Syvälle metsään niitä omenia on viety, ei lähelle asutusta.
Hirvikärpänen toukat pidottautuvat kevättalvella maahan ja koteloitu ay sammaleeseen. Eniten siis hirvien/kauriiden talvireviireillä ja aurinkoisilla rinne paikoilla jossa lepäilevät. Jos saisi silloin pidettyä pihasta lauempana hitvikärpädetkin vähenevät.
Kaamein tietämäni suppilovahveropaikka on suojaisen kuusikon eteläpuolella oleva harvapuustoinen rinne. Jopa 16 hirven laumoja kuulemma paikalla, vuodesta toiseen.
Onneksi lähimetsässä ei ole vielä näkynyt kun kaksi, vaikka kauriita jo reilusti.
Tänään yritin urakalla kerätä omenia, mutta vaan alle puolet sain kerättyä ja kokoajan tippuu lisää.
Kastelin oman pihan ja kasvarin.
Kaksi saavillista leikkelin kukkineita.
Kyllä on hiostava sää.
Kesäkukkien siivoilua.
Kolmen päivän kaatosateet oli ruhjoneet kesäkukat aika rumaksi.
No sain ne vielä aika hyvin elvytettyä, eli muutaman viikon saavat vielä olla.
Olen kulkenut lähimetsissä värjäyssieniä etsimässä.
Yhtenä päivänä lensi 1 hirvari päin ja toinen oli takissa.
Muita ei ole näkynyt, vaikka olen jopa kulkenut peurojen ja hirvien polkuja pitkin.
Polvesta huolimatta tiputtauduin jumppamatolle ja tongin liikoja maanpeitto kasveja pois jotta sain kotiloita tapettua, ei oo ennen ollut tätä riesaa.
Kaikki isot ja pienet ruukut kasteltu ja kasveja taas tuettu. Leikkasin pois paljon daaliakukkia joiden alalehdet alkoi nahistua. On valtavasti vielä nuppuja.
Huomaa että ollaan syksyn puolella kun ruukkuja ei tarvitse kastella joka päivä, kasvit ei enää juo niin paljon.
Pitää tehdä lista ulkotöistä, järjestyksessä, mitä pitäisi tehdä. On niin mukava alkusyksy, aurinkoista ja lämmintä. Mukava vaan haahuilla, haistella ja maistella.
Suurin työ on kasvarin siivous. Nyt on liian lämmin.
Tää on niin tätä . Mun mies kysyi pari päivää sitten et mihin paikkaan pihalls tartten haketta, hällä olis valmiina pari pressullista.
Kattelin et yks paikka tarttis siistimistä, sinne siis.
Eilen aloin kattelemaan siinä vieressä “sillä silmällä” ja tänään sit alotettiin isompi siistimisurakka, maanpeittokangas ja sepeli koko muulle alueelle.
Se oli aika siisti pinta sillon kun muutettiin tänne ( tehty samalla tavalla) mut mennyt nyt ihan kauheeksi. Häirinnyt mua jo vuosia.
Multa ei kannata kysyä et missä tarviit… Voi joutua töihin
Siementen keräilyä,purkkeja tyhyjentelin,vehkat leikkelin ja vein autotalliin kuivumaan.
Siirtelin uusia purkjeja poistettujen tilalke.
Mukavalta tuntu ku tuli välijyyttä
Aurinko laski, jossain huutaa moottorisaha pitkään ja kovaa. Isojen puiden pätkimistä?
Olen ääneti, Fiskarsin harava nojallaan jos hinkuilen vielä pihatöihin. Päivä meni kävelysiltaa korjatessa, uusi laudoitus tehtävä, helle keskeytti.
Poraamiseksihan se meni. Kalliojyrkänteen kävelysilta sai viimein uuden kannen. Kuvittelin istuvani varjossa, mutta ehei, paistoi se aurinko risukasaankin. Yli 25 ja hiki valui. Vanhan laiturin kestopuuta kierrätetty alaosassa, näkyy harmaana.
Nyt lyhentyi taas matka pohjoispuolen maastoon marjametsään. Raivaussaha laulakoon lepikossa polkujen varrella.
Omenien keruuta ja kannulla jotain kastelin. Puuhamaalta saavillisen kuihtuneita katkoin. Huomenna kasteltava enemmin.
Tänään ollut unenomainen päivä. Ihan tyyni, kesäisen kuuma iltaan saakka.
Soutelemassa olin päivällä, nautin täysillä ja vielä vähän päälle.
Poikkesin puolimatkassa jo kiinni menneen rantamakasiinikahvilan rannassa uimassa ja nauttimassa omat eväskahvit.
Myöhemmin kävin vielä toisella rannalla kävelemässä ja istuskelin katsellen tyyntä järven selkää. Pehmeän lämmin ilma, kuin silkkiä ja samettia.
Pakahduttavan ihanaa.
Ajoin oman pihan nurmen, trimmeröin reunat ja kastelin.
Aamusta kasvihuoneilla siivoilua,sitten treeniin.
Kaivoin puikulat,tyhyjentelin kasvimaata ja siivoilin kuihtuneita pois.
Siinäpäse päivä vierähti huomaamatta
Pienoinen siivousvimma iski ulkona. Kaikki terassit puhallettu puhtaiksi, terassimatot imuroitu ja ulkokeittiö putipuhdas.
Kastelin ruukut, leikkasin pois kuihtuneita kukkia ja tuin uudestaan.
Puhalsin etupihan puhtaaksi lehdistä ja oksanpätkistä. Tammi on alkanut varistaa pienempiä risuoksia. Tammenterhoja oli jo tammen alla, kohta alkaa melkoinen oravavilske.
Tuli hiki, on melko lämmin päivä, melkein hellelukemissa.
Kohta alkaa olla aika tuoda sisään ulkokalusteiden tyynyt ja pehmusteet. Yökaste kastelee jo ihan kunnolla, voisi luulla että yöllä on satanut.
On ihmeellinen syksy, en valita. Aurinkoista, lämmintä, silloin tällöin sadekuuro.
Ihan täydellistä.
Näin saisi jatkua vielä pitkään.
Ex-mies oli hoitamassa kissoja kun oltiin reissussa, teki tyttärelle pintaremonttia. Mulle hoiti viidakkoa, sinne meni lumipalloheisi, Unkarin syreeni ja Terijoen salava vaikka piti vain pajukkoa poistaa. Oli sitä mieltä että olivat liikaa. No nyt on avaraa ja hyvän näköistä. Tyttäret kerää huomenna risukot. Homma jäi vielä kuulemma kesken, tulee kuun lopussa hoitamaan loput. Pensasaidat kahdesta talosta pitää vielä lyhentää ja maalaushommiakin vielä riittää.
Eilen alkoi jo toukokuussa tilattu salaojitusurakka miu pihalla,
Oli iso työ nostaa n. viidennes perennapenkeistä ylös, jotta kaivinkoneet mahtuvat pihalle.
Jo oli aikakin. Toivottavasti kasvit ei kuivu. Täällä tosi kuivaa.
Riittäisi jo siun isot remontit
Nostettiin vuokraplantulta potut ja nauriit.
Keräilin vielä papuja ja muutamia härkäpavun palakoja.
Kotona tehtiin uus mansikkamaa.Aikas tuhuraantu tyhyjään ku ei ollu kalkkia,mussukka käväs Tokmannilta.Ensmäinen pussi on pelekkää puuroa,käy se vaihtamassa uuteen.No,sain kuiteski istutettua taimet.
Nyt taas niska ja pää kipiät,ällöttävä olotila.