Tiedän, mutta on vaan yksi ”kategoria” ja se on käärme.
Oli sitten minkä värinen, kotimainen tai ulkomainen, iso tai pieni.
Ihan selvästi olen käärmefobinen.
Jos ei ole jalkoja, minä panikoin ja juoksen…
Käytiin laittamassa vuokraplantulle harsot.
Kotipihalle kans.
Täysin samaa mieltä, toivoisin omalle pihalle. Kahtena kesänä olen nähnyt, silloinkin osittain ja kaukaa. Pikkujyrsijäthän kantavat turkissaan punkkeja, ja jokainen syöty tyyppi vähentää myös punkkeja. Vaarallisuudessaan ja pelottavuudessaan on punkki ohittanut käärmeen.
Mitä mieltä olette, siirtyykö puutiaiset perennojen mukana? Kasvit siis kaivettu juuripaakun kera alueelta, jossa on punkkeja. Siirto olisi alueelle, jossa puutiaisia ei ole.
Joka paikassa puutiaisia kyllä on. Myyrät levittävät maan alla kulkien aitojen alta, hirvet ja kauriit juosten ja linnut lentäen, sattuu niissäkin olemaan. Rusakot ja kanit lisäksi, eikä edes kaupunkien puistot ole puutiaisilta vapaita.
Tervetuloa tänne Anne
Pitäskö miettiä asiaa siltä kannalta että puutiaisia saattaa kasvien mukana vähän siirtyä mutta tuleeko ne viihtymään siellä uudessa paikassa ? Kuivassa maastossa ne ei viihdy vaikka niitä varmaan sieltäkin löytyy. Vehreässä ja vihreässä lehtomaastossa ja vast. ne viihtyvät oikein hyvin.
Siellä missä niille on hyvät olosuhteet ne varmaan lisääntyy, kun taas päinvastaisessa todennäkösesti kävis päinvastoin
Terkkuja vaan täältä lehtomaisesta vehreästä Iitistä, punkkien luvatusta maasta
Kun puhdistaa taimet kunnolla vedessä niin ei kai niitä silloin voi tulla.
Eilen alotin kukkapenkkien siivouksen,yhen sain tehtyä.
On kyllä haasteellista siivoilla niskan takia
Iltamassa meinasin mennä kahtelemaan ja keräämään kukka-alueita pois mitkä ei kuulu joukkoon minun silmin katsottuna.
Sade saapui kuin tyhjästä ihan ilmoittamatta joten hain vain narsissia maljakkoon. En pane pahakseni vaikka sataakin.
Keskitalven hankikylvöistä paljastui joskus lämpimällä säällä muutama purkki missä siemenet oli itänyt. Piti ne sitten pelastaa ja tuoda sisälle. Tässä kaksi niistä “pelastetuista”.
Loput mullat ja katteet levitetty.
Käyn taistelua laukkoja vastaan. En tajunnut parikymmentä vuosi sitten, että joka ikinen kasviin jäänyt siemen itää maahan päädyttyään.
Mitä laukkoja vastaan taistelet? Olen keräillyt monelaisia laukkoja eikä yksikään ole vielä päätynyt riesaksi, joten kiinnostais tietää, mikä on sellainen, joka leviää.
Vähän aikaa kerrallaan voi jotain tehdä, pakko malttaa ottaa rauhallisesti ettei käy huonosti. Ensimmäiset liljankukot oli varjoliljassa, saa nähdä auttaako oma tuhoaine.
Kompostikäymälän poistoputken asennukseen tuhraantui pari tuntia, kun ei ollut sopivan kokoista poraa.
Pesin painepesurilla pari mattoa.
Koulin vähän talvikylvöjä ja kastelin vähän.
Istuttelin muutamia kesäkukkia.
Upea ilma.
Samoin kiinnostaa riesa-laukka?
Kurkut 12 tainta, kesäkurpitsat 7 tainta ja talvikurpitsat 13 tainta istutettu ja peitelty tuplaharsoilla.
Ensin käännettiin ja kunnostettiin istutusalueet.
Vähän liikaa hommaa samalle päivälle mutta lämmin päivä +16 ja melkein tyyntä. Oli hyvä kantaa taimet kun ei tarvinnu suojata mitenkään.
Onpa siinä narsissi poikineen, tyttärineen ja kyllä kuvassa varmasti naapurit ja kylänmiehetkin, niin paljon on pipoa paikalla
Joudun minäkin pikkuhiljaa siirtämään kukkapenkistä narsissit pois. Valtaavat liikaa aluetta. Täytyy siirtää kasvimaalle, kun en enää jaksa sitä enää niin isosti pitää.
Aloitin lammen reunan työstämisen. Aion istuttaa reunan täyteen siperiankurjenmiekkaa, joka toivon mukaan täyttäisi tuon reuna-alueen siten, että se pysyisi selkeänä. Nyt se on ollut vähän työläs pitää siistinä.
Pääsin hyvin alkuun Alixilta saamillani juurakkopaakuilla!
Sunnuntaina tulee lisää tavaraa Espoon suunnalta, tori.fi -kauppoina jälleen.