Heliotroopit ja Piispankukat itäneet.
Tällaiset pienet vihreät ovat ihania.
Kesänlapsi,muistakko mitä kääpiöitä kasvatit viime kesänä jokka oli hyviä?
Heliotrooppia kylvin tänään, enkä löytänyt enää piispankukan siemeniä (viime kesänä niitä kasvatin).
Pöh ja puh Lumihiutaleista otin pistokkaita jo joulukuun puolella. Näyttivät niin hyviltä kuvun alla ja osassa jopa nuppuja. Piti ne vaihtaa isompiin… mutta mitä ihmettä, niissä mitään juuria ollut
Miten ilman juuria voi mikään kasvaa…
Eipä itäneet heliotroopit mulla. En viitsi enää niiden kanssa tapella. Onpa noita Portulakkoja sitten ainakin (jotakuinkin parisataa )
Ensimmäinen chili on tuupattu multiin ja 4 jotain vanhaa ovat lämpömatolla. Uutena meni lautalle Rocoto. Sitä en ole koskaan kokeillut, mutta se meni suoraan lämpömatolle kun siinä purkissa oli tilaa. Muita lautalle menijöitä olivat: laventeli, rosmariini, mustasilmäsusanna ja Luffa. Mansikat menivät omaan laatikkoonsa.
Hyvin itivät viikko sitten kylvetyt. Värinokkoset ei ihan vielä, mutta pullistelevat jo.
Koulin neljä kirsikkatomaattia, härmesalviat sekä keijunmekot.
Nostin kaksi säkillistä multaa kellarin eteiseen syksyllä. Hyvin on multa pysynyt siellä sulana ja pöydällä helppo mullittaa kennot, eikä tarvi mullata sisätiloja.
Kesänlapsi, olin itelleni kirjannut ylös että lisälähetyksenä laittaisin sulle tomskuista tulemaan: cascade lava, Micro Tom, Strawberry Orange, Aztek, Maskotka, gardeners delight. En ollut ainakaan kirjannut noita Dwarffeja siihen mutta eihän se välttämättä meinaa sitä ettenkö olis laittanut niitäkin uudestaan.
Tai sit oot uusintana kylvänyt myös niitä joita olit ottanut siemenkirjeestä, varmaankin ekan kylvön jälkeen jotain oli jäänyt jäljellekin.
Rauha maassa, istutin kivivillaan ensimmäiset chilit. Kaikilla on ruhtinaallisesti tilaa vielä kasvaa
Tästä lähtien siirrän sirkkalehdillä olevat kasvamaan sitä mukaan kuin tulee.
Kesänlapsi,mulla löytyy tuota sleeping ladya,ite kerättyjä siemeniä.
Haluakko?
Ei voi suositella, että kylväisi vaan yhtä tai kahta kappaletta jotain chililajiketta. Tulee niin paljon suorituspaineita, että onnistuisi kasvattamaan sen ainoan taimen.
Varsinkin kun on niin jääräpäinen vuodesta toiseen, ettei osta sitä yhtä pakkausta kylvömultaa.
Taitaa olla liki 20 vuotta siitä kun olen kylvömultaa ostanut.
Minä laitan aina vain pari siementä laji, mutta monta eri lajia. Jotain kivaa aina itää, eikä mene taimia hukkaan kun ei niitä suuria määriä mahdu kasvattamaan
Koulin Heliotroopit ja Piispankukat.
Heliontroopit ja lobeliat kylyvin,sais nähä ehtiväkkö mihinkään.
Chilejä lautalta multaan,osa siemenistä autuaan tietämätön siitä että pitäs juurta alakaa lykkäämään
Mullakin osa chilin siemenistä niskuroi. Rocotot ei vieläkään oo itäneet. Kylvetty 9.1. eli 2 viikkoa sitten jo. Alkais pikkuhiljaa olla aika itää
Kaikki mitä olen nyt kylvänyt, on itävyys ollut 100% luokkaa. En muista näin hyvää moneen vuoteen.
Jostain luin, että chilin itäminen vaihtelee parista vuorokaudesta kuukauteen. Kylvin chilejä 31.12.21. Kaksi kasvaa jo ruukuissa. Kaksi tiukkapipoista pinnistelee lautalla ja yksi miettii. Lämpömatolla olevat 3 miettivät ja rocoton laitoin vasta 18.1.22. Hidasta on, mutta toistaiseksi siemenet ovat ok, joten ei auta kuin odottaa.
Meni puoli päivää kun sain istutettua itäneet chilit lopullisiin verkkoruukkuihin.
Osa oli niin pieniä vielä ja vaikeita saada oikein kivivillaan.
Noin siirrän ne sitten kasvariin ja ulos kun sää sallii.
Kasvatustavat aktiivinen ja passiivinen vesiviljely.
Kohta pitää alkaa hypistelemään tomaattisiemenpusseja.
Kiikutin mansikat vaatehuoneeseen kun vasta tänään huomasin, että ne itää pimeässä. Toivottavasti en unohda…