2024 Vuoden ulkopuuhia

Pari tuntia rauhallista metsässä kävelyä. Ei tarvi tänä syksynä kuivuria kaivaa esiin, mutta se on sivuseikka.

2 tykkäystä

Kodinhoitohuoneessa lakanan päällä olen kuivannut.

Putsailin kuihtuneita kasvimaalta ja monivuotisia rikkiksiä.
Pöyhistelin komposteja,on taas tavaraa täynä kaikki.

1 tykkäys

Ostin ne tori.fi kautta käytettynä.

Nyt tulin töistä kotiin, niin katsoin niiden nimen, kun en muistanut.

Eli tämmöiset ovat nuo minun.

[https://newgardenshopping.com/collections/lighted-pots/products/round-pot-with-light-camelia-40?variant=34728404320420]

2 tykkäystä

Huh,ompa arvokkaat :sweat_smile:

1 tykkäys

Isän haudalla kävin. Kanervat ja siperianmännyn oksat vein. Samalla ihailin ruskaa, sitä vielä löytyy. Tänä vuonna on lehtikuusetkin erittäin värikkäitä.

1 tykkäys

Joo…isäntä laittaa omaan penkkiinsä maa-artisokkaa + ukkolaukkaa + pinkkiä laukkaa ja sitten sellasia pienempiä vielä …hän saa toteuttaa itseään.

1 tykkäys

Eilen toisella suolla. Aikaa meni ja karpaloita tuli suunnilleen saman verran. Eilinen suo oli lähempänä, oli helpompi kulkea sinne ja helpompi kerätä, mutta marjat olivat paljon laajemmalla alueella.

1 tykkäys

Leikkelin puolet tienvieren kuunliljojen lehdistä.

Ulkopuuhaa ja sisäpuuhaa = ikkunoiden pesu.
Ihan inhokkityö mutta piti se saada tehtyä.
Ihana lämmin päivä, aurinkoista ja heikkotuulista.
Aamulla kun katsoin ulos niin päätin että ihan pakko pestä ikkunat.
Viime vesisateet on tullut tuulen kanssa ja valumat näkyi tänään erittäin hyvin kun aurinko paistoi ja vieläpä aika matalalta.
Menihän siihen koko päivä, nyt kehtaan kehua itseäni kun katsoo ulos :grin:

Vieläpä on jokunen kukkaruukku terassilla jota kastelen. Maljaköynnös jaksaa kukkia ja on nuppuja täynnä. Tekee myös uusia lehtiä ja rankoja.
En ole koskaan onnistunut talvettamaan näitä ja sen takia ovatkin vielä terassilla. Ajattelin että voi ilahduttaa niin kauan kun jaksavat.

5 tykkäystä

Käytiin lähimmäisten haudoilla tänään maunulassa ja kirkkonummella ja nyt on nätit havupenkit kera gallunoiden ja kynttilöiden laitettu kun pyhämiestennä on niin hirmuiset ruuhkat ettei mee erkkikään siihen hulinaan. Ihmetellään usein muualle haudattujen kiveä kun siihen jätetään maahan suuria kauniita kukkakimppuja ? Miksi seurakunta ei laita siihen uurnaa tai muuta maljaa ? no eihän asia mulle kuulu mut ne ihanat kukat menee haaskiin siinä maassa ja kuolee nopsaan ilman vettä.

2 tykkäystä

Kyllä on upea sää olla pihapuuhissa. Nyt loput tienvieustan kuunliljoista leikelty. Pikainen tankkaus ja takaisin pihalle. Vielä omenien keruuta, kasvarin kastelua yms.

1 tykkäys

Minä olin eilen ja tänään taas sienimetsällä.
Ja niiden perkuuta.

Eilen oli niin lämmin, että istuskelin ulkona paitaa neulomassa.

Nyt on pakko ottaa päikkärit, koska pidennetty yövuoro edessä.
Toki mieluummin puuhailisin pihassa, mutta ei voi mitään.

1 tykkäys

Sienessä taas!

Suppiksia on nyt metsä täynnä. Osa oli oudosti mutatoituneita:

4 tykkäystä

1,5h metsässä kävelyä.

Pikkasen löysin.

4 tykkäystä

Tuulee. Käytin tilanteen hyödyksi ja pressutin kasvarin.
On ihan naurettavan helppoa :smile:
Pressun koko on noin 5,5 x 3,5 metriä.
Avaa pressu kunnolla - ala pöyhiä niin että tuuli ottaa kiinni - nosta ja pöyhi - tuuli menee alle ja nostaa pressun (pidä kiinni :laughing:) - ohjaa pressua - tadaa, pressu on katolla :+1:
Säädä vetämällä helmoista ja kiinnitä.
Tänään tähän meni ehkä kiinnityksineen 15 minuuttia yksin.
Okei, meillä tuulee kunnolla ja tuulee ”oikeasta” suunnasta.
Opin tämän jokunen vuosi sitten kun olin pressuttamassa ja tuulenpuuska otti kiinni, heitti puolet pressusta katolle ja siitä sitten vaan oikomaan ja säätämään.

5 tykkäystä

Tein lupiiniratsian, oman tontin kohdalta löytyi yksi pikku taimi. Kaupungin metsikön kohdalla oli isoja lehtiä, revin ne irti.

3 tykkäystä

Aamupäivä pihalla. Siivoilin vähän sieltä täältä.
Ihana ilma.

Vastoin aiempaa päätöstä kävin eilen puolukassa. Kahdessa tunnissa keräsin 7 litraa ja kävelin melkein 1,5 km.
Joitain viikkoja sitten poika lainasi poimuria ja he lähtivät eilisen marikon suuntaan. Oletin, ettei sinne enää kannata mennä, mutta sitten kuulin, että kävivätkin lähempänä.