2022 kylvöt

Sain charly chilin ja nyt mietin mikä chili siihen kannattaa istuttaa kun tarkoitus on kasvattaa chiliä vuoden ympäri. Kuvissa siihen on laitettu 2 chiliä.

CHARLY CHILI - chili pot with water tank & climbing system - Gusta Garden

Ärsyttää,oon unohtannu tyystin mukulasellerin kylyvön.En oo muistannu tilata siemeniäkään,onneksi oli jonku verran pussin pohojalla.Varsi ja yrttisellerin kylyvin myös.Isolehtistä basilikaa,sitruunabasilikaa,meiramia,timjamia,kiriijosalviaa ja saurikkia laiton kans tulemaan.Vielä on tolokuton määrä joita pitäs saaha multaan,mutta mihinkä net laittaa ku ny5 jo tilanpuute kriittinen :weary:

Minä aattelin laittaa myöhemmin vielä lisää yrttejä ko nyt on vaan harjoituserät saviruukulliset kaikkea ja shilii enempi…
Meinasin ens kuussa laittaa toisen erän kun saa verannalle aurinkoon ei kai liian myöhäistä ??

96 sammaria koulittu omiin purkkeihinsa,siinon myös jätit.Kiinanastreita koulin osan.

Koulin chilit pois styrox-kennostosta, joten sain sen nyt ihan tyhjäks. Uudelleen täytön jälkeen laitoin siihen itämään jos jonninmoista yrttiä väliltä tilli, persilja, basilika. 121 lokeroa kylvetty samettikukkia. Osa yks per lokero, kääpiöitä ripotellen. Niitä ei koulita, samasta kennostosta päätyvät penkkiin.

Lapset halusivat pääsiäisruohot jo kylvää, niin laitettiin jokunen purkki niitä. Samalla sitten laitoin uusintäkylvönä sammarit, kookokseen niin jos välttyisi taimipoltteelta.

Kurkun siemenet hankittu, ja unohdin tyystin, että olin luvannut lapsille että tänä kesänä kokeillaan vesimelonin kasvatusta. Eli kasvarin päätyyn 3 runkotomaattia ja toiselle reunalle kurkkuja, toiselle vesimelonia. Tästä se lähtee taas, keulien😅

Osaisiko joku viisaampi ja kokeneempi neuvoa, kun minulla on lasitettu parveke koko asunnon leveydeltä ja se on lounaaseen, eli aurinkoisina päivinä tosi lämmin, niin milloin voisin jättää taimet sinne kellon ympäri? Mulla on tulossa pelargonia, kirsikkatomaatteja, chiliä ja yrttejä. Päivisin lämpötila nousee yli 20, jolloin avaan vähän ikkunoita, ettei olisi ihan sauna. Öisin lämpötila laskee jonnekin 8-12 paikkeille. En tiedä kuinka herkkiä ovat lämpötilan vaihtelulle ja ,ikä on minimi missä pärjäävät?

Mulla ei kasvihuonetta ole, joten ei parane isommin hötkyillä kylvöjen kanssa. Mutta saksalaiskauppa myi “minikasvihuonetta”, jossa mukana pussissa turve/multaseosta ja pieni pussi siemeniä. Ostin hiljattain sekä ruohosipulilaatikon että minitomaattilaatikon. Äsken ne otin auki, totesin kylvölaatikon kovin heppoiseksi ja hempulaksi, ja hoksasin myös, että myyntipakkauksen kansi on tämän minikasvihuoneen katto. Entisen ammattini pohjalta katsottuna tämä oli kyllä todellinen halpaversio, mutta voihan tuo olla ihan toimiva systeemi silti. No, kylvin ruohosipulit, iskin kannen päälle ja vein viritelmän kylmään eteiseen. Itää jos itää, kunhan kevät paremmin saapuu. Tomaatit kylvin myös, ja jätin laatikon lämpimälle ikkunalle odottamaan kasvun ihmettä. Tulen olemaan purjeessa, jos kaikki siemenet itävät. Paketin päällä luvattiin, että olisi 25 siementä. Tosiasiassa pussissa oli 30. Jos kaikki itävät, tulee ikkunalla ahdasta koulinnan jälkeen :smiley: .

Eilen kylyvin nolaanaa,kesäleimua,leukoijaa ja vielä kolomia eri sammaria.
Mietin kovasti että puolitanko lobelia kasvustot.Ovat tos8 reheviä jotenka niistä tulis tuplat.

Ananas satoa odotellessa

Ulkona pauhaa myrskytuuli ja ajattelin mielen virkistykseksi kylvää jotain esikasvatukseen. Muistelin, että mulla on neljä niitä plugg boxeja ja kaksi on tällähetkellä sisällä lamppujen alla täynnä itäviä siemeniä ja sirkkalehdillä olevia taimia. Yhdessä muistin olevan sipulikylvöksen ja se on viileässä tallissa, joten uhmasin viimaa ja crocsit jalassa kävin kasvihuoneella tarkistamassa purkkivaraston, mutta eihän siellä ollut kuin se rootmaster, mikä on liian isokokoinen lamppujen alle. Kävin sitten autotallissa, niin siellähän olikin kahdessa plugg boxissa sipuleita.

Kai tässä on pakko tehdä jokin hajakylvö ja laittaa useampi siemen samaan purkkiin ja koulia siitä sitten itäneet. Nyt vaan pitää päättää mitä kylväis.

No voihan juku, mun amppelitomaateissa on nuppuja :flushed:.  Joko niiden nyt tähän aikaan kuuluu kukkia? Oon kyllä vähän ylpiä niistä. Komiasti versovat eivätkä ole mitään isoja rontteja :blush:

Kangasajuruoho aseteltu 100 lokeron kennostoon coctail tikulla 2-3 siementä per lokero ja Nuun neuvon mukaan pintaan. Jos ne ny kaikki itää, ni joku joutuu ihan miettimään, mihin kaikki tungetaan, mutta kolmatta kertaa en sitte kokeile. Samettiruusu kennostoa jouduin täyttämään. Vanhat siemenet tais olla tosi vanhoja ja kaupan kääpiöt muuten vaan tyhjiä. Sinne meni matalaa kiinanasteria sun muuta pussinpohjaa. Tosi vanhoja siemeniä nekin kaikki.

Pari kennonpalasta sammareita jäi itämättä, joten niihin tökkäsin lisää siemeniä.

Rentokasvuiset leijonankidat kylvetty, jos itävät niin olisi tarkoitus amppeliin laittaa. Matalaa krassia laitoin myös muutaman.

Eteläikkunoilla alkaa olemaan purnukoita kevään merkkinä.

Pellavan kukkia tulee yhteen ruukkuun ja sormustin kukkaa laitoin maatuviin ruukkuihin ja suippopaprikaa isoon saviruukkuun …koulin sitten liiat pois. Alkaa olennaisesti tuo valoisa ja lämmin tila loppumaan. Kun ei ole kunnon ikkunalautoja…eikä verannalle vielä voi viedä sillä näillä sähkönhinnoilla ei paljoo lämmitellä…pakkasen pidän pois.

Meillä iskä aikanaan leikki pörriäistä meidän vanhalla vesivärisudilla ja sai mansikkaa ja tomaatteja parveke viljelyksissään ja meikä teki samaa verannalla tomsujen suhteen.

Minä nippuroin varsia ja ovat tuottaneet satoa.

Tänään ruukutukset jatku,kiinanasterit isompiin ruukkuihin,kolomia lajia sammareita omiin purkkeihin.Tomaattien järijestelyä,nyt on muuatta lukuun ottamatta kaikki valittu jokka pääsee kasvariin(?)Autotalliin sain taas järijestettyä pöyvvän ja lisävalon niin saa sitten taas purkittaa taimia.

Koko viikonlopun ruukutin isompiin astioihin tomaatteja, chilejä, kiinanastereita, orvokkeja, unikoita ( saa nähdä miten niiden käy, miljoona pientä ja hentoa pikkutaimea yhdessä sumpussa, mutta joku hulluus sai nekin kylvämään, vaikka olishan ne varmasti suoraankin ehtinyt maassa. Kai oli ajatus selvittää tarkemmin, mimmoisia puutarhatuttavalta saadut jättiunikot ovat, etteivät sekoitu muihin).
Kylvin sammareita, basilikaa ja kuukausimansikoita. Mun laventelikylvöistä tasan yksi siemen on itänyt. Toivottavasti siemenkirjeeseen laittamani ovat nousseet paremmin :see_no_evil:, vähän pelkään kuinka käy kun samaa keräyserää ovat. Viime vuonna kylvös onnistui ilman mitään ongelmia, samoista kasveista suunnilleen samaan aikaan vuodesta noukituista siemenistä. 
Maailmanmeno ahdistaa niin ettei ole tännekään jaksanut raportoida, mutta kaikenlaista on kasvamassa ja tietenkin niin paljon että pöydät tursuu yli.
Milloinkahan lämmittämättömään kasvariin uskaltaisi laittaa esim purjot tulemaan?

Kyl minä sain tomsuja vaik pölytin väärin …miten lie onnistunut sitten ? Nyt ei oo tomsuja ja keskityn yrtteihin ja chiliin ja yritän suippopaprikaakin ja mietin juuri missä kohdin ois viisainta laittaa härkäpapua purkkiin ja multana mustamulta vai taimimulta ?