Vuosi vaihtuu muutaman päivän kuluttua, tässä paikka uusille kylvöille.
Niitä siivittämään kehoitan kaikkia tutustumaan asiaankuuluvan vakavasti seuraavaan: “Pentin yleiset kylvöohjeet” .
Löytyy täältä samalta “Siemenet-Kylvöohjeet-2” -alueelta.
Vuosi vaihtuu muutaman päivän kuluttua, tässä paikka uusille kylvöille.
Niitä siivittämään kehoitan kaikkia tutustumaan asiaankuuluvan vakavasti seuraavaan: “Pentin yleiset kylvöohjeet” .
Löytyy täältä samalta “Siemenet-Kylvöohjeet-2” -alueelta.
15.11. kylvetty jo Aji Benitoa. En taida itse kasvattaa sitä satoikäiseksi.
Mitä ne on?
No niin, tästä tämä lähtee!
Pitäisikö ketjun nimi muuttaa muotoon ”2025 kylvöt” kun vuosi jo kohta vaihtuu?
Aji Benito on chiliä. Kuulemani mukaan parhaan makuista.
Henni, huomasin itekin “kirotusvihreen” mutta mulla ei ole nyt mitään muokkaustyökaluja näkyvissä. Korjaan otsikon kuhan pystyn.
Muoks, onnistui kun latasin pentin uudelleen.
Minäkin jo chilejä kylvänyt, kohta niiden koulintaa.
Tähän mennessä kylvettyjä:
31.10. rocotoja (montufar, oxapampa, pico mucho, arequipa)
11.11. otin n. 30 pistokasta tämän vuoden miljoonakelloista
13.11. keijunmekkoja
16.11. rosmariinia, laventelia ja kääpiötomaatteja
22.11. orvokkeja
28.11. miljoonakelloja itse kerätyistä siemenistä
1.12. pelargoneja
9.12. lisää keijunmekkoja, toinen varasatsi
20.12. kelloköynnöksiä
27.12. orvokkeja, kolmas varasatsi keijunmekkoja
28.12. paprikoita ja chilejä
Taimien määriä en ole kovin tarkkaan laskenut, mutta kymmenkunta - “joitakin kymmeniä” yleensä kutakin. Pitäähän sitä varataimia olla ja varataimen varataimia.
Taimet pääsee alkukeväästä (n. maaliskuussa) kasvihuoneen sisähuoneeseen, jossa viileämpää ja sähkölämmitys. Säiden mukaan sitten ulkoilutusta päivisin. Tämä havaittu hyväksi kasvatustavaksi aiempina vuosina.
Kasvatukset omiin tarpeisiin ja osa sukulaisille, tutuille, naapurille, työkavereille, joskus myös ohikulkijoille.
Nea, sullahan on tekemisen meininki
Ootko ihan uusi täällä pentissä vai ollut joskus aikaisemmin, ehkä jollain eri nimmarilla ?
Kelloköynnös on kova. Kerrohan kuinka lirissä olet keväämmällä
Rekisteröidyin kesällä tänne uuteen Penttiin. Vuosia olen teitä jo seuraillut ja monta vinkkiä täältä mukaani saanut.
Vuonna 2023 kylvin samoihin aikoihin. Muistaakseni vain pari päivää aiemmin. Kyllä ne kohtuullisen hyvin kurissa pysyy sisällä ja alkukeväästähän ne menee viileämpään, mikä hillitsee kasvua.
Enemmän harmitti ensimmäisellä kerralla kylvää helmi-maaliskuussa multametodilla. Vain muutama iti ja kissa järsi itäneitä.
Lämpimästi tervetuloa nyt ihan “livenä”. Missä päin asustelet ? Olis kiva jos laittaisit sinne omaan profiiliisi kasvuvyöhykkeesi ja paikkakuntasi (edes suuntaa-antavasti), niistä tiedoista on hyötyä usein kun kasveista jutellaan.
Klikkaa omaa palluraa, sitten -asetukset - ja sitten -profiili-
Tietoa minusta-kohtaan voit laittaa vaikka oman mottosi jos haluat.
Aikavyöhykkeen jälkeen on kohta -sijainti- johon voit kirjata paikkakuntasi ja kasvuvyöhykkeesi.
Sitten vaan tallennat kaiken lopuksi.
Viime vuonna tähän aikaan oli jo ensimmäiset petuniat itämässä. Nyt pitää vielä “rajoittaa” niiden kanssa kun on lisäksi orvokkeja.
Juuri viime viikolla hain postista 96 amppeliruukkua ja 200 ltr vermikuliittia. Harrastustahan tämä vain?
Juuri näin. Vakavamielistä harrastusta jossa ei hötkyillä sinne tänne vaan pitäydytään tiukasti tehdyissä suunnitelmissa.
Mutta 96 amppeliruukkua… ??
Kiva sada sinut mukaan, nea!
Mä en ole kylvänyt vielä mitään, varmaan helmi-maaliskuussa sitten…. Ja nythän minulla on tuo kasvivalokin. Joten voi vähän rohkeammin laittaa kaikenlaista.
Keijunmekkoja meinaan lähipäivinä kylvää.
Muutama pistokas on juurtumassa.
Vähän hitaasti ajatus vielä keväästä.
Minä en ole vielä aloittanut taimikasvatusta, mutta perjantaina kylvin salattia ja yrttejä vesiviljelyyn sisäkasvatusta varten. Salaatit on jo sirkkalehdillä lampun alla.
Kylvin keijunmekkoja ja riivin talvetettavasta lumihiutaleesta siemeniä multiin.