Kurppa,miten saat talavetettua lumpparit?
Oon kokeillu monena vuonna ja aina net kuivettuu.
Kovin kuivalta näyttää omanikin. On haastava. Riivin oksista kuviteltuja siemeniä. Varoiksi tilasin uusia.
Pikkasen on vielä eloa.
Tänään koulittu muutama chili (jalapeno m) ja paprika (solario) lautalta omiin pieniin ruukkuihin.
Lautalla paprikat bendigo ja trapez osoittavat alkavia itämisen merkkejä. Samoin chilit anaheim ja poseidon.
Idätyslautta on tehty perinteisellä tyylillä ja pidän sitä lämminvesivaraajan päällä. Etäluettava lämpötilamittari kertoo lämmön vaihtelevan 23-26 asteen välillä.
Ensimmäisestä orvokkikylvöstä löysin myös ensimmäisen nupun.
Ensimmäisenä multana pikkutaimet saavat greencaren taimimultaa, jota sai Tokmannilta syksyllä puoleen hintaan. Mullan sekaan lisään itse sopivan määrän perliittiä ja vermikuliittia, joita molempia on hankittu 200 ltr säkeissä Amazonista. Harsosääskiä ei yksittäisiä lukuun ottamatta ole ollut, mutta kelta-ansat on valmiina näitä varten. Voi johtua osaksi siitä, että kastelen mullan ensin kiehuvalla vedellä.
Kuinka isoja siemeniä kannattaa pistää lautalle itämään? ts. voiko mustasilmäsusannan siemeniä laittaa lautalle?
Olen harrastellut esikasvatusta erittäin vaihtelevalla menestyksellä näin kevättalvella ja keväällä, eikä esim. Mustasilmäsusanna minulla meinaa suostua itämään millään, kun kylvän siemenet multaan.
Jos voisi lautan avulla “testata” siementen itävyyden ennen kuin alkaa rajallista huonetilaa täyttämään kymmenillä multapurkeilla - joista ei sitten kasvakaan mitään.
Olisi kiva laittaa joku pieni määrä näitä esikasvatettavia tässä kevään aikana.
Hyvin sussun siemenet voi laittaa lautalle.Ite oon idättänny märän paperin sisällä muovipussissa.Lämpimään paikkaan ja joka päivä tuuletus ja puhallus pussiin,heti näkee että osa lähtee ja osa ei.
Tomaattia,paprikaa ja chilejä pienempiä siemeniä enoo lautalla idättänny.Varmaan voi aika pieniäki kokeilla
Minusta melkein kaiken voi idättää lautalla. Olen käyttänyt chileille, paprikalle, tomaatille, kurkulle, kurpitsalle, sammareille, kesädaalioille, jopa kaalille - muistaakseni myös kelloköynnöksille. Varmaan jotain unohtuikin listalta. Voisi melkein sanoa, että mitä isompi siemen, sitä helpompi.
Kaikkein pienimmät siemenet (esim timjami, oregano, miljoonakello, pilleröimättömät petuniat) on helpoin kylvää höttömultaan, ja ne kylvetään yleensä muutenkin pintaan. Pienimmillä siemenillä tulee pieniä taimia, jotka olisi niiden pienuudesta johtuvan herkkyyden takia hyvin vaikea koulia lautalta.
Multakylvöissä olen huomannut, että pohjalle kannattaa laittaa kerros vermikuliittia, joka sitoo ylimääräisen kosteuden kun juuret alkavat kehittyä, ja samoin vermikuliitti helpottaa koulintavaiheessa juurien ehjänä pysymisessä. Juuren mukana tulevan vermikuliitin voi laittaa taimen mukana ensimmäiseen koulintaruukkuun. Ja koulinnassa yleensä kaikki menee “kaulaa” myöteen multaan, niin tulee tukeva taimi (myös kurkut vaikka lienee mielipiteitä, että kurkku ei tuota kestäisi).
Hyvä vinkki toi vermikuliitin laittaminen pohjalle.
Ostin silloin aikanaan, ehkä 15 vuotta sitten, säkillisen vermikuliitia pentin tuomassa suuressa kylvöinnostuksessani ja sitä on jäljellä vielä hmmm. No sanotaan vaikka että reippaasti
Itselläni taitaa löytyä n. 300 ltr vermikuliittia. Perliittiä sitten saman verran.
Kaikissa meissä asuu sisäinen Sulo Vilen.
Tosi kiva lukea kirjoituksiasi. Kirjoituksistasi huokuu ammattilaisuus.
Samaa mieltä Nea on tosi expertti, häneltä saadaan hyviä vinkkejä tämän vuoden kasvatuksiin. Käytän paljon vermukiliittiä mutta enpä oo noin hoksannu tehdä.
En ole varma onko vanhoille siemenille kylvölautta paras mahdollinen idätyspaikka.
Samoin kuin Kitikat minäkin olen sekoittanut vermikuliitin mullan sekaan. Tuli suunnitelmiin muutos, aikaistin kylvöjä. Kuvan isossa rasiassa on menossa kellari-kylmäkäsittelyyn perennojen siemeniä. Toisessa rasiassa puolestaan orvokin siemenkylvö. Molempiin testasin nyt vermukuliitin laittoa pohjalle.
En laita lautalle, vaan halkaisen vessapaperin ja laitan siemenet niiden väliin ja sitten johonkin muovirasiaan, joita jää varsinkin hedelmistä. Näkyy hyvin kun ovat itäneet jonka jälkeen siirrän multaan. Suihkutan välillä että pysyvät kosteana.
Mä en myöskään lauttaile. Kurpitsan siemenet idätän kosteaan talouspaperiin käärittynä muovipussin sisällä. Muuten kylvän multaan josta sit koulin omiin potteihinsa kunhan ovat koulittavan kokoisia. Osan siemenistä kylvän suoraan omiin potteihinsa. Esim. tomaatit, kurkut, chilit ja paprikat menee yksittäiskylvöinä. Näin ei tuu eteen yllätystä tarvittavan kasvatustilan suhteen.
Siis ainakaan niiden suhteen…
Multaan aina kylvän. Täytyy kyllä hankkia joku lämpömatto, kun yläkerran aulaa pidän tosi viileänä.
Entäpä lämminvesivaraajan päällä? Voisi hyvin korvata lämpömaton. Lämminvesivaraaja lämpiää joka tapauksessa päivittäin mutta mattoa pitäisi erikseen lämmittää.
Miun lämminvesivaraaja on jääkaapin näköinen, ihan kylmä päälys.
Eilen laitoin Carolina Reaper chiliä kylvölautalle. Omia siemeniä viime kesältä. Jää nähtäväksi itävätkö.
Eilen laitettu ensimmäisiä keijunmekkoja vauvaruukuista isompiin ruukkuihin. Samalla koulin vielä muutaman kelloköynnöksen.
Laventelit on koulimatta ja epäilyttävän tilan ahtauden takia olen kahden vailla, jätänkö laventelit tältä vuodelta kokonaan.
Tänään taimien kastelupäivä. Helppoa kastella kun otin tänä vuonna koekäyttöön altakastelumaton niin voi lorottaa vettä suoraan matolle. Aiempina vuosina kylvetin jokaisen ruukun erikseen ja kädellä punnitsin, milloin on tarpeeksi vettä. Jossain vaiheessa siihen kului jo toista tuntia per kastelukerta. Huh.