnältä. En arvannut mennä jyrsimellä, vaan kääntelin talikolla, ja noukin käsin pois kolme kotsullista rikkisten juuria. Tänään on muuten takareidet ja pakarat kippeet! 
Tänään tyhjensin kompostin ja kärräsin sitä sipulimaan ravinnoksi. Seuraavaksi haravoimaan, taas.

Koko päivän ollut ulkona, ihana keväinen lämmin sää. 
Olen katkonut oksia, vienyt osan daalioista ja cannoista kasvariin.
Seuraavaksi pitää sähköistää kasvari.
Huomasin että muratit on näköjään talvehtinut, niille kannoin vettä.

Siivosin ruukkupenkkejä. Roudasin magnolian pihalle, ei näytä tänä keväänä kukkivan.
Istutin viininpunaiset daaliat lähes koko naapurin rajan verran. Kaikissa juuri ja juuri silmut näkyvissä. En usko että huonoa tykkäävät.
Pesin painepesurilla pation.
Meni niin haahuiluksi, että tulin sisälle.

Iltapäivästä vasta pihalle leikkimään..aloitin kalkin levittämisellä kun oli sadetta tiedossa ja isäntä levitti loput..50 kg.
Kokeillaan hienoa kalkkia haravan kanssa hiekkaan..kun sammaloituu hiekkakin niin herkästi täällä ekokemin huuruissa..
Kaivelin puukolla sammalia betonilaatoilta ..pienten murkkujen kiusaksi ja kun siin oli niin lämmin et hiki tuli gollege takilla. Grillihiilien palaessa parturoitiin vielä douglaskuusi sopivaan mittaan, meinaa mokoma kasvaa liiaksikin.
Välillä ohjelmaan kuuluu pallon heittoa koiruulle. Kiva päivä vaikka hieman onkin jäykkä olo.. 

Marjapensaiden leikkaamista nelisen tuntia. Harmittaa, kun tyhmyyksissäni ostin murskaavan oksasilppurin. Oksat ovat niin sitkeitä, ettei niistä silppua tule, vaikka kuinka monesti saman oksan työntäisi silppuriin. Tänään en vielä niitä silpunnut. Sitten kun murskaan niitä, vien trukkilavojen päälle, ja seuraavana kevääna kuljetan pensaiden juurelle. Sinne ne maatuvat. Oksien vetämiseen pensaiden luota silppurin luo käytin lehmänketjua. Sillä saa ne nippuun kahdesta kohtaa ja nippu pysyy koossa.

Lehmä, vähän paremmin menee murskaavallakin silpuksi, kunhan ovat vähän kuivuneet.
Sama homma meinaan meillä, oli murskaava ja tuoreena pukkasi vaan litteetä nauhaa.

PS. just tällä viikolla bongasin, että olet haapavedeltä, meillä on siellä sukulaisia ja olen siellä jonkin verran käynyt vuosien varrella. :wink:

Trukkilavojen päällä on ollut polttopuita ja sijaitsevat paikassa, minne tuskin naapurikaan hoksaa katsoa. Emme enää asu siellä, joten saavat kuivua rauhassa seuraavaan kevääseen. Marjapensaat ja polttopuiden isompi varastointipaikka on siellä.
Aamulla piirtelin jäiselle käytävälle tuhkaraitoja, kun on niin vähän aikaa päivässä auringossa. Kun aurinko sulattaa raidan kohdalle uran, sulava vesi poistuu eikä jäädy seuraavalla pakkasella paikalleen.

2 vuotta jälkikompostoitunutta tavaraa on nyt marjapensaiden alla ja vadelmilla, isäntä laittoi ihan itse…minä sitten tökin kasoja nurin haravalla.
Nyt olisi edessä terassin pesu ja talviverkkojen poisto, en leikkaa keväisin hedelmä puita ja isäntä syksyllä harvensi aika reilusti. Haluan kukkia niihin jos mahdollista…
Sammal voi hyvin meidän pihassa… kasvaa jopa hiekassa ja nyt kokeeksi hienoa kalkkia myös hiekkaan tussahti…

Kevään pihahommat aloitettu. Siivosin itä-seinänvieruspenkin. 

Koko päivä porhallettu pihalla. 
Muutama hintelä mänty ja yksi liian lähellä autotallia kasvanut koivu sahattiin pois ja karsittiin.

Istutteluja, harvavointia  ja risujen ja käpyjen siivousta.
Vihdoinkin mun leikkaushaavat on mennyt umpeen ja olen nyt kahtena päivänä päässyt tonkimaan kunnolla, jo se maistuukin mukavalta.
Tiistaina sitten pitäisikin mennä jo töihin taas.

Ulkopuuhat oli mulla kävelylenkkeilyä koiran kanssa kahteen otteeseen. Päivällä tuuli kovaa ja oli kylmäkin, mutta nyt myöhemmin iltapäivällä 18 aikoihin oli jo ihan tyyntä. Kun aurinko paistoi ihanasti oli suuri nautinto päästä ulos kävelemään. Ainahan se tietty on, mutta kyllä tällaset kelit tuplaa ulkonaolemisen ilon.  Iltapäiväreittini varrella ei mun ja koiran lisäksi ollut muuta liikettä kuin yläpuolella; hanhia aika ajoin lensi yli. Ääntä riittää siinä porukassa :slight_smile: Kotipihaan palatessa jäin vielä vähän pihaan, siivosin keltakurjenmiekkojen penkistä kuolleet kasvustot pois uusien tieltä.

Vettä, lunta ja räntää luvassa seuraavat 2 päivää.

Juup, haava tulehtui, niin oli koko ajan märkä ja vuoti verta eikä meinannut ottaa lainkaan kiinni.
Sain lopulta antibiootin, niin sitten loppui parin päivän päästä märkiminen ja verenvuoto onneksi.

Ulkona oltu tänäänkin koko päivän. Välillä kävin kaupassa ja sitten taas jatkettiin.
Ollaan siivottu, järjestelty, kerätty jätekuormaa, silputtu oksia ja kaadettu risuja ym.
Tänään oli kuiva päivä mutta ilkeä kylmä tuuli, aurinko paistoi mutta vaatetta piti olla kerroksittain.
Huomenna ja ylihuomiseksi luvattu vesi-/ räntäsadetta.
Kasvihuoneessa kaikki hyvin, lämppäri hoitaa työnsä hyvin. Yön alin on ollut 8 astetta. Yksi canna kuudesta on tiensä päässä, oli jo ennen kuin laitoin kasvariin. Alku oli hyvä mutta sitten ei riittänytkään voimat. 5 cannaa jäljellä, voivat hyvin ja kasvavat. 

Ps…tai siis suunnittelin siihen kuusen juurten päälle heikkaa ja kestopuu laattoja …koska siitä kuljetaan halkopinolle.
Mut isäntä halusi toimia siinä kohdin oman pään mukaan ja minä en kehtaa kieltää…enkä liikaa neuvoa, antaa koettaa.