2023 kylvöt

Marraskuun kylvö, maltillista.

Jaaha, täällä on jo aloitettu. Sohvakukan tomaattikin tekee jo kohta satoa :smile:
Kai sitä jotain jo voisi laittaa, sormet huutaa multaan. Jospa nyt kuitenkin ensin aloittaisi pistokkaista :thinking: Onnistuin ekan kerran talvettamaan Markettaa. Kyllä taas on rinta rottingilla :blush:

Muutama tomaatin siemen ja chili pääsi multiin.

Minun halpa sähkösopimus loppuu Helmikuulla. Olin pyöritellyt ajatusta miten pystyisi pitämään taimet hengissä jos nyt jotain kylväisi. Valoa tulisi ulkoa mutta jos kovat pakkaset sattuu olemaan niin sitten…

Sohvakukka, led-valothan ei kuluta paljon mitään eli niitä voi rauhassa pitää päällä. Sun varmaan kannataa katsoa omat valosysteemisisi läpi ja uudistaa ne jos tarvetta ?

Mulla on putkivalo-systeemit (mikä oikea ilmaisu, ei tuu nyt heti mieleen), mutta en kyllä osaa suoralta kädeltä sanoa että onko niillä mitään tekemistä ledien kanssa.  Luultavasti ei ole, vaikka ne onkin ihan viime vuosina hommattu. Valaistusteho oli mulla se ykköshommauskriteerinä, sähkönkulutus vasta toisena.

Nuu, mun putkilamput ovat sen verran iäkkäitä ettei niissä ole ledejä mutta pari pientä ledilamppua on käytössä. Ja katoissakin on pari lediloisteputkilamppua. Kasvatukseni on niin pientä ja yhä vähenevää ettei oikein innosta lamppuja uudistaa, pitäisi saada itsensäkin uudistettua niin sitten…

Täälläkin mietinässä mitä tehdä. Jos nyt kylväisi ehtivät taimet kasvaa niin isoiksi että joutuu väkisin ottamaan huhtikuussa kasvihuone käyttöön. Minulla tomaateille 300v ledvalo mutta kesäkukille putkivalot. Eli taidan kylvää tomaatit vasta myöhemmin ja kesäkukat jätän tänä vuonna pois. Jotain mitä vaati lyhyen esikasvatuksen, loput  haen puutarhalta. Eihän taimikasvatus ole sekään ilmaista, sillä rahalla mitä siihen menee saa jo kaupasta monta amppelia.
Jäähän se kasvattamisen ilo pois mutta näillä sähkön hinnoilla mennään tänä vuonna. 

Kylvin muutaman Heliotroopin ( jos ei puoleksi kuivuneet pistokkaat lähde)
Muutama Härmesalviakin pääsi multiin.

Minä kylvin pari jättiverbenan siementä.

Paljon watteja saa menemään noihin ledeihinkin. Helposti menee 150 wattia.
Omat chilikylvökset joka tapauksessa siirtyy joulukuun ja tammikuun alusta tammikuun loppupuolelle (?). Olen ajatellut että paras aika minulle. Katsotaan nyt kumminkin, kun tilanne hiukan muuttuu senkin takia jos saa niitä chilimääriä rajoitettua.
Alustavasti ajattelin chinensejä 4-6 kpl. Jos olisi kaikki Habaneroja.
Annumeista ajattelin Padroneja vaikka 6kpl. Sitten voisi vielä olla tilaa parille chilille.
Vaikuttaa hyvältä näin suunniteltuna.
Jos lämmössä säästää sähkön hinnan takia niin voi olla ongelma chilien kasvatukselle. Taitavat tykätä yli 20 asteen lämmöstä.

Sarviorvokit ja pelargoneja itsekerätyistä siemenistä menee tänään itämään. Muuta ei kerkee tällä nousevalla kuulla. Seuraavat sitten muutaman viikon päästä :slight_smile: On tämä yks hulluus kyllä, laittaa ittesä vaikeuksiin joka ainoo kevät :hehe:

Kylvin koemielessä muutaman rocoto-chilin ja pari kääpiöivää tomaattia. En ole koskaan kylvänyt tomaatteja näin aikaisin, mutten malttanut odottaa, kun muistelee Kurpan maaliskuista kukintaa ja sen myötä aikaista satoa.

No,niin.Tästä se taas revähti liikkeelle :roll_eyes:

Täällähän on jo hommat lähteneet liikkeelle, kohta mopo keulii…
Minä kun olen istunut käsieni päällä ja suhtautunut multapusseihin kuin toipuva alkoholisti pulloon.
En ole edes katsonut viherosaston suuntaan rautakaupassa käydessäni, etten lankeaisi.
Jouluksi siivosin keittiön pitkältä ikkunapöydältä siinä elämään opettelevat viherkasvienkin poikaset kodinhoitohuoneeseen lampun alle jotta perhe näki edes hetken, että meillä on tuossa tuollainen pöytä.
Kevään mittaan kun pöytä ja sen yläpuolinen ilmatila täyttyvät jonkun “kaiken kasvamista siemenestä”-hullun kokeilujen alle.
Nyt lukiessani kirjoituksianne sormeni syyhyävät. Tomaattien viljelyä vakavamielisesti harrastava ystäväni on joka vuosi torunut minua aikaisista kylvöistäni, mutta jos teidän esimerkkinne perässä laittaisin ihan vain yhden, tai kaksi…

En miekään kaikkia tomaatteja näin aikaisin laita. Kunhan muutaman. Jos Huhtikuun lopusta jouluun voi omia syödä, niin ei huono. Yhtään en talvella osta.

Rillar,uskokko itekkään että jää yhteen tai kahteen :wink:

Laitoin 6 pientä testitomaatinsiementä ja yhden chilin idätykseen. Edellisistä on vielä 2 chiliä ja 1 tomaatti hengissä. Räkätauti hiemen rajoitti kasvien hoitoa joten muutama taimikin kärsi räkätaudista…

Rocotot Montufar ja San Isidro lautalle.

Laitoin 5 oranssin napostelupaprikan (lajista ei varmaa tietoa) siementä itämään, vuorokaudessa nopein iti😃.

Laitoin eilen ruokaa, johon tuli mukaan suippopaprikaa. Jotenkin sitten lipsahti kylvämisen puolelle koemielessä, eli keräsin siemeniä paprikasta ja laitoin multaan. Jos sattuvat itämään, koulin omiin purkkeihinsa. Katsotaan, mitä tapahtuu.