2023 kylvöt

Oli “pakko” jotain kylvää. Lobeliat on nyt kylvetty kennostoon;)

Lopultaki tuli siemenposti,sain kylyvettyä lobeliat,sinistä ja valakiaa,tiikerikaunosilmää ja kultahehkua.Kotilokukan siemenet laiton likoamaan ja huomena jääkaappiin.Sussuja laiton märkään paperiin ja muovipussiin lämpimään paikkaan.Chilejä vielä pitäs,mutta mihin ihimeeseen saan taas kaikki mahtumaan :dizzy_face: 

Huomenna olis tarkoitus kaivella siemen varastot läpi ja katsoa mitä sitä kylvö tuskaansa saisi laitettua multaan. On tää outoa aikaa taas :rofl:

Nuu,mie katson huomenna. Meni muutama päivä tässä kipuillessa  kun kaaduin pahasti. En silloin aamulla löytänyt tomaatin siemen kansiota ja sit menenkin jo humpsis… laitan huomenna viestiä. 

Seinäjoen Sopurahassa oli/on myynnissä edullisesti siemeniä. 5 pussia 2e. Mm. kurpitsa Centenaar. Saattoi myös kurpitsa Red Etampes kuulua tuohon määräalennukseen.
Olivat Suvipiha sarjaa. Ihmettelen vaan että miksi ko. kurpitsat ei kuulu esim. Tokmannin valikoimaan, vaikka samaa sarjaa myyvät. Ehkä ei ole kovin asiantuntevat sisäänostajat.

Männä viikolla ostin Tokulta siemeniä.Kelloköynnöstä oli vaan sinipunaista,Keijunmekkoa,Vaahtera- auliota ja Palsamia.Siinäpä ne minun kylvökset taitaa olla,etenkin kun pikkuapulainen kohta neljävuotias oli apuna niitä kylvämässä.Taisi muutaman siemenen laittaa multaan.Sitten innostus lopahti ja mummo sai loput laittaa ja siivota jälkensä,niinkuin hän totesi.Saa nähdä nouseeko ne siihen mennessä taimelle,kun hän seur,kerran tulee mummolaan?

Meillä näytin viime kesänä kuinka kastellaan tomaatteja. Katseli aikansa pikku kastelukannu kädessä, ja kun oman käsityksensä mukaan oppi asian, niin oli sulkemassa minua kasvihuoneen ulkopuolelle, ja olisi ominut  tomaattien hoidon:)

Sinitähtöset.

Lumihiutaleet

Härmesalviat

Tästä kylvöt 2023 meillä lähti käyntiin. Itämään pääsi chilit, paprikat ja karviaiskoiso.
Pikku hiljaa tästä eteenpäin. Tila rajoittaa eikä tiedä koska kasvihuone saa käyttöön. 

Purjon siemenet halusivat väkisin kaupasta mukaan ja pääsivät heti multaan.
Viime vuonna kitkin osan vahingossa kasvarista pois, kun ihmettelin mitä heiniä maasta pukkasi. Nyt pitää varmaan nimilappu laittaa.
Kelloköynnöksissä lenkit näkyvissä.

Ekat kelloköynnökset koulittu omiin ruukkuihin.Loput vielä heräilee kissanhiekassa.

Karvari, miten idätät kelloköynnöksen? Kissanhiekassa jep mutta onko se enemmän vetistä vai ihan vaan kosteaa se hiekka? Miten kauan kesti ennenkuin iti?

Kelloköynnökseni nousee jo nyt tavallisessa mullassa.Mutta eihän tiedä,kuinka ne sitten etenee?

Nasty, meillä oli se viime vuonna ja oli jäänyt jokunen siemen niin laitettiin itämään.
Omaa kuvaa minulla ei ole tähän hätään laittaa mutta kaappasin kuvan siemenostopaikasta Fatalii Seeds kotisivuilta.
Mieheni tykkäsi kun oli aika tulinen.

Chali,se kissanhiekka pitää olla paakkuuntumatonta,eioo ollu tuota jota oon joskus ostannu ,moneen vuoteen myynnissä.Son semmosta punaruskiaa.
Hiekka on semmosta märkää,ku koskettaa niin tuntuu märältä ja tarttuu sormiin.Eise varmaan haittaa jos aluksi varsinki pinnassa näkyy vesi.Oon pitänny lattialämmitys lattialla ja muovikansi päällä,mutta joka päivä pitää tuulettaa.
Semmonen reilu viikko menee itämiseen.
Muuten,jos laitat net kissanhiekkaan niin muista tarkistaa välillä että kans pysyvät sielä hiekan sisässä.Semmonen puolisen senttiä hiekkää päälle.

Kiitos Karvari ja Genesee.
Minulla Kelloköynnöksen siemenet itävät tasan nolla tai yksi kymmenestä.
On kokeiltava jotain muuta, testattua ja toimivaa :+1:

Tänään sain vihdoinkin laitettua tomaatit lautalle. 16 eri lajia ( yksi tulee vielä jahka postista saapuu) erinlaisia…on jättejä, pihvejä, luumuja, kirsikoita jne. 
Pussin pohjalta löytyi viime vuotisia kelloköynnöksen siemeniä kuusi. Laitoin kaikki multaan,saas nähdä.
Jättejä pitäisi katsella vielä tarkemmin mitä sitä tänä vuonna laittaa .

Nuu, ostin eilen pussillisen uusia Kelloköynnöksen siemeniä. Taitaa olla jo kolmas pussi.
Yritän nyt “karkeassa hiekassa”. Jos ei nyt onnistu niin sitten ostan sen yhden plantun, sitten kun löydän ison.
En tiedä mitä teen väärin kun en onnistu. 
Kiitos kuitenkin.

Mie kylvin kelloköynnökset tavalliseen multaan pinnalle. Hyvin näyttävät itävän.

Tänä vuonna kelloköynnöksen siemenistä sinisistä iti alle puolet ja valakeista 1/3 osa