Minä tajusin viime loppukesästä että olen kastellut chilejäni ihan liian vähän. Ne nimittäen jäivät sateen armoille ja saivat enemmän vettä ja alkoivatkin rehevöityä.
En ole kastellut tarpeeksi, koska päässä soinut ohje “kukaan ei ole kuivuuteen chilejään tappanut, vaan liikaan märkyyteen”. Näin sitten mennyt siihen että pääasiassa kituneet kuivuuttaan ilman hyvää satoa. Koskenut lähinnä chinensejä.
9 viestiä yhdistettiin ketjuun: Pelargoni (Pelakuu, Pielikki), Pelargonium, Osa 3
Koulin parikymmentä laventelia pikkuruukkuihin. Juuret oli kasvaneet hajakylvökipossa ihan yhdeksi mytyksi, mutta melko hyvin onnistui erottelu. Vielä voisi latvoa, kun myös juuristo pienentyi, mutta jätän sen myöhemmäksi.
Aiemmin iltapäivällä selasin viime kevään petuniakasvatusten kuvia ja vielä sain hillittyä kylvämästä petunioita.
Esikasvatuskaudella sitä aina luulee, että voisi myydä ylimääräiset taimet vaikka torissa mutta kertaakaan ei ole tullut lopulta laitettua sinne mitään myyntiin. Sillä, että voisi, yrittää perustella itselleen “lupaa”, että saa myös kylvää ja koulia paljon taimia.
Kylvin pinkit ja valkeat lumihiutaleet. Talvetetuista riivityistä siemenistä on joku itänyt.
Tein kokeen. On se jännä juttu, miten siemenissä tapahtuu kehitystä vaikka olosuhteina on pimeää ja kylmää. Luulisi ettei mitään.
28.10-24 kylvin eri sorttisia orvonkin siemeniä kosteen multaan ja vein rasian maakellariin, joka on pilkkopimeä ja lämpöä muutama hassu aste.
Viime sunnuntaina kun tein uuden orvokkikylvön, niin hain kellarista sen lokakuisen purkin siihen viereen, että voi seurata/vverrata kasvun kehitystä. Tänään tilanne lokakuisesta purkista noussut reilu 20 sirkkatainta (vaikka mämmikourana pudotinkin sen rasian kellarin lattialle ja harjan ja rikkalapion avulla kippasin kaatuneet mullat takasin purkkiin ja lajit tietenkin iloisesti sekaisin).
Sunnuntaisesta kylvöstä näkee, että siemenet turvonneet ja ehkä viikon päästä voisi jotain nousta pintaan.
Että tämmöisiä havaintoja täältä.
Tänään jo kaivoin chilin siemenet esille kylvöä varten. Onneks tarkistin viime vuoden kylvöistäni et milloin sillon kylvin ne. Tässähän on ihan hyvin aikaa vielä ootella ainakin viikko ja enemmänkin. Mitä sitä hosumaan kun viime vuonnakin kerkisin hyvin saamaan kypsää satoa vaikken tammikuun alussa vielä toimeen ryhtynyt.
Vai pitäskö kummiskin vielä tarkistaa onko joku tälle vuodelle valikoituneista hidaskasvuinen Joo, varmaan pitää. Jos vaikka ihan pakko olis ees pari siementä nyt jo laittaa itämään
hyvä
Nyt en tiiä et oliko Karvarin mielestä hyvä että oottelen, vai hyvä että saatan lipsua vähän … Miten musta tuntuu että jälkimmäinen
Annuumit on nopeampia. Itse taidan kylvää vasta ensi kuussa. Chinenset hitaampia. Sitten jos vanhoja siemeniä niin ei tiedä edes itävätkö. Pitäisikin kaivaa chinensejä esiin ja laittaa lautalle, tai multaan.
Noo,se kyllä käväsi mielessä
Omat pubescensit itää nopeammin kuin annuumit. Johtuisiko siitä, että siemenet on tuoreempia tai kypsempiä.
Aiempina vuosina olen keskittynyt pubescenseihin ja baccatumeihin, mutta tänä vuonna baccatumit jäi pois ja kokeilen annuumeja.
Syön itse pääasiassa noita pubeja mutta talouden toinen jäsen kaipaa miedompia. Hyvä chilihän polttaa kaksi kertaa?
Chilit on kylvetty, tämän vuoden hurjin uutuus on Naga Moruga, Tridinad Scorpion jatkaa ja Fatalii on polttava sekin. Muut satoisia, hedelmäisiä ja miedompia toivottavasti. Kaksi isoa kannellista alustaa lämpömaton päälle näistä tuli, useamman huushollin taimet keskitetysti. Kaksi Monsrera Deliciosan siementä viinirypälerasiassa myös tekeytymässä.
Carolina Reaperit itäneet. Olikin tuoreita siemeniä.
Voi olla, että en saa siitä kovin suurisatoista koskaan multakasvatuksessa, enkä muuta ole koskaan koittanutkaan. Viime syksynä lykkäsi valtavasti kukkaa, mutta aivan liian myöhään.
Voi olla että minun tulisen chilin kaipuuni tulisi tyydytettyä yhdellä Habanero Orangella vuosittain. On helppo ja varma kasvatettava.
Käytätte varmaan paljon chilejä ruokiin kun noin paljon niitä viljelette. Minä en käytä chiliä enkä juuri paprikaa.
Cyennepippuria käytän, on hyväksi suolistolle ja verenkierrolle.
Suhteellista onko paljon vai vähän, mutta kyllä sitä tulee miltei joka ruokaan laitettua. Habanero sopii hernekeittoon todella hyvin. Jouluruokiin en chiliä laittanut.
Padron on hyvä lisäke ruokiin, vaikka pyttipannuun. Eikä ole tulinen, kuin vasta kasvun loppupuolella. Jalapenosiivua leivälle.
Olen pannut merkille, että kaupoissa ei enää olekaan tulista chiliä tuoreena kaupan. Kotimainen toimittaja oli kyseessä. Olisiko tullut jotain vaikeuksia kun hyllyt tyhjinä jo joitakin kuukausia.
Sen verran olen miettinyt, että porkkanakasvusto ei enää ole niin leveä kuin on nyt muutaman vuoden ollut. Pitää olla sen levyinen että harso peittää vaikkapa heinäkuun loppuun asti.
On porkkanoissa porkkanakärpäsen vioittamaa sen verran. Lisäksi kylvö palstan ihan toiseen reunaan. Kauemmas vanhoista kasvatuksista, kun selvästi on tuo viotus lisääntynyt.
Mietin tuota että jos/kun joku lopettaisi tuolla palsta-alueella. Semmoista huhua oli viime kesänä liikkeellä.
Niin sitten jos näen, että tälle palstalle ei ole tulijoita, niin voisin ottaa sen viljelykseen ainakin osin. Toki tuo pitäisi mennä virallista tietä ja kysyä lupa palstojen järjestäjältä.
Kesäkuun alkupuolella/puolessa välissä kerkiäisi hyvin istuttamaan vaikka pensaspapua.
Toki vielä parempi olisi, jos sinne tulisi joku uusi lähtevän tilalle.
Meillä vuokraplantulla tosi vähän vilijeliöitä.
Viime kesänä tais olla alle kymmenen.Ollaan mussukan kans pohittu koska menee koko palsta kiini.
Meillon kaks 10x5 m kokosta palstaa.Ollaan käännetty ite ettei leviä monivuotiset rikkikset siihen.Son savimaata,mutta ollaan viety kasvarista kasvusäkit sinne ja kesällä ruohosilippua reilusti.
Kovasti on kastematoja ja on kuohkeutunu hyväksi jo.
Harmittaa jos pannaan paikka kiini.
Toivottavasti tulee ens kesänä lisää porukkaa.
Olen sitäkin miettinyt, että eikö ukrainalaisilla olisi mielenkiintoa palstan pitoon. Vaan eipä he ainakaan ennen sotia, missään yltiöpäisen rehellisyyden listoilla olleet kärkisijoilla, että uskaltaisiko heitä palastanpitoon houkutella.
Kuitenkin suomalaiset etusijalle. On se kyllä kumma juttu, ettå viherpeukaloita niin vähän väestöön suhteutettuna. Jostain sitä liikuntaa pitää kuitenkin ihmisen saada ja syöminen ei koskaan lopu, joten motivaatioitakin luulisi olevan.