2025 vuoden ulkopuuhia

Tänään loput pelakuut saatiin uusiin multiin(vielon pikkusia oottamassa) ja roudasin kaikki ulos.
Taimet kaikki 7los rullakkoihin ja harso niskaan,siinon taas ohikulukijoille ihimettelemistä.

6 tykkäystä

En olis uskonut että enää jaksan koko päivän pihahommia, mut niin se päivä vaan meni. 9 aikaan alotin tomaattien ulos istutuksilla ja äsken tulin sisälle. Kasvimaaistutuksiakin sain tehtyä aika kivasti, ja mies kun ajoi pihalta nurmikon niin sain kasvimaalle rouhosilppukatteenkin istutetuille alueille levitettyä ennen harsojen laittoa.

Oon aika varma että huomenna on joka ikinen paikka kipeenä - on nimittäin jo nyt aika ikävä fiilis-, ehkä olis vaan kannattanut vähän itteään suitsia tänään. Mut toi kasvimaahomma on sellanen että kun siellä alottaa istutukset niin se on tehtävä sit harsotukseen saakka loppuun ellei haluu että joku elukka on yön aikana napostellut ne sun kasvatukset parempiin suihin kun niitä ei oo laittanut harson alle jemmaan.

Mikä ihme siinä on et ihminen tieten tahtoen järkkää itelleen lähes ylivoimaisen työleirin kaikkien hyötärien kanssa. Tiiättekö jotkut ne kasvattaa vaan vähän kesäkukkia ja rauhallisesti nautiskellen ajan kanssa istuttaa ne muutamaan ruukkuun. Sitä vois kutsua viisaudeksi.

4 tykkäystä

Minusta parasta on kun pihapuuhissa saa itsensä niin loppu, ettei kissaa jaksa sanoa :grin:

5 tykkäystä

Jo vaan minullakin hujahti taas 12 tuntia pihalla.

En ehtinyt siivota, enkä vaihtaa lakanoita, vaikka suunnittelin ja nyt en enää jaksa.

Rikkisten nyppimistä taas ja kesäkukkaistutusten tekoa, sekä mullan kuskausta taas kerran.

Nyt on enää 41 farmers gracy tainta laittamatta, ne saavat vielä vähän voimistua ruukuissa.

Ja 6 viron taimea myös istuttamatta, mutta voiton puolella ollaan

Huomenna viedään anopin äitienpäivä kukka vähän myöhässä, haukut pääsee mukaan mökille, myös hoitolainen Ronja pääsee matkaan.

2 tykkäystä

Anopin äitienpäiväkukka

Keltainen on hänen lempiväri :blush:

9 tykkäystä

Minä täällä luen kateellisena teidän jaksamisesta. Aiemmin haudalla käynti vei mehut koko päiväksi. Tänään kävin kaupoilla ja kolme tomaattia jaksoin istuttaa kasvariin. Huoh.. pitää kait muistella nuoruutta, silloin minäkin jotain jaksoin… Mutta aurinko paistoi minullekkin… :sun_with_face::+1:

7 tykkäystä

Ulkotöistä suoraan saunaan ja nyt aivan ihana olotila.
Kasvimökkeihin istuttelin tomskun taimia 31 kappaletta ja 6 ämpäreihin taas.
Osan kannan kasvimökistä vanhanpuolen ulkoseinustalle kun alkaa olla yötkin lämpimämpiä, siellä on vähän tunkua muuten.

Talviperuna kylvettiin koneella peltoon.
Muutamia kukantaimiakin istuttelin ja rikkaruohoja keräilin.
Vähän kastelua kesäkukka kylvöksille ja tietty niille istutetuille tomskuille.

2 tykkäystä

Sohvakukka, en tiiä kyllä siitä jaksamisesta. Kyllä mulla iltapäivällä jo jalat tutisi kun kasvimaan ja pihamaan väliä kävelin. Tänään oli joku superjaksamisvenyminen, varmaan into edetä hommissa voitti järjen 1-0. Se kostautuu.

3 tykkäystä

Mutta miettikääppä,mitä sitten teet jossei olis pihatöitä :thinking:
Istua töllöttelis ja kunto rapaantuis lopullisesti,tai kattos töllöä.
Ollaan vaan reippaita ja jatketaan hommia,kohta on taas helepompaa,ainahanse tämä kevät on yhtä hullunmyllyä.

5 tykkäystä

Karvari, just noinhan se on :+1: .

Eka ajatus mulla tänään herätessä oli että “Apua, mulla ei mahdu kasvimaalle kaikki taimet”. Kaikki kurpitsat, joita on tänä vuonna aika paljon, ja avomaalle laitettavat kurkut joita niitäkin on aika paljon on vielä taimina oottamassa maahan laittoa.

Tähän mennessä tila on kummiskin aina riittänyt, taitaa olla jokavuotinen pelko toi ettei kasvimaa oo tarpeeks suuri. Mulla oli edellisessä kodissa valtava kasvimaa-alue, siihen verrattuna tää nykyinen on postimerkki.

1 tykkäys

Kiuruveden hankkijalta käytiin hakemassa kaksi omenapuuta (punakaneli ja Sandra) sekä viisi Pensashanhikkia (Happy Hearts™ Pink Star, astiakoko 3L) aamulla heti ovien avauduttua ja yksi samanlainen iisalmen hankkijalta äsken.
Vien ne tytölleni tuliaisiksi kunhan ehditään käymään ja hänelläkin koulutyöt loppuvat ja alkaa pitkä kesäloma että kerkee pihaansa laittelemaan.
Noita haikaili ostavansa kun vain kerkeäisi kun ei välttämättä saa samasta paikasta edes ostettua.

Itellä kastelin eiliset istutukset ja totesin niiden olevan hengissä ainakin vielä.
Keräsin ylijäämä tomskun taimia mukaan kun lähdettiin Iisalmeen ja toin siskolleni kun hän sanoi olevan tyhjiä ruukkuja johon laittelee niitä.
Kotia päästyä täytyy kastella harsojen alla olevat kurkut ja kurpitsat.

3 tykkäystä

Kotipihan kasvimaa valamis,taas hirveää synnyttämistä,nyt aivan rättiväsyny ja päässä humisee :face_with_spiral_eyes:

4 tykkäystä

Mun pienet ulkopuuhat: istutin kaksi mansikkakoisoa ja kaksi avomaankurkkua kasvariin. Toinen mansikkakoiso piti lastoittaa. Välillä olin sadetta paossa ja kotiloita keräämään. Sade ajoi minut taas sisälle ja kotilot pääsi sekajätteisiin. Ihanteellinen lämpötila olla ulkona.

Miesystävän kasvariin laitettiin sanomalehteä ja hamppuhaketta tomaattien juurille. Olipa mukava yhdessä puuhastella.
Tänään muuten vapaapäivä pihapuuhista.

Muutamat kesäkukkajutut tehty.

9 tykkäystä

Lehtikaalipenkin teko ja taimien istutus. Rikkojen keruuta ja muutama tomsku pääsi taas ämpäriin.
Hestia ruusupavun kylvin potteroihin.
Ekat parsat keräsin elikkä sadon korjuu on alkanu. :+1::face_savoring_food:
Illan sateet armahti ulkotöistä ja pääsi/joutui tulemaan sisälle loikoilemaan.

1 tykkäys

Sekokesäkukkapenkki tuli kylvettyä, vähän kastelua.

Tomskujen ulos istutus jatkui. Melkein valmis, huomenna viimeiset pari istutettava.

Kurpitsojen ulos istutus alkoi. Istutin marrowin eli jättiläiskesäkurpitsan. Se pääsi omaan minikasvihuoneeseensa joka pantiin kasaan tänään ennen istutusta. Paikalla kasvaa talvivalkkariakin, omasta tahdostaan tollekin alueelle jäänyt. Annan olla, vaan kurpitsan istutusalueen paikalta kaivoin taimet pois.

Jättiläispeltokurpitsoiden istutuspaikan parantelin istutuskuntoon tänään, huomenna taimet sinne.

Uuden perennapenkin valmistus jatkui, tänään mm. aseteltiin betonireunukset.

Sadonkorjuutakin pääsi jo tekemään, keräsin ison satsin raparperia kaverille.

7 tykkäystä

Kyllä tuli hieno penkki!

2 tykkäystä

Kiitos Kurppa . Ei se oo valmis vielä. Mut ulkoreunat tulee samalla hakkeella kuin muuallakin, se sitoo kaikki sit kivasti yhteen.

Sanoin tänään just mun miehelle että täähän on ihan kuin meillä olis ollut pihasuunnittelijan tekemä suunnitelma tänne muuttaessa ja sitä tässä nyt toteutetaan sillä tahdilla kuin pystytään :grin:. Oikeesti kaikki vaan tapahtuu koko ajan hissukseen laajentuen, ei mitään kunnollista kokonaissuunnitelmaa vaan ihan mutulla pikkuhiljaa.

Tähän penkkiin tulee mm. ne sinietelänherneet mistä mulla on jo pienenpienet siementaimet olemassa.

2 tykkäystä