Työn ja tuskan huipennus. Tästä ei nyt ehkä mittakaava välity. Koko keskinkertainen olohuone. Huomatkaa salkoruusujen ja auringonkukan optimistinen tukirakennelma.
Maria, hieno on ! Ja aikamoisen työn takana - nostan hattua
Mulle tuli mieleen heti Tönönvahdin tekemä istutusalue, sitä just tänään kuvasta aikasemmin ihailin.
Nelinkontin kitkemäsdö koko päivän sadekuuroja lukuunottamatta. Ukonkelloja löytyy nurmikolta, poistan lapion terällä. Parikymmentä pienehköä lehtokotiloa löytyi.
Koko päivä pihalla.
Kummasti kolmessa päivässä kaikki kasvaa, rikkaruohot myös.
Tykkään hirmuisesti näistä uusista heinistä.
Kiiltolupikka edessä ja ikikaura taaempana.
Pikkuhiljaa sinne jo muutakin olen saanut.
Neljä tuntia rikkojen keruuta sieltä täältä. Tihkusateessa aloitin katselemaan mitä mistäkin löytyy ja samalla poistin ne jotka ei kuulunu joukkoon minun mielestä. Mukavia ylläreitäkin aina löytyy joita ei enää ole muistanutkaan.
Istutin vielä kuusi tomaatin tainta ämpäreihin vanhalle puolelle.
Huomenna meinaan istuttaa kasvareihin laastipaljuihin menevät tomskut, mullat on jo valmiina osittain.
.
Suokukka, tosta tulee upea !
Nuu, se meidän istutusalue on kesäkukkapenkki ollu aikaisemmin.
Siinä vain kiven alta häpeissään kurkkii ne itsekseen vaeltaneet särkyneetsydämet.
Isäntä vähän laajenti sitä näköjään samalla kun teki ne reunat lehtikuusen pölleistä.
Kylvin siihen vähän kesäkukkia nytkin ja ehkä reunaan keksin jotain monivuotista.
Voi Tönis, mua niin hymyilyttää. Toi sun ämpäritomskuhomma on ihan kopio mun paikallisen ystävän tomskuhommeleista. Hänet jotenkin sain innostumaan muutaman vuosi sitten tomskun siemenkasvatuksesta. Ja silleen ihanasti hänellä(kin) ryöstäytyi lapasesta.
Voi mua niin onnellisesti hymyilyttää
Tähän uuteen etupihan penkkiin sain vihdoin kasvit istutettua. Keskellä takana salkoruusuja. Ympärillä pioneja. Etualalla esikkoja ja reunalla keijunmekon taimia. Kokeilen niitä reunuskasvina, katsotaan kuin käy!
Henni, tosta tullee upea !
Luin just “Istutusalueet - oleskelupiha”-ketjua ja siellä oli tuon sun ihanan kivipenkkialueen perustamisesta juttua. Hienoa nähdä sille jatkoa
Aamusta iltaan ulkona.
Kaikki paljut on nyt istutettuna, multaa jäi uupumaan niin huomenna kauppaan.
Siivoilua ja järjestelemistä.
Kasvihuone on melkein tyhjä. Sinne jäi vaan jokunen dalikka ja kannoja sekä kallat. Kohta voi kasvarin pestä ja suursiivota kunnolla.
Sitten saan tomaatit ja chilit ruukutettua ja kasvariin.
Rikkaruohojen nyppimistä, sehän ei lopu koskaan.
Sydäntykytyksiä aiheutti tänään iso sammakko kun olin nyppimässä rikkiksiä.
Meillä ei yleensä ole sammakoita, mistä lie meille eksynyt (kalliotontti).
Istutin ruukkuihin Inkaliljoja ja mietin mitä tehdä terassihortensioille.
Niitä on viisi, istutanko isompiin ruukkuihin vai maahan?
Ihan täydellistä kevätaikaa:
Ihan aikaa .
Onko laastipalju ok kasvatusastiana? Etin nimittäin sadevesiastiaa, niin siinä yhteydessä törmäsin rakennuspuolen astioissa seuraavaan varoitukseen:
“Valmistettu 100 % kierrätetystä polyeteenistä. Ei sovellu syötävien kasvien kasvattamiseen.”
Mun paljusta kastellaan kukkapenkit ja epäröin jo sitäkin, että irtoaako ylenpalttisesti jotain mikromuovia madoille. Riittävän isoa peltirotiskoa ei löytynyt tähän lähtöön.
Muoks. Luin laastipaljukeskustelun, mutta en viisastunut siitä.
Muokskaks. Ehkä tämä oli enemmän tämmöinen retorinen kysymys pohdittavaksi kaikille tulevaisuudessa istutusastioita etsiville.
Haudalle istutin kukkia eilen, muuta mainittavaa en sitten tehnytkään.
En tiedä irtoaako siitä mitään haitallista, mutta tosi yleisesti käytetään kasvatusalustana.
Minulla on ollut käytössä laastipaljuja sekä elintarvikemuovisia laatikoita. Nyt ovat jo vanhoja, toivottavasti kaikki irtoava micromuovi on jo kulunut pois niistä.
Vesiastioina en pidä mutta Luulempa että multa tilassa ei haittaa tomaateille. Kukkia on myös noissa paljuissa.
Kasvimaan kasveja en niissä kasvata muita kuin papuja.
Kaikkea tehdään nykyään kierrätyksestä ja mitä niistä maaperään joutuukaan ei tiedä kukaan. Eli onko esim. ostomullatkaan puhtaita???
Näin minä maalaistollo olen ajatellu.
Eniten taitaa maaperään tulla muovia kompostilaitosten kautta kauppojen biojätteestä, mistä ei tartte pakkauksia poistaa. Viljelijä ihmetteli muovisilppua lannoitteessa – syynä on kauppojen hävikkiruoka, jota päätyy pelloille pakkauksineen | Kotimaa | Yle
Mikromuovi ei ole se syy miksi laastipaljuja ei suositella syötävien kasvien kasvatukseen vaan niiden valmistuksessa köytetyt muovin pehmentimet. Osa uusista paljuista haisee pahalle eli niissä kai on niitä kemikaaleja. Minulla on ollut monta vuotta paljuja kasvihuoneessa ja aion käyttää niitä edelleen. Uusia kasvatuslaatikoita hankkiessa olen nyt tarkemmin tutkinut leimoja ja uusimpaan projektiin hankin elitarvukehyväksytyn muovilaatikon. Projektista kerron sitten lisää, kun olen sen saanut rakenneltua.
Vihdoinkin niin lämmin että uskaltaa ulkohommiin. Allergialääkettä ensin nenään. Vuohenkelloa nyppinyt ja isompia roskia siivonnut penkeistä. Tämän Kurppa tehny jo kuukausia sitten ja minä vasta nyt.
Kaksi saavillista liikaa levinneitä revin puuhaman pitkästä penkistä. Pesin pari mattoa ja vähän kastelin. Pavuissa itämissn merkkejä.