2022 kylvöt

Kesää odotellessa.

Mopo karannut käsistä, taas chililautta tehty…

Pitäisköhän jo tehdä hankikylvöjä. Olis joitakin perennojen siemeniä mitkä pitää kylvää. Siemenkirjeestä on tulossa jotakin lisää, ehkä oottelen että se tulee takasin kotiin  ja kylvän sit kaikki kylmäkäsittelyä tarttevat samaan aikaan.
Jos mullan kummiskin jo hakis sisälle lämpiämään huomenna :Whistling:

Chilit oon kylvänyt perinteisesti vasta tammikuun puolella, kovasti siemenpussit kuuluu jo huutelevan tuolta varastokaapistaan.

Ylvalii tossa sanoi et “kesää odotellessa” - mulle tuottaa jo tuskaa ootella tammikuuta :blink:

Jokos chiliä kohta voisi kokeilla alkuun ? En todellakaan ole mikään siemestä kasvattaja mut jotain voisi taas yrittää.

Joo,kyllä voi josson kasvivalot.

Kova hinku olisi kylvöihin. Tongin siemenvarastoa ja tosi huonolta näytti. Oli ihan pakko muutama pussukka tilata, ettei keijunmekkoja yksin kylvä.
Tänä vuonna taas tulee lilaa istutuksiin.
Härmesalviaa, heliotrooppia ja piispankukkaa.

Ensimmäiset chilit lautalle. Moruga Scorpion 2 siementä ja 1 Carolina Reaper.

Ajattelin chileistä laittaa Rocoto Montufaria lautalle tänä viikonloppuna. Muita parin viikon päästä.

Laitoin lautalle chilin siemeniä, uusia ja vanhoja. Ensimmäinen kynä ei kirjoittanut kunnolla joten nappasin vaan seuraavan. Se ei ollutkaan vedenpitävä joten tekstit katosivat. Ehdin juuri ajoissa ottaa kuvan… :crying: ei ollut ensimmäinen kert

Mulla on purkillinen kuulakärkikyniä ja sinne joukkoon on eksynyt yksi joka on kuulakärkikynän näköinen, mutta onkin tussi. :frowning:

Se on se Murphyn laki.

Oli jo ihan pakko;)

Kylvöjä täälläkin tehty tänään uuden vuoden aluksi. Tosin hankikylvöjä eli tapaan mahdolliset taimet vasta keväällä ulkona.  Kylvin siemenkirjeestä saadut magnoliat ja  lisäksi ystävän pihalta syksyllä kerätyt jättilaukan, kirjoukonhatun ja karstaohdakkeen. Oli vaan 10 litran multasäkki sisällä joten paljon enempää ei olis pystynytkään.    Hain lisää multaa sisälle sulamaan ja ehkä huomenna jo jatkan kylvöjä. Niin kauan menee hyvin kunhan pystyn pysyttelemään hankikylvöissä :smiley:

Vuosi alkanut hyvissä merkeissä.

Miten saatte hankikylvöt onnistumaan?

Pitää ottaa multaa sisälle sulamaan. Sitten paistaa uunissa.
Talven ensimmäiset mullat olen viime vuosina kierrättänyt uunin kautta. ettei heti alkutalvesta pöpöt leviä taimiin.

Joskus olen miettinyt, että onko mullalle kuitenkaan terveellistä tuo paisto sadassakaan asteessa.

Pieneliöt tuhoutuvat ihan varmasti.
Sitten on hyvä alusta tuholaisten tulla;)

Itse en ole koskaan laittanut multaa uuniin tai muutenkaan käsitellyt sitä. Pikkukärpäsiä tai sitä kanelihometta tulee tai ei tule, käsittelen ne sitten sitä mukaan jos eteen sattuu.

Tänään kun täytin mullalla sisällä kylvöastioita ja noukin sieltä joukosta pois joitakin isompia kepinpalasia, sanoin hommaa vierestä seuranneelle lapsenlapselle että olen aina iloinen kun mullasta löytyy “sattumia” koska se kertoo että multa on monipuolisesti luonnollisista aineksista tehtyä.  Kepinpalat ei ole virheitä.  Pitempään luentoon en sortunut ettei ihan lapsen mielenkiinto lopu näihin mummon hommeleihin :smiley:

Lasketaanko nämä omiksi kylvöiksi vai tuontikylvöiksi ja viime-vai tämänvuotisiksi😳? Ostin muutaman tomaatin viime torstaina c-marketista ja tuossa iltapalaa tehdessä halkaisin tämän. Toinen näytti olevan ihan samanlainen. Muistaakseni nämä oli Hollannista tai Belgiasta. Kannattaako kokeilla kasvatusta vai onko odotettavissa joko jättivarret ennen pääsiäistä tai kuolema viikon sisällä? Joka tapauksessa näillä toivottelen hyvää kuluvaa vuotta kaikille🥳. 

Ei sitten millään saanut oltua. Pakkohan sitä oli jo jotain kylvää kun siemenlaatikosta kuului senpäiväinen kuiskutus :joy:
Ulkona hirveä lumimyrsky, sisällä jo kevät tuoksuu. Orvokit, heliotroopit, hopeavitjat ja begoniat meni multiin. Miljoonakelloista pistokkaita ja vähän muistakin. Siitä se taas lähtee lapasesta niinkuin joka vuosi :see_no_evil:

Ekaa kertaa kylvin keijunmekkoa ja kiinankärhöä, peukut pystyyn! :grin::star_struck: