2023 kylvöt

Keskustelua kasvukauden 2023 kylvöistä.

Oranssin luumutomaatin siemenet itää. :slight_smile:

No mulla on tässä vaiheessa, eli purkit ja multa on kuistilla valmiina odottamassa maaliskuun aurinkoa.

Lauttailu aloitettu maltillisesti:

Ensi keväänä pitää kyllä oikeasti hillitä itsensä!

Yritän myös hillitä määriä. Ei enää koskaan samanlaista kuin viime keväänä, jolloin oli niin täyttä olohuoeessa että kasveille (chili, tomaatti) ei saanut tehtyä oikein mitään hoitotoimia. Piti vaan odottaa että ilmat lämpeää ja voi vyöryttää niitä ulos.

Pitkälti koko kesä meni pilalle ison määrän takia. Kaikki vähän epäonnistui.

Taidankin kasvattaa Tom Fox kurpitsaa Gele Reuzenin sijaan, koska säilyy paremmin.(?)
Syyspuolella on vielä muutenkin kaikkea vihreää syötävää ja sitten joutuisi “pakkosyömään” valtavasti kurpitsaa.

Tom Foxin luulen säilyvän kevään puolelle helpommin. Voin olla väärässäkin.

Lawrence, jos kurpitsaa on liikaa niin se kannattaa pilkkoa pakkaseen. Sieltä sitten pitkin talvea ottaa ja tekee kurpitsapyrettä, tai kurpitsakeittoa, tai mitä nyt milloinkin. Eli jos pakkasessa on tilaa, niin sinne vaan! Ei kurpitsaa voi olla liikaa :jack_o_lantern:

Aa no sitten.

Limpukka,Tom Fox säilyy hyvin.Mulla viime talavena autotallissa ja helemikuun lopulla tein vasta pikk3lsiksi.Oli vielä hyvä ja kuori napakka.Sisus oil upean värinen ja makunen.

Minulle on tulossa joulukuusen alle tuhti paketti vihannesten siemeniä:)
Mm. kurpitsaa.
Tämmöstä vaan. Että hereillä ollaan

Onhan noita hankikylvöjä jo tullut tehtyä tossa marraskuun aikana, ja tänään 1.12. jatkoin samaa hyväksi havaittua tapaa. Kylvin isoon rasiaan siemenkirjeestä saatuja tuoksukurjenmiekan siemeniä. Rasian siirsin äsken kasvariin ja peitin lumella. Yritin kylvää niin harvaan että taimet on helppo koulia siitä sit omiin potteihinsa ens kesänä.

Mainio harrastus tää kasvien kasvattelu, ihan ympärivuotista iloa ja puuhaa tarjoaa :slight_smile:

Mulla on kolme ensimmäistä tomaattia itänyt. Ne on niitä ihan pieniä n. 30 cm korkeita. Jotain viihdykettä talven pimeyteen…

En luultavasti tee tomaatti/chilikylvöjä vielä tämän vuoden puolella. Mielestäni olen saanut aikaisilla kylvöillä chinenset kukkimaan liian aikaisin sisällä, ja ne kukat yleensä tippuu pois.
Tilanne tietysti muuttuu hiukan kun vähennän määriä. Alustavasti ajattelin 10 chiliä ja pari suippopaprikaa.
Chilin siemeniä on tulossa lisää joulupaketin mukana. Yksi Habanero-mix pakkaus, jossa neljää lajiketta. Habanero,+ kaksi punaista ja yksi keltainen lajike. Näiden lisäksi Carolina Reaperia (vanhoja siemeniä)olisi tarkoitus kasvattaa. Loput annuumeja.

Mulla ei ole yhtään annuumia, niiden talvettaminen on turhan haastavaa. Ne jotka otin sisään, kukkivat ja tekevät chilejä rauhalliseen tahtiin. Piriziä ja Big peteriä olen jo hieman muotoillut, että mahtuvat paremmin. Muutama paprika on tarkoitus laittaa keväällä, mutta uusia chilejä en laita jos nuo selviävät. Mulla taitaa olla 9 erilaista chiliä ja niistä on tarkoitus valita. Ne on kaikki aika mietoja max 6/10. Veikkaan, että kasvatukseen jää miedoimmat chilit jotka kestävät talvettamisen.

Olisihan se mukavaa talvettaa chilejä. Habaneroja olen joskus talvettanut. Hyvin onnistui, mutta sato pienehkö. Yritin talvettaa niitä myös toisen talven, mutta alasleikkuun jälkeen eivät heränneet henkiin, vaan näivettyivät pois.
Sitten siinä on vielä pelko että kirvat/punkit leviää kaikkiin uusiin kasveihin. Vaikka ei leviäisikään, mutta luo epävarmuutta, jos taimissa näkyy jotain vaivaa, että onko joku punkki-invaasio meneillään.

Hankikylvöjä taas.  Tänään kylvetty rasioihin siemenkirjeestä saadut kulta-akileija (rastas -22), valkoinen akileija (ylvalii -22), tähkähietalilja (LeonM -22), siperiankurjenmiekka ? (rastas -22), lehtoängelmä (Iltatähti) ja kaunopunahattu “Magnus” (LeonM -22). Lisäksi  rayalta saadut “Ryväsvaarin Malva”-siemenet, kokeilen jos vielä itävät, siemenien ikä on arvoitus.

Rasiat kuskaan myöhemmin tänään talvehtimaan kasvariin. Siinähän sitä yhdelle päivälle kylvöjä. Seuraavaksi sitten taas edessä tutkimista, googlattavia siemenpusseja kyllä riittää :smiley:

Ootko varma ettei ne kaunopunahattu ”Magnus” -siemenet olleet multa? Minäkin niitä laitoin kirjeeseen…

Jos siinä luki ”Magnus” niin ne oli multa!

Tulipa testattua, että oma sinipunavaulan, Asarina scandens siemen itää. Talvetettava roikko oli tiputellut siemenkotia navetan ikkunalaudalle. Huomasin ne, kun olin viemässä kasvia talvisuojaan. Leikkasin vanhan roikon 10 cm:n tapeille, eikä siihen montaa vihreää lehteä jäänyt. Kaavin kuvittelemiani siemeniä paperin päälle ja kylvin muutaman kokeeksi. Ensimmäinen piippa nousi mullasta 8. päivänä kylvöstä. Onhan tuo hidas kukkimaan, mutten taida loppuja ihan vielä kylvää. :slight_smile:

PS. Siemenkirjeen punahattu 'Magnus’in siemenet ovat varmaan Henniltä peräisin. Mulla itelläkin on samaa siementä, mutta vain muutama, joten en laittanut niitä kirjeeseen.

Toivottavasti mopo ei karkaa käsistä: