Tilasin Picobella petunian siemeniä. Pari vuotta sitten kasvatin Schockwave petunioita juuri Impectan siemenistä. Tänävuonna ajattelin kokeilla jotain paljon tiiviskasvuisempaa.
Viimevuonna useat mun ruukkukukat oli liian pitkävartisia ja kaatuilevia lajikkeita, joten nyt olen etsinyt tarkoituksella matalakasvuisia. Latvoin kyllä kaikki latvontaa tarvitsevat, mutta silti ne kasvoivat pitkiä varsia, joiden päässä kukat huojui.
Yksi ahkeraliisa hengissä, pitää ruveta lannoittamaan sitä että saa siitä pistokkaita myöhemmin. Vaikka tulee kyllä ostettua niitä valmiina. Ruusuliisoja ei löytynyt viime vuonna, pitää olla ajoissa liikkeellä tänä vuonna jos niitä jossain myydään.
13.1. kylvetyissä petunioissa ensimmäiset itäneet. Kaksi ekaa vuorokautta olivat valossa ja 20 asteessa. Sen jälkeen viritin lämpömaton 24 asteeseen. Valoa saaneet 16 h/vrk.
Viime vuonna itivät myös 4 vrk:ssa kun olivat koko ajan lämpömatolla.
Lämpömaton ostin alun perin torista ja aiemmassa elämässä se on lämmittänyt terraariota. Matossa ei ole omaa termostaattia, mutta sujautin maton alle kasvihuoneen “tarkkuustermostaatin”, jolla sähköä pätkitään.
Muita tiedotusluontoisia asioita: taimille on viritetty “tuuli”. Normaali pöytätuuletin puhaltaa joka alkava vartti 5 min niinä aikoina, kun myös valot on päällä. Taimet karaistuvat eivätkä säikähdä niin helposti ensimmäistä ulkoilua.
Pintamulta pysyy samalla kuivana ja jos siellä joku harsosääski erehtyisi olemaan, niin kylläpä sitä harmittaisi.
Näihin aikoihin oon muinaki vuosina alottannu.
Täälei tiiä kesästä mimmonen tulee,ku on kukkia ja raakileita ku vie kasvariin niin saapi ainaski maistella omia.
Tuo Pula paikkana on niin tuttu ettei tunnu enää missään
Taimien tuulettaminen on myös omien kokemuksieni mukaan erittäin tärkeää. Aikoinaan ihmettelin, kun tomaatin ja chilin taimissa meni lehdet veltoiksi vaikka olivat vain hetken ulkona talon varjoisalla puolella. Totesin sitten, että ne ei kestäneet ulkona liikkuvaa ilmaa, koska olivat kasvaneet sisällä seisovassa ilmassa. Puhaltimen automaattinen ajoittaminen onkin hyvä idea. Minä olen sen laittanut päälle manuaalisesti pariksi tunniksi per päivä.