2025 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Joka kevät sama juttu, ensimmäisiä taimia kellahtaa kun kastelen liikaa. Pikkuhiljaa muistaa miten niitä hoidellaan.

1 tykkäys

4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Orvokki, Viola / Yleistä

Tänään kylvin vielä oreganoa pihalta haetuista siemenistä.

Koulin 12.3. kylvetyt lehtikaalit omiin purkkeihin.

Pluggbox on ihan kätevä kylvöihin ja vie vähän tilaa valojen alla, mutta kun siitä koulii taimet isompiin ruukkuihin tai kennoihin, niin niitä onkin yllättävän paljon.
Tässä pöheikössä kasvoi 45 sammaria.

10 tykkäystä

Minä en päässy tykästymään pluggboxiin,parina vuotena kokeilin ja on ollu siitä käyttämättömänä.
Taitaa olla peräti yks avaamattomana :thinking:

Istuttelin risiinit ja kelloköynnökset isompiin ruukkuihin. Koulin basilikat tuppoina pikkuruukkuihin. Muutama lajike kesäkukkia ei pääse kennostoista ruukkuihin, eivät mahdu mihinkään. Järjestelin taimia, että pääsee kastelemaan kaikki.

2 tykkäystä

Minusta pluggbox on hinnoiteltu turhan korkeaksi niin on siksi jäänyt kokeilematta. Pakasterasioilla, 2 kg karkkilaatikoilla ja Nelsonin erikokoisilla kylvöaluistoilla teen kylvöt.

3 tykkäystä

Mullon eniten käytössä ne 400 g kokoiset liharasiat. Korkeampireunaset on hyvät, se matala rasia on vähän turhan matala juuria aatellen. 400 g raejuustorasia on myös hyvä vaikka onkin pienempi kuin toi toinen. Sellaset 250 g kirkasta muovia olevat tomaattirasiat on korkeudeltaan tosi hyvät mut käytän niitä aika vähän koska ovat vähän hepposia käsitellä, ja tietty mullei niitä kovin paljoo pääse kertymään kun en millään viittis kaupasta ostella tomaatteja.

Yksittäisiin siemenkylvöihin käytän niitä neliskanttisia 6x6 cm muovipotteja, ja sellasiin myös teen hajakylvöjen koulinnat. Ne on ihan parhaita. Koko ihanteellinen.

Oon ostanut sellasia muovisia kylvöalustoja joissa on pieniä potteja. Ne on kiinni toisissaan ja mun mielestä niistä on hankala koulia taimia. Ja niiden ikävä puoli on se että jos joku potti siellä välissä jää itämättä niin menee ihan hukkaan se kasvupaikka. Käytän noita tollasiakin, mutta vähemmän.

4 tykkäystä

Tänään koulimista taas vähemmäksi,29 purkkia kesäleimu Twinklea ja Sugar Staria.Saan hajakylyvöt tiistaina taas kaverille ja minun käsistä pois :innocent:

2 tykkäystä

Tänään salviat koulintavuorossa,pinkkiä ja lilaa ja punasalviaa.
Tykkään näistä ja monen vuojen jäläkeen taas niitä laitoin.
Loput hajakylyvöstä lähti taas uuteen kotiin :innocent:

3 tykkäystä

Tylsä sisäleikkipäivä. Oli pakko jotain kylvää. Lehtikaalia ja lisää persiljaa.

1 tykkäys

Tomaatit koulittu toistamiseen isompiin ruukkuihin. Ruukkujen pohjille lisätty myös varastolannoitteeksi tomaattilannotetta. Basilikoja koulittu. Ajattelin, josko niistä punaisista basilikoista osan käyttäisi värintuojana kukkaistutukseen. Häätyy mallata, miltä se sitten joskus näyttäisi. Tehty pieni kylvös jäävuorisalaatista ja sitruunamelissasta.

1 tykkäys

Tänään itärajan kaupassa oli siemeniä 5 senttiä pussi. En päässyt ohi, muutamat lähti mukaan vaikka en tarvitse. :smile:

2 tykkäystä

What, 5 senttiä pussi :flushed:?!!!?? Tuun hulluksi jo pelkästä ajatuksesta :stuck_out_tongue_closed_eyes:. Ja What - Otit vaan muutaman pussin ?? Eihän niitä ite tartte tarvita, aina löytyy joku joka tarvitsee :stuck_out_tongue_winking_eye:.
5 senttiä pussi :disappointed_relieved:

2 tykkäystä

Oho, olipa halpaa. Mitä kaikkea siellä olisi ollut?

Muutamaa sorttia avomaakurkkuja, ei partenokarpisia, punaista basilikaa, vahapapuja, kurpitsaa paria sorttia, retiisiä paria sorttia, retikkaa, kukkakaalia, punajuuria, porkkanoita ja meloonia.

Käynnissä akuutisti liikakastellun harjaneilikan kuivatus ja mitä näitä nyt on, patterinpäälleteippaamisia :woman_shrugging:t2:

6 tykkäystä

Tuttua :disappointed:

1 tykkäys

Eilen Roissa käytiin K-Raudassa,minä tietenki ryntäsin siemenisastolle.
Sieloli erikoisia tomaatin siemeniä,otin kolome pussia,olis mieli tehenny ottaa enempi,olivat törkiän kalliita :unamused:

Nyt kyllä harmittaa. 16.3 kylvetyt tomaatit edelleen sirkkalehtivaiheessa, olleet jo ainakin pari viikkoa. Taimet ei vaan jostain syystä kasva! En tiedä onko vika mullassa, kastelussa vai missä. Pari harsosääskeä olen mielestäni bongannut ja ne pyydystänyt, mullan pinnan suojasin vermikuliitilla. Koskaan ei ole tomaatin esikasvatuksen kanssa ollut mitään ongelmia, en ymmärrä miksi ne ei vaan kasva!! Uusintakylvön tein pari viikkoa sitten, nekin sirkkalehtivaiheessa - toivottavasti edes joku kasvaisi. Koskaan en ole ostotaimia käyttänyt mut tänä vuonna taitaa olla edessä jos nämä nyt täysin epäonnistuu. :pensive: