2021 kylvöt

Aivan. Eikä tässä vielä kaikki :joy:
Puolet on vielä pusseissa :woozy_face:

Arvasin ! :smiley:

Kaikki muut nyt kiireesti kylvöhommiin;)

Mulla on multa vielä puutarhavajassa, jäässä tietysti. Pitää nostaa sisään lämpiämään niin pääsee huomenna kylvämään paprikan ja chilin. Oon tarkoituksella pitänyt sen mullan siellä ulkona niin oon päässyt yli niistä hetkistä jolloin tulee se pakottava tarve kylvää jotain nyt ja heti:smiley:.
 Jaa, mitäs niistä muista hyötiksistä pitikään jo kylvää… voip olla että ajankohtaisia kylvettäviä ilmestyy useempiakin lajeja kuhan itekin tässä vähän lämpiän :Whistling:

:w00t: voi jestas teidän kanssa. Minulla ei ole edes suunnitelmaa vielä. 
Onneksi on vaan yksi pöytä porrashuoneessa mihin sitten joskus voin niitä purnukoita pitää.
Ja onneksi ei ole multahiukkastakaan / vuorivillaakaan kotona.
Ajattelin ihan rauhassa ”talvehtia” vielä, ehkä helmikuun puoleenväliin saakka.
Mutta daalian juurakoita pitää nyt alkaa tilaamaan.
Ei niin että saan ne nyt ja heti mutta ne suosikit loppuu aika yllättävän nopeasti verkkokaupasta.

Eilen   ostin kylvömultaa,jospa maanantaina tomaatinsiemenet  laittelisi lautalle, ainakin muutama siemen, loput  sitten myöhemmin. Jos  Lahteen uskaltaa  maaliskuun alkupuolella  lähteä  pistokkaita  ostamaan niin ainakin kerrattu lumihiutale  ja  pikkupetunia on ostoslistalla. Viime  keväänä  se  reissu  jäi  tekemättä mutta  jos  nyt  vaikka kunnon maskilla  ja  hanskat  kädessä…no  sen näkee kuukauden päästä mikä  on tilanne.

Yksi tomaatti on nostanut näkyviin lenkin… 
Viime vuonna kylvetty annoona on tehnyt pari lehteä “tikun päähän”. Se ei kyllä tee satoa mutta mielenkiintoista miltä näyttää syksyllä. :slight_smile:

Eihän mullan puute estä alkukasvatteluja, kun laittaa siemenet lautoille :innocent:

Tuo lauttasysteemi kiinnostaa. Tiedän kyllä miten se tehdään ja siemenet kylvetään mutta entäs sitten? Pinseteilläkö ne lautalta poimitaan? Pitääkö tulla ensin sirkkalehdet? Kovin pieniä siemeniä ei ilmeisesti voi lautalle laittaa? 

Manni, minä poimin ne alkuun lähtevät varovasti sormin, sirkkalehtivaiheessa.

Manni, tarkkaile ne kun alkavat itää. Älä päästä niitä isoiksi vaan nypi pois kun juurta on niin paljon että irtoaa.
Pitkät juuret voivat mennä poikki. Ihan varovasti kun nypit niitä niin kyllä saat ne paperista irti. Ai niin, ota kiinni aika alhaalta varresta niin on helpompi.

Auttakee. Tekis mieli taas kauheasti kylvää kaikenlaista. Kevät on kuitenkin niin pitkä ja oma mielenlaatuni sekä kiinnostuksen kohteet niin ailahtelevat, että yleensä melkein kaikki kuolee matkan varrella ja ne harvat selviytyjät ovat jotenkin epämääräisiä ja epäonnistuneita :sob: Olis lamputkin ja vähän viileämpi paikka autotallissa, 17 astetta. Mutta kun toisaalta tiedän että pieleen menee tänäkin vuonna, ei tule kukkaloistoa eikä huippusatoa ainakaan kylvöksistä.

Pitkän valitusvirren jälkeen päästään asiaan: olisko vinkkejä sellaiseen puoliautomaattiseen kastelusysteemiin, joka pitäisi kylvökset hengissä ainakin jonkin aikaa jos taas mielenkiinto (hetkellisesti) herpaantuu?

Sain chilit siirrettyä lautalta multiin ja mies viritti valot makkarin ikkunalle. Kaikki ei ole itäneet, kattellaan hetki vielä. Rocoto Montufareista iti vain yksi ja sekin aika surkean näköinen, joten saattaa tulla siitä välivuosi. Onneksi on kompensaatioksi muutama ihan uusi tuttavuus.

Orvokit ja lissukat koulin.Orvokkeja taas tolokuton määrä,hyvät oli juuret.Ja lissujen juuret oli Kiinaan asti

Chilit jo päässeet kasvun alkuun, basilikaa alkajaisiksi 9 ruukkua x 9 tainta (sitä ei koskaan ole riittävästi) mullassa heliotrooppia ja keijunmekkoa.

.

Mukulasellerit kylyvin.

Sain sen multasäkin puutarhavajasta sisälle vasta tänään joten kylvöjä ei tänään pystynyt vielä alottamaan. Huomenna sit kaikessa rauhassa. Onneks mä en oo ajanut mopokorttia, polkupyörä ei niin pahasti keuli:smiley:

Kuisti täynnä taimivauvoja, onpa kirvoille syötävää, taas löytyi pari, voi… kele :angry:

Keskieuroopasta tulee vahvaa kantaa, niihin ei meidän aineet tehoa:(

Eka kylmäkäsittely! Joulukuun lopulla laitoin multaa ~1 dl, Ikean pakastepussiin, suihkutin keitettyä, jäähdytettyä vettä, lisäsin siemenet. Laitoin (omasta mielestäni) nerokkaasti mehupillistä snorkkelin. Pidin viikon huoneessa ja sitten jääkaappiin. Vissiin vähän kehnosti valittu lajikkeet, kun siinä viikossa jo vähän orvokit iti? Jostain olin saanut päähäni, että sarviorvokit tarvii kylmäkäsittelyn?

Nyt pariin kertaan orvokit alkuja olen kylmästä poistanut. Samoin muutaman ruusujuuren. Näitä siis sinne laitoin: sarviorvokeja kahta laatua, ruusujuuri, mehikasveja, Koren beauty kärhö. Olisiko pitänyt?

Jahka kuu sattuu kohdalleen, otan kaikki pois kaapista lämpöön ja valoon. Näinkö tää menee?