Minulla on pieni piha ja yli 20 vuoden aikana on muutama Globemaster lisääntynyt ja pikkuhiljaa vallannut elintilaa liikaa pionien juurakoiden läheisyyteen. Nuorimmat eivät vielä kuki, mutta sipulit on tiukassa ja hankalat poistaa pionien kruunun vierestä. Tolkku laukoillakin pitää olla.
Tässä huono tilanne.
Ja tässä toivottavampi, yksi siementaimi vain siirrettävä.
Ehkä nyt avautuu, mistä kyse.
Onpas ne aggressiivisesti levinneet! ![]()
Täälläkin taimia pitkin pihaa, mutta pahimpia on varjoliljat. Niitä on vaikka kuinka ja sipuli syvällä.
Istutettiin aamupäivällä naapurin kanssa 75 kappaletta aronian aitataimia rajalle. 25 jäi istuttamatta, koska siinä läheisyydessä vielä tullaan tekemään maanrakennushommia, niin ne paljasjuuriset taimet täytyy ruukuttaa. Kävin ostamassa istutukseen tarkoitettuja muovipusseja, joissa taimet saa kasvaa kunnes ne voidaan istuttaa maahan. Nyt pitäisi jaksaa mennä ulos hoitamaan homma loppuun, mutta alkoi niin ramasemaan ja ulkona tuuleekin kovaa, joten ehkä pikku siesta on paikallaan.
Perennojen kylvöksiä kantelin tomaattimökkeihin vanhalta puolen että sain sinne tilaa tomaattiämpäreille.
12 tainta pääsi taas ämpäreihin.
Isännän apuna olin kun teki ovea muovikatokseen ja välillä juoksentelin kastelukannujen kanssa.
Taimitorin ostokset laitettu maahan.
Nurmikolle ilmestyneitä siementaimia siirrelty kukkapenkkeihin, mm. kurjenpolvia ja esikoita.
Muutamat kesäkukat kasvamaan.
Sammarit koulittu.
Rikkisten perkuuta.
Voiku mäkin löytäisin puutarhailuinnon taas. Ei tunnu millään löytyvän mikään into. Inhoan tällasta innotonta ja onnetonta olemista ![]()
Mä taas haluaisin luopua siitä innosta kun ei ole kuntoa mutta ei siitä eroon pääse. Pitkän aikaa olin illalla vattupuskassa, huoh. Mitenköhän pääsee aamulla ylös sänkystä… Nuu, yritän laittaa sulle intoa omasta varastostani kirjeessä, toivotaan ettei kirje huku matkalla. ![]()
Sohvakukka, postin kulku on niin hidasta nykyään että mulle riittää toi sun kaunis ajatus ![]()
Mulla sama kuin Sohvakukalla, intoa olisi mutta ei voimia. Polvi ja selkä vaikeuttaa lisäksi tekemistä. Olispa 10 vuotta nuorempi.
Istuin penkillä ja puhdistin akvaarion pönttösuodattimen. Muuta e tehnyt, koivun siitepölyä on niin paljon, että silmät muurautuivat lähes kiinni.
Istutin aivan liikaa kesäkukkia laastipaljuihin ja suojasin harsoilla. Kylvin sokeriherneet. Kitkin monta tuntia puuhamaalla, vähän kastelin.
Mussukka kääns kasvimaat pihalla.
Minoon roudannu autotallista taimia kurkkuhuoneeseen.Ja net jokkoli sielä niin ulos.
Siirtelin parsan- ja kyssiksen taimet,mukula-,varsi ja yrttisellerin,fenkolin taimet tomaattihuoneesta pois.Samalla ulukoilutin niitä.
Kukkien taimia autotallista,murto-osa vasta,mutta loppuviikosta saan suurimman osan ulos,ainaski päiväksi.
Nyt mussukka pesee talon ulukoseiniä.
Pitääkö ulkoseinät pestä, en oo ikinä niitä pessyt. Hyvä kun saa ikkunat pestyä, en itse niitäkään mutta on jälkipolvia jotka auttaa.
Turpeessa olleet perunat istutettiin.
96 hyväjuurisia perunan alkuja aikaiseksi perunaksi. Tuplaharso päälle.
kitikat,ei pessy vaan puhisti pölystä märällä rätillä.
Aiotaan maalata talo.
Pihalla touhuttu koko päivä. Kompostit tyhjennetty ja levitetty kasveille.
Nyt iski väsymys.
Iltapäivään saakka olin mökillä, siivosin kukkapenkit, istutin kesäkukat ja öljysin keinun.
Kotona kastelin jotain ja istutin muutaman kesäkukkaruukun.
Kukkamekkokeli ensi kertaa tänä kesänä ![]()
Aamusta ennen treeniä kukkapenkkien putsausta,kalakki ja kanankikkareet.
Talon maalaus saatiin loppuun tänään.Yhteensä meni 7 tuntia,aika nopiaa saatiin tehtyä.


