Vastoin omia ajatuksia etten laita enempää kukkasipuleita niin kolme valkeaa liljaa nyt kumminkin…kun isäntä heivasi 30 erilaista laukkaa omaansa + maa-artisokkaa kätki omaan kukkaniittyynsä. Kyllä se 100 sipulia melkeen on minimi mitä vuosittain menee koska osa taantuu eikä kuki udeasti kuten tulppaanit. Tulppaaneja emme enää laitakkaan ne on liiaksi lyhyt ikäisiä.
Tänään sai puut suojaverkkoja ja parit harsot laitoin ja lyhdyt hain esiin, oli niin kaunis päivä et jotain piti duunailla. Polvi pentele on selänkin rampauttanut pahemmaksi niin piti jaksottaa tekemisiä lyhyisiin pätkiin. Isäntä hieman huristeli leikkurilla mut ei kaikkea sen mielestä nurtsi pitää jättää pitemmäksi… minulle ottaa silmään kovasti mut pidän suuni kiinni. Haravointia olisi vielä, kippaan aina alppiruusuille lehtiä josta saavat humusta sitten joskus. Oksia on nyt leikattu ja saksetkin naulassa …kyllä siistimpää voisi olla mut keväällä sitten uusin voimin.
Söin viimeiset tomaatit ja ananaskirsikat ruukuista. Yhtään en ottanut sisälle kypsymään vaan katkoin varret pois.
Pari kertaa olen poiminut suppiksia tänä syksynä. Pääasiassa kuivasin. Mietin myös sitä että hakisinko lisää, mutta tutkin pakastinta ja tulin siihen tulokseen että ei ole syytä mennä metsään.
Myös tomaattimurskaa -sosetta löytyi pakastimesta ja käytän sitä suppilovahverokeittoon. Sopii hyvin yhteen. Muille sienille kerma sopii paremmin. Tosin en aina käytä kermaakaan kuin lorauksen, tai en sitäkään. Menee liian vaikeaksi jos hakkaa kiveen kaikki resptinsä. Molempiin keittoihin lisäksi kanalientä. Plus sitten vielä mausteet ja omalle lautaselle myös chiliä.
( Kirjoitin ennen nimimerkillä LawrenceLimburger ja tästä eteenpäin näin. En halua entistä nimimerkkiä takaisin, jos onnistuisikaan )
Hauska “nähdä” pitkästä aikaa
Täytyy kokeilla tuota tonaattikastiketta, ei ole tullut itsellä mieleenkään.
Kuinka paljon muuta metsän antia olet kerännyt?
Mie n.50l mustikoita sekä puolukoita. Voi olla että entisiäkin jonkun verran
Lakkaa poimin vaan 15 kiloa. (Karvari 50 kiloa ?) Tuntui rankalta ja kun lisäksi on vanhoja lakkoja pakastinmessa niin sekin oli omiaan taittamaan selkärankaa. Mustikkaa taisin poimia n. kolme sangollista. Puolukkaa poimin n. 8 sangollista joista lapsille menee/meni n. kolme sangollista, myös mustikkaa heille.
Luulen että nuo määrät on ihan ok. Lisäksi nokkosia talven nokkoslettuja varten. Niiden kanssa tomatillosalsaa. Näin koska en tomatilloa muuhunkaan ole keksinyt laittaa.
Moi RistoRautaristi, ex LawrenceLimburger, kiva nähdä taas.
Jos haluat entisen viestihistoriasi seuraavan mukanasi niin kerro minulle. Pyydän ylläpitoa yhdistämään sen tähän nykyiseen nimimerkkiisi.
Jos yhdistämistä ei tehdä niin lähdet nyt “puhtaalta pöydältä” eikä tässä uudessa pentissä niissä vanhoissakaan viesteissäsi näy mitään nimimerkkiä. Niistä tulee “isännättömiä”. Ei siis sitä vanhaa nimimerkkiäsikään, sillä sen näkyminen vaatisi käsittääkseni sen että sillä nimimerkillä olisi kirjauduttu tänne sisälle.
Jyrsimellä isäntä veti vielä autotallin edustan hiekat et pahimmat vihreet lähti ja meitsi haravoi hieman lehtiä puskien alle ja lavakauluksiin talvisuojaa…keväällä pois. Kyllä tekemistä piisaa…
Eilen vielä keräsin puolukoita, löytyi n. 16 litraa, nelisen tuntia keräsin. Ei palellut koko aikana, kotimatkalla tuli kuuma. Osa marjoista oli repussa, loput pyörän tarakalla ja korissa. Kotimatkalla oli enemmän ylä- kuin alamäkiä ja tasaista. Heli alkuun yli sata metriä pitkä ja aika jyrkkä ylämäki.
Illalla putsasin ja survoin osan, loput tänään.
Voi kun kivaa että löysit takaisin, olen niin miettinyt miten sinun perunatilanteesi onnistu tänä syksynä? Kirjoittele perunaosiossa kuulumiset siltä saralta.
Oli niin mukava ilma että piti oikein miettimällä miettiä että mitäs sitä pihalla puuhailisi. Onneks muistin ihan tarpeellisiakin juttuja jotka on jo pitänyt jonkin aikaa hoitaa mutta aina unohtuneet.
Daaliaruukut on olleet puutarhavajassa kuivumassa, tänään tyhjensin ne ja laitoin juurakot laatikoihin talvisäilytykseen.En enää saanut yhteen laatikkoon sullottua.
Parsan itsekylväytyneet pikkutaimet nostin pois ja istutin potteihin. Potit laitoin nyt vähäksi aikaa kasvihuoneeseen, toiveena että ehtisivät vielä ennen talven tuloa juurtumaan. Toivottavasti ehtivät, harmillisen myöhään meni mulla ton asian hoitamisen kanssa.
Pari tyhjentynyttä isoa ruukkua ja yhden vesisaavin pesin. Yksi vesiastia on vielä tyhjentämättä, saa ollakin vielä jonkin aikaa. Heti jos sen tyhjennän niin taatusti huomaan pihalla jotain mitä tarttis pestä
Palsternakkaa en vieläkään kylvänyt vaikka mieli tekis hoitaa se pois alta. On niin lämmintä vielä, pelkään että jos ne itääkin vielä ennen talven saapumista.
Noo,ei ihan 50kg,42 kiloa vaan,viimiset 12 kg elokuun alussa Naruskalta,korpihilloja.Olipa muuten isoja,meillä niitä kututaan korpikuusen kölllikät,kuvaava nimitys.
Mustikoita tais tulla 8 sankollista,puolukoita ei yhtään.
Eilen pidettiin liukumapäivä ja käytiin maakunnassa katselemassa uuteen talliin pinnoitusmateriaalia ja todettiin, että samalla reissulla voidaan käydä katsomassa omia maita.
Poimin korin täyteen suppiksia ja vähän vielä taskuuni varmuuden vuoksi taitelleeseeni taimikassiin.
Viimeisiä juttuja tehty. Kasvihuoneen viiniköynös leikattu ja syksyllä kylvetyille siementaimille laitettu havupeite ja sen päälle vielä iso vanerilevy suojaamaan raukkoja jääpolanteelta. Tiedä vaikka ensiviikolla sataisi lunta.
Melkein ulkona, varastossa, kun ei ollut vielä pakkasta. siirsin kompostilierot toiseen astiaan. Vuosia sitten aloitin matokompostoinnin ja sitä jatkan kompostorin lisänä.
Pikkasen siivoilin pihaa ja keräilin omenia.
No mä sitten kylvin ne palsternakat🙄, ei enää jaksanut oottaa aikaa parempaa. Vähän siemeniäkin taas keräsin
Ja kävin metsäpolulla kävelylenkillä kamera kädessä.
,
Minun metsäpolku on tainnu sammaloitua kun en ole koko kesänä kiertänyt yhtään kertaa.
Tänään onni suosi kun oli hyvä ilma tehdä väliin omiakin puuhasteluja ulkona.
Itekkii harvinaisen hyvässä vireessä toistaiseksi.
Kahdeksan tuntia olimme molemmat ulkopuuhissa.
Välillä kiireesti syömässä vain lämmitys ruokia.
Raivaussahalla isäntä niitteli kovavartisia perennoja ja minä keräilin pois jotka katsoin että eivät maadu kevääseen ja jäävät häiritsemään keväällä kukkivia kasveja. Monta kottaria niitä tulikin kasvikompostiin.
Rikkojakin keräsin kun tulivat näkyviin ne jotka olivat piiloutuneet perenna kasvustojen suojiin.
Laituri vedettiin kuivalle maalle lammesta.
Pari isoa kärhöjä völjäsin kellariin. Vielä jäi ulos kolme isoa ruukkuruusua kun olivat vielä kukassa ja lehdet ihan vihreitä.
Orapihlaja-aitaa siistin pitkän aikaa. Kummasti leikatut oksan pätkät oli jäänyt jumiin oksien haaroihin. Hyvästä vaatetuksesta huolimatta toinen ranne on ihan naarmuilla. Sää oli oivallinen.