2025 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Tilasin Picobella petunian siemeniä. Pari vuotta sitten kasvatin Schockwave petunioita juuri Impectan siemenistä. Tänävuonna ajattelin kokeilla jotain paljon tiiviskasvuisempaa.

Viimevuonna useat mun ruukkukukat oli liian pitkävartisia ja kaatuilevia lajikkeita, joten nyt olen etsinyt tarkoituksella matalakasvuisia. Latvoin kyllä kaikki latvontaa tarvitsevat, mutta silti ne kasvoivat pitkiä varsia, joiden päässä kukat huojui.

Ainakin viisi pikkutainta tulee yhdestä lumihiutaleen pilleristä.
Jokunen jo itänyt. Ensimmäiset kirjosalvia siemenetkin itäneet.

Yksi ahkeraliisa hengissä, pitää ruveta lannoittamaan sitä että saa siitä pistokkaita myöhemmin. Vaikka tulee kyllä ostettua niitä valmiina. Ruusuliisoja ei löytynyt viime vuonna, pitää olla ajoissa liikkeellä tänä vuonna jos niitä jossain myydään.

1 tykkäys

Cannat hiottu ja likoamassa.

4 tykkäystä

13.1. kylvetyissä petunioissa ensimmäiset itäneet. Kaksi ekaa vuorokautta olivat valossa ja 20 asteessa. Sen jälkeen viritin lämpömaton 24 asteeseen. Valoa saaneet 16 h/vrk.

Viime vuonna itivät myös 4 vrk:ssa kun olivat koko ajan lämpömatolla.

Lämpömaton ostin alun perin torista ja aiemmassa elämässä se on lämmittänyt terraariota. Matossa ei ole omaa termostaattia, mutta sujautin maton alle kasvihuoneen “tarkkuustermostaatin”, jolla sähköä pätkitään.

Kirjosalviat.

6 tykkäystä

Tosi voimaannuttava kuva toi valoon ja eloon aukeevat ja kurkottavat salviat !

1 tykkäys

Ihanat pikkuiset! Latvotko salviat? Minulla myös jokunen pussi tuolla odottamassa.

En yhtään muista olenko latvonut. Jos ei haaraudu itsekseen niin latvon.

Kävin saunalta napsimassa pelargonien oksia kennostoon juurtumaan.

5 tykkäystä

Tästä se taas räjähtää :sweat_smile:
Tomaattia ja paprikaa,suurin osa vielä tulossa :roll_eyes:

7 tykkäystä

On se kyllä tomaatille hurjan aikasta vielä. Tuut olemaan niiiiin Pulassa :smile:

Härmesalvioissakin itäneitä.
Pari keijunmekon pikkutainta meinasi kuivahtaa.

2 tykkäystä

Orvokki sorbet mix f1, marraskuun lopun kylvö. Nämä on kukkineet jo jonkin aikaa mutta vielä pysyvät hyvin kompakteina.

6 tykkäystä

Rocoto de la selva Oxapampa, kylvetty 31.10.2024. Kukkineet myös jonkin aikaa. En ole nyppinyt nuppuja pois.

8 tykkäystä

Muita tiedotusluontoisia asioita: taimille on viritetty “tuuli”. Normaali pöytätuuletin puhaltaa joka alkava vartti 5 min niinä aikoina, kun myös valot on päällä. Taimet karaistuvat eivätkä säikähdä niin helposti ensimmäistä ulkoilua.

Pintamulta pysyy samalla kuivana ja jos siellä joku harsosääski erehtyisi olemaan, niin kylläpä sitä harmittaisi.

9 tykkäystä

Sä olet kyllä ihan pro! :grinning::+1:

4 tykkäystä

Näihin aikoihin oon muinaki vuosina alottannu.
Täälei tiiä kesästä mimmonen tulee,ku on kukkia ja raakileita ku vie kasvariin niin saapi ainaski maistella omia.
Tuo Pula paikkana on niin tuttu ettei tunnu enää missään :sweat_smile:

3 tykkäystä

Taimien tuulettaminen on myös omien kokemuksieni mukaan erittäin tärkeää. Aikoinaan ihmettelin, kun tomaatin ja chilin taimissa meni lehdet veltoiksi vaikka olivat vain hetken ulkona talon varjoisalla puolella. Totesin sitten, että ne ei kestäneet ulkona liikkuvaa ilmaa, koska olivat kasvaneet sisällä seisovassa ilmassa. Puhaltimen automaattinen ajoittaminen onkin hyvä idea. Minä olen sen laittanut päälle manuaalisesti pariksi tunniksi per päivä.

Mulla on ollut tapana vain töniä taimipöytää, joskus käsin olen hiplannut latvoja. :thinking: