Jep, lumitöitä…
Eipä ulkona juurikaan muuta vielä ole kuin lumitöitä ja lintujen ruokintaa, meillä pyryttää aina pääoven eteen eli harja otetaan aina sisälle jotta saa puskea ovea aukaistessa jo lumet pois…ei jää ovenväliin sitten niin paljoa.
Täällä on tullut vain 1 cm tänään, pihapuuhina oli talopötkön ripustaminen omenapuuhun, puolireiteen lunta, matkaa 1,5 m kolatulta polulta.
Pari tuntia pojan kanssa kolan ja lapion varressa, onneksi lumi oli kevyttä, mutta riittämiin sitä oli. Lopuksi vielä tunti lisää etsiessä pojan kinoksiin tippunutta puhelinta. Mutta ihmeiden ihme, se löyty, ja toimiikin yhä.
Kävin kolaamassa pihalla naapurin kanssa, kaikki autopaikat putsattiin. Käytiin kaivamassa seuraavaan liittymään juuttunut autokin irti, lähti vasta kun kaivoin mahallani maaten pohjan alta lumet pikkulapiolla. Hiekkaakin käytettiin lumikolallinen, edes kumimatto renkaan alla ei auttanut, auto oli mahastaan tiukasti kiinni. Naapurin herran käskin kuskin paikalle taitavampana rattiin (sydänoperaatio tehty ja lääkitys), kolmeen naiseen työnnettiin, auto lähti irti.
Isäntä kipusi heti aamu kahvilta kaivaan uudelleen postilaatikot esiin kun aurakuski oli ystävällisesti aamulla taas aurannut metrin sinne ja metrin lunta automme keulan eteen…illalla ne oli puhtaat ja aamulla taas täydet. Ei aurakuskiksi muutoin pääsiskään vissiinkään ?? Kaksi talvea sitten vaihtui kuski ja kehnompaan kun ratti ei käänny…
On kai pakko hankkia lumilinko jos meinataan asua täällä.
Meillä oli vanhassa kodissa sellainen oikein iso , hyvä ja vahvakin lumilinko.
Se on kyllä aika raskas veivattava, vaikka meidän kone oli itsevetävä ja kääntöavustimella varustettu.
En silti kovin helpoksi sanoisi ja sitten pitää olla sitä tilaa, että ei heitä taloon/ikkunoihin/auton kylkeen, jne lähtee meinaan sepeliä helposti mukana.
Kyllä minä puolirampa ihminen vaan mieluummin vetäisen kolalla pihan puhtaaksi.
Eikä oo mikään pieni alue kolattavana, mm. parkkipaikka 7 autolle, + koko muu piha-alue+ portin ulkopuolelta tieliittymä ja roskakatoksen ympäristö.
Lumiaura täällä olisi ehkä kätevä, mutta eipä näitä kovia lumitalvia niin usein ole ja lingolla täällä naapuri ajaa tuon ison tien, siihen sellainen iso traktorikäyttöinen on kyllä toimiva peli, mitä nyt naapurin varaston seinä on lumessa melkein kattoon asti.
Niin ja ne omat pihapuuhat eilen kolaus x 2 ja tänään kolaus x 1.
Naapurin isännällä on mönkkäri missä on puskulevy ja kätevää on muutoin mut ei kovin korkealle voi lykkiä, toisella on minitraktori jossa kauha nousee ja sillä tulee korkeaa kinosta. Meillä kaksi kolaa ja yksi lapio ja kauramoottori …hieman se yskii kun on diapetes ja olkapää paskana ja torstaina kuvataan sydän ja jos löytyy niin pallolaajennus…
Vaikka meillä on mukavat naapurit niin ei ne pyytämättä kyllä jeesaa koneidensa kanssa vaik tietäävät et me kumpikin ollaan vajaakuntoisia. Mun selkä vihottelee mut lakasen rappuset ja lapioin edustan jotta olisin avuksi.
Kyllä pien sähköstartilla oleva linko on suunnitelmissa …mahtuu vielä sätkän taakse talliin varsinkin jos sätkän saa myytyä.
Täällä oltiin vähän niinkuin Valtterin sivussa, kahden päivän aikana tuli ehkä reilu 10 cm, sekin tasaisesti. Kolaamista kahdelle päivälle, ja kevyttä sekin. Saisi olla korkeammat laidat kolassa, kun kolaan lumet alamäkeen. Olisi vähemmän kävelemistä ja siten lyhyempi aika.
Voi luoja tota lumen määrää !! Aiemmin päivällä jo tunnin kolaukset pihalla. Nyt kävin lapioimassa tien reunassa olevan roskiskatoksen edustan puhtaaksi ja olin muka hengästynyt sen jälkeen. Höh, alkusoittoa.
Kun se lapio kerran oli mukana niin takasin tullessa könysin hankeen (haaroihin asti lunta) ja lapioin nuoren omenapuun suojaverkon ympäriltä lumen pois maan tasalle ettei jänikset yllä hangen päältä pistelemään mun aarretta parempiin suihin. Pitänyt tehdä se jo pitkään, nyt oli pakko ennenkuin lumi alkaa painamaan liikaa. Muut hedelmäpuut oli saavuttamattomissa sen jälkeen, ei kunto olis kestänyt niiden luo puhruamista siinä hangessa. Huomenna sitten, pakko ainakin yks lisää sieltä saada kaivettua kuiville vesille.
Ja kun sitä suojasäätä on ennustettu huomiselle niin pihan puolen polku portilta ovelle oli paras hoitaa tänään kun lumi on vielä kevyttä pakkaslunta. Kolalla puoli metriä ja kola aivan täynnä. Ja reunat niin korkeet jo ennestään ettei mitään mahista kolalla työntää niiden yli. Yritin kolaa nostamalla heittää lumet reunojen yli. Siinä ja siinä, ei enää oikein tänikäisen hommaa. Pari metriä pääsin eteenpäin niin, sit voimat loppui mut sisulla eteenpäin. Lopulta mulla on siellä nyt polku, saa nähä kuinka kauan menee ennenkuin on taas ummessa. Nyt onneksi ei enää tuuli niin pyöritä tota lunta, mut lisää sataa kyllä tasaseen koko ajan.
Viime viikonlopun Valtteri-myrsky ei ollut tätä myräkkää pahempi tän lumentulon kantilta katsoen. Silloin mulla oli lumitöissä apuna muita. Nyt pitää ite selvitä tästä. Kasvarien ja grillikatoksen katot jää ihan suosiolla nyt putsaamatta, ei mitenkään enää jaksa.
Ylläripylläri lumitöitä täälläkin. Miksei sitä lunta voisi tulla tasaisemmin talven läpi eikä isoina myrskyinä?
Lumitöitä täälläkin kotona ja äidillä.
Naapuri näkyi leikkaavan jo omppupuita, mieli teki ittekin, mutta en viittinyt alkaa äheltää tikkaita tuonne lumikinokseen.
Lumityöt jatkui turveaumalla. Meillä oli säiliön täyttöpäivä. Tänään ei nouse enää kuin vadillinen epsomsuolavettä alemmalle saunanlauteelle ja emäntä ylemmälle.
Kuuteen otteeseen lumitöissä.
Nyt kuuma rommikaakao suihkun jälkeen ja nukkumatti kohta varmaan jo huutelee.
Siinä on joku Kurpan naapuri jättänyt tänään lumityöt postilaatikoilla väliin
Mie olen yleensä aina aamuisin ensimmäisenä putsannut kaikkien postilaatikoiden edustat. Jos tuo keskimmäisen omistaja tekee niin on kun viivottimella vedetty raja miun laatikon vieressä. Sitä saa mitä tilaa;)
Meilläpä naapuri käyttää varmaan voiveistä penkan reunoihin, viivasuoraa tekee. Yleensä ehtii 15 min ennen minua ja sitten naljailmaan.
Sidoin nippuun virpiangervon kattolumien pudotusta varten. Kiinteistöhuolto kasaa upeasti parkkipaikkojen lumet.
Meillä kävi nyt naapuri pikku traktorin kanssa kun isäntä kävi kysymässä jeesiä …kun hänellä on valtimossaan reikä ja ponnistelu kielletty ja meikän selkä kestää just rappuset sutia.