Kaivettu siemenlaatikosta jättiverbenan ja syyssyrikän vanhoja siemeniä, tarvinnevat kylmäkäsittelyn/ hankikylvön.
Omista pelakuista siemenet kylvetty 2.1. Ei ole itänyt lämpimässä paikassa. Tuntuivatkin vähän liian kuivilta.
Mietin tässä, että kun joulu alkaa olla ohi viimeistään Nuutin päivänä ja joulukuusi poistuu olohuoneesta, niin voisi alkaa miettimään kevään taimikasvatusta. Tämän takia haen kohta vanhan pirtin pöydän olohuoneeseen ja alan suunnittelemaan valaistusta. Valaistus tulee olemaan punasävytteinen. Tykkään todella paljon, antaa kivaa fiilistä.
Ps. Pikku vinkki pilvisiä päiviä varten. Kannattaa hommata semmoiset lasit jotka muuttaa maiseman keltaiseksi. Tuntuu ihan siltä kuin aurinko paistaisi. Ei maksa paljon, kun elämä näyttää ja tuntuu paljon paremmalta. Mielestäni lääkärit voisi alkaa jakelemaan tätä ihmisill reseptinä.
Kunnon valon jo laitoin yläkerrassa päälle.
Talvetettavat alkoivat olla jo huonon näköisiä. Pistokkaatkin varmaan hyötyvät. Kylvän kesäkukkia heti kun siemenet saapuvat.
Mulla on kuistissa ollut ledvalot koko talven. Kymmenen tuntia/pv. Pari viikkoa sitten lisäsin 16 tuntiin. Kyllä kaikki piristyivät. Pitää alkaa ottaa lisää pistokkaita. Jostain syystä muratit on aika heikossa hapessa. Siemeniä meni ja menee multiin jo kovalla vauhdilla
Hitsin hieno fiilis kun pääsee jo tutkimaan siemeniä ja tekemään kylvöjä. Upeeta kun iskee päälle tää innostus jo vuoden alussa, tuntuu siltä että talvi on ihan kohta ohi !
Hankikylvöjä oon tehnyt muutamana päivänä, tänään kylvin iisopin ja pillisipulin. Ihan kohta alkaa sisäkylvöt chileillä, ehkä viikon verran oottelen vielä. Jos maltan
Ylvaliin linkki ei aukene, luokitellaan vaaralliseksi sivustoksi mun koneella näköjään.
Asarinan linkki on sit se kuukalenteri (kiitos) , ja sen mukaan tulevat la 8.1., su. 9.1. ja ma 10.1. on hyviä päiviä marja-ja hedelmäkasvien kylvölle ja istutukselle. Muutenkin näihin aikoihin olis chilien kylvö ajankohtaista joten miksei sitten jonain noista päivistä.
Tästä laventelista kun saisi siemeniä
Mulla aukeaa ihan nätisti nuo linkit, ja Sarin puutarhat on muutenkin ollut lukulistalla, en usko että sivustolla on mitään häikkää.
Siemenkirjeeseen lisäämäni laventelit ovat muuten myös tähkäkaventelia, ja talvehtineet hyvin useamman talven. Eivät tosin ruusujen seassa, eikä väri oli noin intensiivinen violetti kuin Sarin puutarhoissa, mutta kaunis kyllä.
Kokeilin linkkiä firefoxilla. cromella ja vivaldilla ja kaikki toimivat. Myöskään Malwarebytes eikä HimanPro sano mitään.
Mulla on Firefox. Voihan olla että mulla on jotain estoja päällä. Jatkuvasti tulee kaikenlaisia kyselyitä joka välissä lähinnä evästeisiin liittyen että sallitko sen ja sen… klikkaan yleensä sen en salli-vaihtoehdon jos vaan pystyy.
No, ei mua haittaa vaikka joku sivu ei aukeiskaan, ihan on riittämiin luettavaa muutenkin.
Onko tätä kyseistä laventelia vielä tarjolla? Olen kuvitellut että on vain kesäkukka, monivuotisesta olisin kiinnostunut.
Voehan vitsi. Toissapäivänä piti hivellä siemenpusseja mutta sain sen kuumeen taltutettua huonekasveista otetuilla pistokkailla ja tekemällä muutamat somat istutukset.
En vain tiedä mitä laittaisi tulevalle kaudelle. Ehkäpä vähän jokaista… Työelämän olen nyt aloittanut kun pienimmät lähti päiväkotiin, niin se ehkäpä karsii vähän, tai sitten ei. Ei ainakaan tule ylihoidettua😁
Teen siis käytännössä puistopuutarhurin hommia ympäri Kuopiota, mihin nyt talvella kuuluu enimmäkseen lumihommia mutta keväästä alkaa sitten omat hommat. Ja oppisopimuksella alkaa puutarha-alan koulutus minkä perusasteen suoritan näytöillä ja siitä sitten eteenpäin varsinaisella oppisopimuksella. Työkavereina on arboristeja jne, joten paljon saa oppia myös muilta alan alueilta, tykkään👍
Jos nyt vaikka aloittaisi muutamalla chilillä tämän viikonlopun ainana, uutena kokeiluna tälle vuodelle ajattelin laittaa palturintupakkaa, jota voi sitten syksyn viimeisillä onkireissuilla pössytellä piipussa…
Moi Jontte, pitkästä aikaa ! Kuullostaa siltä että sulle on alkamassa mielenkiintoinen ja mukava vuosi.
Chili on aina hyvä aloitus, mulla myös tarkotus huomenna niitä muutama siemen kylvää. Ja pari paprikaa myös. Mielenkiintoista aina nähdä että kuinka monta sit loppujen lopuksi on muutama ja pari
Tästä se taas alkaa,chilit kautalle.Kurpitsatomaatti ja pari paprikaa löys sekaan,ku oli tilaa
Hankeen meni magnoliat ja tillipioni,multaan sisälle orvokit ja syötäväksi lupiinin versoja.
Karvari, houkutushölöä lähti tulemaan
Kylvöt sisällä esikasvatettaviin on aloitettu. Tänään kahta eri tosi satoisaa suippopaprikaa, punainen Pimenta Mandarine ja keltainen pimenta. Chileistä valikoitui Sugar Rush Peach (ekaa kertaa), punainen Rocoto Monzano ja vuonna 2015 keräämiäni siemeniä lajikkeesta Crown Prince. Tapojeni vastaisesti en ollut kirjoittanut pussiin minkäänlaista kuvausta ja nyt en sitten yhtään tiedä minkälainen chili on kyseessä sillä tuolla nimellä ei löydy netistä mitään tietoa. Utelutti sen verran että laitoin pari siementä itämään.
Pussiin päälle olin tosiaan kirjoittanut vaan Crown Prince 2015 ja että alkup. on F1 lajike. Jos jollain toi soittaa jotain kelloja niin kuulen mielellään mitä ne kertoi.
Ylvalii,osa chilin siemenistä tosi vanhoja,siksi useita lautalla.
Tosin,olin päättänny etten kasvata tänäkään kesänä kovin montaa chiliä,mutta….tässä taas ollaan jos jokaisesta ees yks taimi tulee
Ensimmäisissä chileissä näkyy jo juuret. Odotanko niin kauan, että ensimmäiset lehdetkin näkyy, vai pitäisikö ne tökkiä multaan jo nyt?
Myös minä laitan lautalta multiin heti kun on itänyt.
Nuo “kypäräpäät” on kyllä kurjia. Kaikkiin niihin laitan pumpulipuikolla vesipisaran silloin tällöin, että kuori irtoaisi. Joskus tulee niin rassattua, että saa koko taimen pilalle. Se lehden alkuhan ei ole siellä siemenen sisällä suorana vaan mutkalla.