Nyt on perunat kaikki nostettu ja kellarissa.
Tomaatteja kävin keräämässä 9 litran sankollisen. Onneksi alkavat olla loppusuoralla.
Nyt on ihan naatti olo.
Onneks huomenna on päivä uusi nyt lepäilen tämän loppupäivän.
Reilusti omenien keruuta ja vähän kastelua.
Ruukkukasvien kastelua ja leikkausta. Daalioista saa päivittäin olla poistamassa kukkia mutta kyllä nuppujakin sitten tulee reilusti.
Viime päivien aikana olleet voimakkaat tuulet katkaisi paljon oksia mutta on oksia vielä ihailtavaksi. Toivottavasti tulisi pitkä lämmin syksy niin dalikat jaksaisivat kukkia, nuppuja on tosi paljon.
Puolukoita poimimassa, täällä parhaat itärinteillä pystysuoralla seinämällä kasvamassa. Puoli sankoa survokseen, kolme maijallista mustikka- puolukka sekamehua.
Viimeiset mustaherukat kävin poimimassa. Eihän niitä paljon ollut, ja aina jää raakojakin pensaaseen. Kuskasin kotiin erilaista poltettavaa silppua, jota on kertynyt mökille.
Pesin just veneeni. Paljon kivempi tehdä se lämmössä ja auringossa kuin syyskylmillä. Vesikin oli niin lämmintä ettei olis malttanut poist tulla
Nyt laiturilla kahvilla, luonnon isoa akvaariota katsellen. Iso ahven just tossa uiskentelee matalassa rantavedessä
Tänään puutarhavapaapäivä. Vaan verannalla nautittu syksyn viimeisistä lämmöistä.
Aamusta het8 kasvimaan putsausta,sitten treeniin.Nostin kurkuntaimet pois,sankollinen kurkkuja vielä löyty.
Kurpitsan rtaimet kans ylös,löyty yks jättiläinen,naarurille sain tuputettua.
Kotipihan kasvimaat siivosin monivuotisista ja ja heinätuppaista,oon ollu laiskana näköjään tänä kesänä.
Nostelin lantun taimet,ei tuu yhtään lanttua ku itivät niin myöhään.
Iltapäivästä siivoilin kasvarit.
On nyt kyllä niska kipiä kyykkimisestä
Kaamea aamu, katiskassa oli kaksi hyvän kokoista ahventa ja alamittainen 40 cm kuha. Ja kuollut pienikokoinen piisami vaikka olisi ollut metrinen kuha, olisin vapauttanut samasta katiskasta. Piisami saa 5 poikasta jopa kolmesti kesässä, syö mm järviruokoa ja rakentaa mm niistä metrisiä pesiä. Aikoinaan niitä oli lahden pohjukassa, nyt ei ja ison lahden pohjukka uhkaa kasvaa umpeen. Noista ja joutsenista olisi iso apu kasvuston poistossa. Voi kurjuus ja alakulo
Romello, eikö hirvikärpäsiä ? Ei varmaan ainakaan paljoa kun kahdesti samana päivänä pystyit käymään.
Sinä onnellinen
En huomannut hirvikärpäsiä. Joku verenimijäitikka saattoi olla, semmoinen hyvin pieni. Jälkimmäisellä kerralla olin jopa sortseissa ja t-paidassa.
Sinä tosionnellinen !
Missäpäin tuollaisia metsiä on ?
Keski-Pohjanmaalla kävin.
Sinne siis kaikki hirvikärpäsien metsästä poissapitämät !
Kyllä meillä ainakin niitä riittää, asun Keski-Pohjanmaalla. Metsään en suostu menemään tähän aikaan vuodesta.
Meillä ei tarte mennä edes metsään kun niitä on jo pellon laidassa.
Hirvimiesten laiskuutta että ovat hirvet nurkkapielissä. Nuolukivet on laitettu liian lähelle asutusta kun ei enää jakseta mennä saloille kävelemään.
Samalla lisääntyy hirvikolarit kun nuolukivet maanteiden varsilla jossa myös hirvitornit josta vahtaavat hirviä.
Sudet tulee lähemmäksi ihmisasutuksia myös niiden hirvien perässä ja kohta varmaan karhutkin.
Kauriiden syöttöpaikat myös pitäis kieltää kokonaan kun nekin on liian lähellä teitä.
Ei tulis mieleenkään viedä oman metsän laitaan mitään omppuja ym. riistalle.
Ne eläimet jotka kuuluu luontaisesti suomen luontoon pärjäävät omillaan ja metsästäjiä varten ei tarte mitään muita olla.
Kyllä vierasperäisistä kasveista pidetään ääntä mutta kuka puuttuisi näihin vierasperäisiin riistaeläimiin.
Aina on syöty riistaa Suomessa, kuin myös meillä mutta siinäkin on järjen käyttö sallittua.
Tämä on nyt vain minun mielipide ja varmaan on toisenlaisiakin näkemyksiä.
Kyllä minäkin olen ihmetellyt tuota riistan ruokkimista. Kauriita ja peuroja on itäisellä Uudellamaalla eli meilläpäin ihan järkyttävät määrät, nyt myös pelätään villisikojen invaasiota. Miksi pitää vielä ruokkia?
Tai ehkä siinä on ajatuksena, että elukat saadaan ruuan perässä tietylle alueelle ja sitten ne on helpompi ampua. Pitääkin mieheltä kysyä.
Meiltäkin viedään riistan ruuaksi omenia, olen sitä pohtinut onko oikein mutta en enää jaksa niitä viedä kaatopaikalle enkä pysty hoitamaan niitä jos kompostoisin. Olen tilannut omppopuille pienentäjän niin tulee vähemmän ruokaa… Kokonaan en niistä raski luopua. Yhden hyvän asian näen runsaassa riistassa. Jos tulee pahoja katovuosia niin riista pitä hengissä mutta ei niistäkään kaikille riitä. Paljon on metsästettävää jos kaikki vierasperäiset hävitetään. Ei Suomen luontoon kuulu myöskään koirasudet eikä shakaalit. Niitäkin on mutta ei varmaan paljoa.
Mun kasvimaa on metsän reunassa. Nopee poikkeeminenkin riittää siihen et ainakin yksi hirviökärpänen täytyy tukasta kaivaa pois
Inhottavaa et täytyy kerätä voimia et rohkenee mennä kasvimaalleen kastelemaan…